hoe komt het dat iemand die veel groente fruit en vezels eet toch verstopt raakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Behalve vocht kan het ook nog gebrek aan vetten zijn. Want die "smeren het door". Een lichaam heeft vet nodig om eten te kunnen verwerken en vitamines op te nemen. Anders worden de uitwerpselen een droge en stugge massa die moeilijk kwijt te raken is. Maak het soepel door boter of olie te gebruiken bij de bereiding. En eet 's avonds een handje noten.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is ook waar, dus ook een plus.

Andere antwoorden (2)

Dan drinkt die persoon te weinig. Vezel nemen veel vocht op, dus bij een vezelrijk dieet moet je ook genoeg drinken.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen speld tussen te krijgen +.
Obstipatie kan vele oorzaken hebben, op allerlei plaatsen ontstaan. Wat voeding betreft kunnen er grote individuele verschillen zijn.

In het algemeen geldt dat voldoende vezels nodig zijn voor een goede darmwerking met zachte, vochtrijke stoelgang. Daar moet - zoals iemand anders hier al noemt - wel voldoende bij worden gedronken. Anders gaan de onverteerbare vezels je juist tegenwerken en krijg je één brok van onverteerde resten.

Daarnaast is belangrijk: voldoende lichaamsbeweging, regelmatig leven en goede toiletgewoontes. Dus: niet te hard persen, op tijd naar de WC gaan als je aandrang voelt en een goede houding op het toilet.

Maar er zijn ontzettend veel zaken die mis kunnen gaan in de darmen. Dat heeft niet eens altijd met voeding te maken. Sommige mensen hebben een vertraagde darmwerking, of uitgerekte darmen die minder goed de voedselbrei voort kunnen stuwen of bijvoorbeeld zenuwletsel waardoor de darmen niet voldoende geprikkeld worden om hun werk te doen of waardoor ze niet goed voelen dat hun darmen vol zijn waardoor ze het te lang ophouden zodat de ontlasting harder en droger wordt. Ook ontstekingsziektes, neurologische ziektebeelden of vernauwingen in de darm kunnen een rol spelen bij het ontstaan van dit probleem. Iemand kan anatomische (vaak aangeboren) afwijkingen hebben, bekkenbodemproblemen kunnen bijdragen aan obstipatie en ook het endocriene (=hormoon) stelsel speelt mee: een te traag werkende schildklier bijvoorbeeld vertraagt bijna alle systemen in het lichaam, waaronder de darmwerking.

Afhankelijk van de oorzaak van het probleem, kan iemand niet of juist goed reageren op de hierboven al genoemde algemene adviezen voor een goede darmwerking. Bij een onderliggende ziekte kan het zijn dat voldoende vezels, genoeg drinken en een goede lichaamsbeweging niet voldoende zijn. Soms werkt vezelrijke voeding zelfs averechts, in die gevallen kan een restenarm dieet (waarbij er juist weinig onverteerbare vezels in de voeding zitten) of zelfs heel specifieke drink- of sondevoeding worden voorgeschreven. Dan heb ik het uiteraard over zaken die door een arts behandeld moeten worden en waar altijd een diëtiste aan te pas komt, maar het illustreert de verschillen in behoeftes van mensen met diverse darmproblemen.

Ook is het zo dat het eten van veel vezels soms iets is waar je lichaam aan moet wennen. In één keer je vezelinname fors verhogen geeft bij sommige mensen klachten. Langzaam opbouwen is dan beter.