Zijn er voordelen aan een bril?

Heb sinds gister te horen gekregen dat ik een bril moet, vind dit best wel erg. Zijn er nog voordelen aan zo'n bril behalve : je ziet scherper etc. ?
Ik moet hem dus alleen op als ik het school bord of ondertiteling scherper wil zien, zag het daarvoor nl. heel wazig. een kennis zei dat je véél meer scherper gaat zien maar je ernog niet van bewust bent is dit zo ?
En .... welke brillen zijn nu in de mode voor jongens van 14 jaar ???

Toegevoegd na 1 uur:
Maar vrienden meenemen kan niet want die zijn allemaal weg. En ik wil toch een leuke smaakvolle bril?
Ik heb zo’n kapsel, misschien dat jullie daar een mooie bril voor kunnen vinden ?
http://www.kapsels.net/kapsels4/reflections7.htm
Maar dan wel ietsje korter van achter en géén grote pony aan de voorkant. Alvast Bedankt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
2.2K

Het beste antwoord

Toen ik mijn eerste bril kreeg - al was ik iets ouder - ging er letterlijk een wereld voor me open. Ik was me er daarvoor nooit van bewust dat ik niet goed zag, en had er achteraf zeker vijf tot tien jaar eerder eentje moeten hebben.

Een bril is makkelijk, vergt weinig tot geen onderhoud, en je kunt tegenwoordig uit ZO veel modellen kiezen, dat er altijd iets tussen zit dat je goed staat. Natuurlijk kun je op een bepaald moment kiezen voor lenzen of ooglaseren (met alle risico's van dien), maar persoonlijk heb ik eerlijk gezegd die behoefte nooit gevoeld ; je bril is ook ene sieraad, een accessoire, een stukje van je persoonlijkheid zo je wilt, en het enige nadeel waar ik in de afgelopen pakweg 25 jaar ooit tegenaan gelopen ben, is dat hij een keer kapot kan - en dan zit je effe zonder. Da's wel even vervelend, dus een reservebril in huis hebben kan geen kwaad.

Welke brillen in de mode zijn is niet zo heel relevant ; bij elke opticien kun je uit weinig meer dan modieuze brillen kiezen, en wat voor jouw de beste is, hangt af van wat je het beste staat (gezichtsvorm, haarkleur, kledingstijl etc.). Laat je dus goed adviseren, en neem ook altijd iemand mee die je eerlijk durft te zeggen wat je staat en niet. En dan niet je moeder (moeders hebben in de regel geen 'smaak' ) , maar een goede vriend of een vriendinnetje ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Bedankt Marleen voor de laatste zin.....Je zal wel gelijk hebben. ;-))))))

Andere antwoorden (4)

Als je zelf merkte, dat je wazig zag, dan zal er nu een wereld voor je opengaan! Dan zal veel in je omgeving ook wazig zijn geweest, zonder dat je er echt erg in hebt gehad. Ik vond het in ieder geval heerlijk en een verademing, die bril!!!
Er zijn ontzettend veel leuke brillen en je hebt grote keus, dus dat komt vast goed. De opticien kan je goed advies geven.
Het is even wennen, zo'n ding op je neus, maar dat gaat heel snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tijd dat een brildrager voor 'brillenjood' werd uitgescholden is verleden tijd. Er zijn nu mensen die zich een bril met glazen zonder enige sterkte aanschaffen om er beter en interessanter uit te zien.

Straks krijg je voor iedere repetitie nog een hoger cijfer omdat je beter bij de les was en alles veel beter hebt kunnen volgen in de klas. Ik zou er niet zo'n probleem van maken.

En daarbij, de bril is tegenwoordig een mode-artikel. (Ziekenfondsbrilletjes bestaan allang niet meer. Misschien ken jij het woord niet eens, gelukkig!)
12 jaar geleden
Als ik je een raad mag geven: zet de bril ook op buiten het schoolleven. Je bent op een leeftijd dat het belangrijk is om mensenkennis op te doen. Het is daarbij belangrijk om gelaatsuitdrukkingen te leren "lezen". Zonder bril kan je de gezichten van anderen niet voldoende scherp zien en je leert de verschillende nuances van gezichtsuitdrukkingen in diverse dagelijkse situaties minder goed kennen. Dit is nochtans ontzettend belangrijk voor je verdere leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve alle belangrijke voordelen hierboven beschreven en dat een bril eigenlijk best wel in de mode is, is het ook mogelijk om lenzen te nemen. Misschien nog even mee wachten, ook om te ontdekken hoe het is om een bril te hebben en misschien ga je je bril niet de hele dag dragen. Maar ik ben reuze blij met de uitvinding van de contactlens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Was er geen leeftijdsgrens voor contactlenzen? In verband met groei?