hoe komt het dat mij huid paarsig/heel bleek is en mijn nagels wit/paars zijn

Toegevoegd na 9 minuten:
en wat houd bloedarmoede in?:P

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (7)

dan heb je waarschijnlijk een heel dun huidje. en wat betreft je nagels.. nagellak? nee grapje. denk dezelfde reden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een idee om dit eens aan je huisarts te vragen?

Misschien heb je wel bloedarmoede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je er niet te druk over als je je nu goed voelt.
Het kan aan je hart liggen. Laat het gerust uitzoeken. het doet mij denken aan hartpatienten die ik ken. Zijn ook je lippen af en toe blauw?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben je soms ook kortademig,

Als je bloedarmoede hebt, heb je te weinig rode bloedcellen in je bloed of je rode bloedcellen werken niet goed. Het wordt in medische termen ook wel anemie genoemd.

In rode bloedcellen zit hemoglobine. Dit is de stof die zuurstof door je lichaam transporteert, waardoor je hele lichaam voldoende zuurstof heeft.Voor de opbouw van hemoglobine is ijzer nodig. Als je een tekort hebt aan ijzer of een aantal andere stoffen, kun je geen hemoglobine aanmaken. Hierdoor ontstaat bloedarmoede.

Zoals met veel stoffen in het bloed het geval is, schommelt het hemoglobinegehalte (hb-gehalte) in het bloed tussen bepaalde waarden. Normaal gesproken liggen de waarden voor hemoglobine in je bloed voor vrouwen tussen 7,3 – 10 mmol/ml en voor mannen tussen 7,8 – 10,8 mmol/ml. Zit je hemoglobinewaarde hieronder dan is er sprake van bloedarmoede. Als het hemoglobinegehalte langere tijd te laag is, neemt je weerstand af en ben je meer vatbaar voor verkoudheid en andere infecties.

Symptomen

Symptomen van bloedarmoede zijn onder andere zwakte en vermoeidheid. Bij ernstige bloedarmoede kun je kortademig worden bij de geringste inspanning. Je huid en lippen worden bleek. De vermoeidheid kan gepaard gaan met hoofdpijn, duizeligheid en mogelijk flauwvallen. Bij pernicieuze anemie kunnen neusbloedingen optreden, je tong doet zeer, en je handen en voeten "slapen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet je wel gezond?
Ijzertekort is bij mensen de meest voorkomende oorzaak van bloedarmoede.

De dokter kan dat testen.

Dus als je je zorgen maakt; HUP naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bloedarmoede (om de andere vraag maar te beantwoorden)
= te kort aan ijzerzouten, ijzerzouten zorgen voor de productie van hemoglobine, hemoglobine is een stof die helpt bij het opnemen en afgeven van zuurstof, dus bij te kort aan ijzerzouten, kun je bloedarmoede krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wat bleek omdat het net winter is geweest? Veel mensen zijn nu echt bleek omdat je toch een tijdje geen zon hebt gezien. Dat paarse kan echt van alles zijn. Als je je zorgen maakt even langs de huisarts en anders lekker in het zonnetje gaan zitten/liggen.

Je gaan trouwens pas echt bleek zien als de bloedarmoede wel heel erg aanwezig zou zijn maar dan moet je echt meer klachten al moeten hebben. Bij een beetje bloedarmoede ga je nog niet zo gauw bleek zien. Wel kan je het aan de binnenkant van je oogleden zien en als die bleek zijn ipv roze dan zul je even je bloed moeten laten testen.