Als er een cilinder in je bril zit, gaat dit dan van de sterkte af?

Nog een vraag over mijn varifocus bril
De gemeten sterktes zijn +1.5 voor veraf, en +3 voor dichtbij
Dit kwam overeen met mijn ervaring dat een losse leesbril van +3 voor mij de goede sterkte is
Verder zei de opticien dat er een cilinder in moest

Nu ik deze bril heb kan ik er niet zo goed mee lezen, het leesgedeelte is minder sterk dan de losse leesbril di ik heb(ik heb ook nog met een +3 uit andere winkel vergeleken)

Volgens de opticien is de sterkte wel +3 (2 keer 1.5) en is de cilinder ook 0.5
Op mijn vraag of die 0.5 dan van de sterkte af gaat, was zijn antwoord ontkennend, hij bleef er bij dat het wel +3 is maar minder sterk door de cilinder

Daarna kwam hij met het argument dat mijn ogen bij een sterkere bril sneller achteruit zouden gaan, maar die vraag heb ik hier al eerder gesteld

Verder wil ik nog zeggen dat ik al gewend was aan een varifocus bril, ik had na 4 jaar een iets sterkere nodig

8 jaar geleden
in: Optiek
8.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+1.5 voor veraf en +3 voor dichtbij moet een vergissing zijn
http://www.brillenglazen.info/bril-aanmeten/oogafwijkingen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lees het gedeelte : correcties van astigmatisme (cilinder).
Ik kan het wel overtypen maar dat lijkt mij weinig zinvol.
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/brilsterkte/cilinder_astigmatism_cylinder/

Antwoorden (1)

Er zijn verschillende type astigmatisme (cilinderafwijking) dwz verschillende mogelijkheden van een sferocilindrische refractie in het oog. In plaats van één brandpunt zijn er twee brandpunten (beelden) aanwezig. De twee brandpunten kunnen op verschillende afstanden van het netvlies terecht komen.
Na correctie met een cilindrisch glas komen alle lichtstralen op één punt terecht.
Komen de lichtstralen vóór het netvlies terecht dan moet een min-correctie worden gegeven om deze lichtstralen weer op het netvlies te krijgen.
Er is dan een combinatie van een cilinder met een bijziendheid en kan er in de bril bv een sterkte zitten van S -2*C – 1.00 (dus een cilinder van -1.00 en een sferisch deel om de bijziendheid te corrigeren van -2.00)

Welke correctie er bij u plaatsvindt kan alleen de opticien of oogspecialist weten na een meting. De richting van het zwakste brekingsvlak wordt de cilinder-as genoemd. De brekingsafwijking is een bijziendheid of een verziendheid. Deze afwijking wordt dan inderdaad ook nog in de sterkte van de bril gecorrigeerd.
Men spreekt niet van: het gaat van de sterkte af of het komt erbij, het is een combinatie van een cilindersterkte met de correctie voor bijziend of verziend.

Toegevoegd na 12 minuten:
Een snelle test om astigmatisme te herkennen
http://www.brilmode.com/oog/astigmatisme/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies Plus+