Ik voel me niet meer fit, wie kan me helpen? (lees extra uitleg)

Vroeger sporte ik altijd buiten: voetballen, skateboarden, klimmen, scooteren,... en lette ik niet op mijn eten. Sinds een tijdje let ik op mjn eten en loop veel (al doe ik dit niet graag) nu heb ik geen energie meer en voel ik me niet meer fit. Het probleem is dat ik niet uit deze kringloop geraak en me niet fit krijg, iemand ideeen om te helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zoek een vorm van lichaamsbeweging die je wél leuk vindt om te doen. En stel jezelf een leuke of lekkere beloning in het vooruitzicht als het je gelukt is om een x aantal dagen je goed aan je dieet te houden en voldoende te hebben gesport. Dan mag je daar heus van genieten, want dat is goed voor een mens. Toegevoegd na 2 minuten: Het zou natuurlijk mogelijk kunnen zijn dat een bepaalde aandoening de oorzaak van het niet fit voelen is. Als deze situatie voortduurt adviseer ik je jouw huisarts in te schakelen.

Je zegt dat je meer op je eten bent gaan letten, dit betekend waarschijnlijk minder koekjes, chips en junkfood, en meer groente en fruit. Maar je zegt ook dat jij heel erg actief bezig bent. Heb je wel eens gekeken of jij genoeg kcal binnenkrijgt? Want groente en fruit leveren een stuk minder energie, dus je zou veel grotere porties moeten eten om aan je benodigde kcal te komen. Bereken eerst hier eens hoeveel je nodig hebt: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced Het getal TDEE is wat je nodig hebt aan energie voor je activiteiten, en dat zou je dus ongeveer moeten eten (ietsje eronder als je wilt afvallen, max 500). Daarna ga je eens een dagje bijhouden wat je nu eet, en dat vul je in in een calorieteller site/app. Zijn er zeer veel online, ik ben zelf wel fan van Cronometer, maar die is wel Engels: http://cronometer.com/ Het voedingscentrum heeft er ook 1 als het goed is. Als je deze 2 naast elkaar gaat leggen, zul je waarschijnlijk zien dat je nu met je vitamines wel goed zit, maar met kcal te laag uit komt. Dus je moet meer gaan eten, als je een paar extra boterhammen gaat eten, en al je melkproducten de volvette versie maakt, kom je al een heel eind denk ik. Probeer dit eens een tijdje, kijk of je dichter bij je TDEE kunt komen. Waarschijnlijk voel je je dan snel een stuk beter. Toegevoegd na 2 minuten: Hierbij ben ik er overigens van uit gegaan dat je verder genoeg slaapt en genoeg rust neemt (geen overtraining). En dat er verder geen andere medische oorzaken zijn voor je vermoeidheid, daarmee moet je naar je huisarts toe. En als jij het niet leuk vind om te lopen, waarom doe je het dan? Sporten en bewegen hoort toch leuk te zijn? Stop gewoon met lopen als je dat niet wilt, werk eerst aan je energieniveau, en kies dan gewoon iets anders om te doen wat je WEL leuk. Het leven is te kort om vrijwillig te verspillen aan iets waar je een hekel aan hebt.

dit is normaal je dacht ja ik doe toch aan sport dat je niet meer op je eten lette en kun je er niet meer onder uit.ik geef je goede tips zodat je weer fit wordt zolas vroeger.bv als je s’morgens wakker wordt om 8:00 s’ochtends dan neem is een goed ontbijt.bv melk en toost en fruit bv een appel. en na het ontbijten ga je lekker joggen(toertjes lopen) zo voel je lekker fit en gezond.en je kunt ook wat uitstrek oefeningen doen zo maak je lichaam loser en soepel. en je moet ook waak met de fiets rijden.en je moet ook is naar de sportschool gaan om in vorm te blijven.en vooral veel fruit eten. en ik hoop dat je met mij tips weer fit wordt zolas vroeger.veel beter schap.

Hou eens een dagboek bij wat je eet bijvoorbeeld bij het voedingcentrum en kijk of je misschien tekorten in je voeding hebt zoals ijzer. Mocht dat niet zo zijn,laat je dan ook eens bij de huisarts op pfeifer testen of vitamine b12 en vitamine d en coeliakie. In Engeland word je standaard gecontroleerd op coeliakie als je moe voelt. Helaas in nederland niet Probeer ook eens na te gaan toen je je wel lekker voelde wat je anders deed. Ik vermoed toch je voeding. Probeer weer hier op te letten,koop zo min mogelijk kant en klaar en ga voor echt voedsel die zo min mogelijk bewerkt is. Zoek mensen om je heen die je energie geven en lach wat vaker ook dat zal je energie geven. Hou stress buiten de deur. Ga iets zoeken waar je energie van krijgt en zoek een voedingspatroon wat je hele leven vol kan houden. Geniet van het leven,juist de kleine dingen zoals een vogeltje of de stilte of een lachende baby kan je meer energie geven. Vaak helpt het om in de natuur te zijn zoals bos of bij het water of zee. Succes hiermee.

Wellicht een tekort aan suikers? Leuk al die kalorieen bijhouden maar de snelle verbranders heb je weer nodig voor het sporten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100