Waarom krijgt men, droge handen een droge en geirriteerde huid, droog haar en wordt men statisch met koud weer zoals dit weer momenteel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Door de koude kan er niet zo veel water in de lucht opgelost worden... En doordat de lucht zo droog is geleidt die lucht heel slecht de stroom... Statische elektriciteit wordt opgebouwd door beweging van lucht bijvoorbeeld en die geleidt nu heel slecht, dus de spanning die bouwt op en op en als jij iets aanraakt dan wordt de kring gesloten en krijg je een flinke tik door de statische elektriciteit... Als het warmer wordt is dat weer weg...

En bij een auto voldoet een rubberen slangetje met een koperen draadje al heel goed onder de auto...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
goed antwoord +. De tik bij het uitstappen van de auto kun je goed voorkomen door tijdens het uitstappen het dak van de auto beet te houden. Dan hoef je niet zo'n lelijke staart aan je auto te hangen.
AWM
14 jaar geleden
Geen goed antwoord: Zo een slangetje onder je auto werkt niet, dat is bewezen, en statische elektriciteit wordt niet veroorzaakt door beweging van lucht.

Andere antwoorden (3)

Je hebt er ongetwijfeld wel eens mee te maken gehad, elektrische ontladingen. Als je iemand een hand of een kus geeft, slaat de vonk letterlijk over. Of je krijgt zo’n vervelende tik bij het aanraken van een deurpost of autoportier. Een andere mogelijkheid is het recht overeind gaan staan van je haren bij het uittrekken van een trui of het afdoen van een muts.

Toegevoegd na 5 minuten:
Elektrische of statische lading ontstaat door wrijving. Je kan het vergelijken met een onweersbui. In die bui wrijven alle regendruppels en hagelstenen langs elkaar, waardoor er ‘elektriciteit’ opgewekt wordt. Op een gegeven moment wordt de lading zo groot, dat het tot een ontlading komt en dan is de bliksem geboren.

Ook bij mensen werkt dit zo. We zitten nou eenmaal niet stil en daarom hebben ook wij te maken met wrijving. Bijvoorbeeld tussen kleren en de huid. Maar ook tussen onze schoenzolen en de vloerbedekking. Hierdoor bouwt elektrische lading zich op en die kunnen we niet altijd kwijt. Tenminste, tot het moment dat we een goed geleidend voorwerp aanraken. En als we dat doen, voelen we de ontlading.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oostenwind is meestal redelijk droog en koude lucht kan ook minder vocht opnemen dan warme. Koude oostenwind is dus flink schraal.Er is dan een snellere overdracht van vocht van je huid naar de lucht. Huid droogt uit en houdt dus ook een lading beter vast. Vochtige huid geleidt de stroom en voert 'm af.
Om dezelfde reden kan sneeuw ook ‘wegvriezen’. Hij sublimeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de lage RV = relatieve vochtigheid.
Een ideale rv is c.a. 65% maar die kan in de winter naar onder de 10% zakken en in de zomer tot boven de 90% stijgen.
Om dezelfde redn maar dan andersom ervaar je bij warm zomers weer een hoge rv waardoor het aanvoelt alsof je net onder de douche vandaan komt.