Hoe lang moet je met een vers litteken uit de zon blijven of met een hele hoge factor (30) smeren?

Ik weet dat een litteken in de eerste tijd geen pigment heeft en dus niet in de zon mag of wel maar dan alleen met een hoge factor om ervoor te zorgen dat hij mooi geneest. Maar hoe lang moet een litteken dan uit de zon blijven?

Toegevoegd na 1 dag:
Niemand hier een antwoord op?

Toch zou ik het graag willen weten!
Hoop dat iemand hier een antwoord op weet :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Het ligt waarschijnlijk ook aan de grootte van het litteken, maar onderstaande vond ik op een site van een plastisch chirurg:

"Geïrriteerde huid is veel gevoeliger voor UV-straling (zon, zonnebank) dan normale huid. Zolang een litteken gekleurd is (paars, rood of roze), is de omringende huid over 1 cm geprikkeld. Die zone mag absoluut niet bruinen. U riskeert een lelijke, vlekkerige, overdreven verbruining die niet meer weggaat. Een duidelijk gekleurd litteken kan alleen beschermd worden door een pleister die ook de omringende huid over 1 cm breedte bedekt. Wanneer er nog een lichtroze tint overblijft volstaat meestal een zonnecrème met een zeer hoge beschermingsfactor (minstens 20)."

Ik zou zelf eigenlijk minstens factor 30 of 40 smeren, of beter nog een sunblock.