Hoe kun je genezing van een ontstoken achillespees bespoedigen?

Ik loop/strompel sinds een week met een onstoken achillespees (aanhechting zit ongeveer 2cm boven de onderkant hiel). Volgens de huisarts is er niets aan te doen behalve afwachten en een paracetamolletje nemen tegen de pijn.

Is er iets wat ik daarnaast nog kan doen om de genezing te bespoedigen? 20 febr heb ik een wintersport gepland, skiën heb ik al afgeschreven, maar wil toch wel op z'n minst een beetje normaal kunnen lopen.

Bij voorbaat dank aan degene die me op de been helpt!

14 jaar geleden
17.9K

Het beste antwoord

Door het zelfgenezingsmechanisme van het lichaam te activeren.

Dit kan bijvoorbeeld door te bedenken dat je gewoon kan lopen en geen klachten heb. Dat die pijn bedoeld is om je iets duidelijk te maken. Heb aandacht en zie de pijn niet als een beperking.
Loop geconcentreerd. Let op elke beweging en geef aandacht aan alles wat je opvalt.

Zie je zelf als gezond en geniet van het leven. Zie jezelf letterlijk springen van plezier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Bedankt gdanonym, een mooie emotionele oppepper! Maar door de pijn te negeren of door de grens heen te gaan (als ik dat al zou kunnen) loop ik wel het gevaar de schade groter te maken. De aanhechting van de achillespees kan ook scheuren is me verteld. Dan duurt genezing geen 7 weken meer, maar 9 maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het absoluut niet over door grenzen heengaan, of de pijn negeren. Ik zeg juist, accepteer die pijn als een teken voor aandacht. Blijf bewegen binnen je grenzen. Loop geconcentreerd, met aandacht dus en luister naar de pijnen. De meesten bewegen zodanig dat ze helemaal geen pijn willen voelen. Dan bewegen ze TE voorzichtig en kunnen ze niet meer luisteren, leren en aandacht geven. Tip voor bewegen:
Als je van richting verandert, til dan eerst de hiel of bal op. Dan kan de voet draaien zonder dat de enkel of knie draait.
paulus811
14 jaar geleden
Dat is helemaal waar wat je zegt. Je bent geneigd om een vreemd loopje aan te nemen waarbij je de minste pijn hebt, waardoor je ergens anders schade kunt aanrichten. +
paulus811
14 jaar geleden
Bedankt gdanonym! Vooral zo normaal mogelijk lopen en niet een loopje aannemen waarbij je de minste pijn hebt. Dat veroorzaakt weer schade elders. Ik heb je raad opgevolgd en nog even bij een huisarts gecheckt en je hebt daarin 100% gelijk. Inmiddels ben ik weer redelijk op de been.

Andere antwoorden (4)

* Rust: een week niet hardlopen of trainen. Kies een andere sport waarbij de achillespees niet overbelast wordt zoals zwemmen.
* Ontstekingsremmende medicatie
* Een hielkussentje of inzetstukje in de schoen om de druk op de pees te verlichten
* Een bandage die de beweging van de pees beperkt
* Rekoefeningen, massage en ultrageluiden om de spieren aan de voorkant van het been en de voetheffers te versterken.

Het beste met de genezing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rust is nu belangrijk! Evt. kan je de huisarts vragen om kort kuurtje Dyclofenac (ontstekingsremmend). Ook raadzaam is om in bed je been iets hoger te leggen, bijv met 1 of 2 handdoeken onder je voet!
Suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rust is het belangrijkste .
maar kan je er niet onderuit om toch te moeten bewegen vraag dan de huisarts of hij/zij je kan intepen dan kan je toch bewegen met minder de boel te belasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je meer doet dan rusten gaat de achillespees nog meer irriteren.
Gewoon het advies van je huisarts opvolgen is de enige remedie, en zal dus het snelste resultaat geven.