Deels is kanker genetisch bepaald.
Een ander belangrijk deel komt voort uit nurture, je ouders voeden je dan mogelijk met dezelfde ongezonde gewoontes op als waardoor ze zelf mede kans op kanker verhogen.
Zaken als (mee)roken, te veel drank, veel en ongezond eten zijn typisch van die risicofactoren die je uit je opvoeding mee kan nemen.
Dus vaak wordt kanker gezien in families, die -naast erfelijke belasting- ook nog eens dezelfde gewoonten
hanteren.
Dat wordt als factor niet altijd onderscheiden en vaak onderschat.
Aan het genetische deel kun je niets doen, aan verkeerde gewoonten echter wel.
Het kan dus nuttig zijn, tijdens of na je opvoeding, zeker als er veel kanker in de familie voor komt, extra te letten op ongezonde gewoonten en daar krachtig afscheid van te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

kanker is een toevallige, oncontroleerbare celdeling, mogelijk is de aanleg hiervoor erfelijk bepaald, maar ook de voeding, leefomgeving, millieuvervuiling, roken, stress, levensstijl en karakter hebben invloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Dat is zeker mogelijk. Kanker is het gevolg van een geetische fout, waardoor een cel extreem gaat delen (en daardoor zeer veel kaner cellen voortbrengt).

Dat je er dus 'aanleg' voor kan hebben is zeker niet ondenkbaar. Ik heb hier echter nog geen bewijs voor gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aanleg is genetisch bepaald, maar dat wil niet zeggen of je het wel of niet krijgt. Je hebt mensen die gendrager zijn en die kunnen er bijna niets tegen doen om het te voorkomen. Hoe gezond je ook leeft het kan je altijd overkomen, maar er zijn wel factoren die het negatief kunnen beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan, maar er kunnen ook externe invloeden zijn die kanker kunnen veroorzaken.

en als het genetisch bepaald is, hoef je het nog niet direct te krijgen. Je hebt er alleen meer kans op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet, maar kan wel...
en andersom ook, als niemand in de familie het heeft, dan kun jij nog wel kanker ontwikkelen...
dus het heeft een relevantie, een erfelijke component, maar, niet voor 100%...

Dus is dit goed nieuws of slecht nieuws voor jou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fifty/fifty
Dat kan wel, maar het hoeft niet.

Om een voorbeeld te noemen: Er zijn families waarin al generaties lang vrijwel alle vrouwen borstkanker krijgen.
Meestal is dit geen toeval, maar genetische aanleg.

Maar wanneer je bijvoorbeeld buikvlieskanker krijgt omdat je jarenlang hebt blootgestaan aan asbest, is de kanker beinvloed door een oorzaak van buitenaf.

Als je echt zeker wil weten of kanker genetisch bepaald is, zul je het moeten laten onderzoeken.