Als je noodgedwongen het verleden opnieuw moet beleven terwijl je dat zorgvuldig had afgeschermd, waar haal je dan de moed vandaan om dat te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp geen snars van je vraag. Je moet noodgedwongen iets opnieuw beleven. Je MOEST dus. Daar is dan toch geen moed voor nodig, want je had geen keus.
Dus of je vraag is niet goed of je probeert jezelf iets wijs te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat jij je vraag wel duidelijk vindt ligt meer aan jou dan aan mij!
Cryofiel
14 jaar geleden
@Edje40, als je een beetje tussen de regels doorleest zie je dat congoleo ergens mee worstelt. Ze heeft er zelf voor gekozen haar vraag op deze manier te verwoorden. Degenen die er iets mee kunnen, kunnen antwoorden. Degenen die er niets mee kunnen, kunnen zich bij zo'n soort onderwerp (ongeacht wat het precies mag zijn) beter afzijdig houden, of hooguit in aanzienlijk mildere bewoordingen vragen of er een toelichting kan komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, je hebt gelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Edje ik wil het wel toelichten: ik ga een behoorlijk confronterende therapiesessie beginnen, zonder medeweten van belangrijke mensen in mijn leven omdat zij erdoor gekwetst zouden worden..ik wil het doen want dat is beter voor mezelf maar weet even niet hoe het zo aan te pakken dat ik niet opnieuw ten onder ga...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ok, dan kan ik je vraag nu beter plaatsen. Heel veel sterkte dan maar en nogmaals sorry voor mijn eerste reactie. Ik hoop dat het juiste advies er voor je tussen zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt wel goed....

Het beste antwoord

Dit klinkt misschien vreemd, maar: er is geen moed voor nodig om het verleden opnieuw te beleven.

Er is wél moed voor nodig om hieraan te *beginnen*. Heel, heel veel moed - omdat je weet waar je jezelf voor hebt afgeschermd, omdat je weet waaróm je jezelf ervoor hebt afgeschermd.

Zo te horen heb je die keuze al gemaakt. Die moed heb je dus al gehad.

Om het verleden nu opnieuw te beleven, is geen moed meer nodig. Daarvoor is steun nodig. Heel veel steun, van mensen die jou liefhebben, van mensen die jij vertrouwt. Van mensen die jou in je meest kwetsbare en hulpeloze toestand mogen zien. Mensen die jou "poedelnaakt" mogen zien - poedelnaakt op geestelijk/psychisch vlak bedoel ik dan, in de hoop dat je ongeveer begrijpt wat ik bedoel.

Die moed heb je al gehad. Mijn gevoel zegt me dat je al zo ver bent dat er eigenlijk geen weg terug meer is, ondanks je angst.

Zoek nu de mensen die je kunnen steunen. Die zul je hard nodig gaan hebben.

Tot slot: richt je hier helemaal op. Even bot en simplistisch gezegd: niet even een middagje vrij nemen om dit even snel tussendoor te doen. Ik weet niet waar het precies om gaat, maar het moet heel ingrijpend zijn. Neem er dus uitgebreid de tijd voor, zodat je geen stemmetje in je achterhoofd hebt dat zegt dat de tijd bijna om is. Ik vermoed dat je meerdere dagen nodig zult hebben om weer bij te komen, maar dat kun je zelf beter beoordelen dan ik.

Hoe dan ook: sterkte. Mijn steun heb je, voor zover dat wat voorstelt via toetsenbord en beeldscherm.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je begrijpt het..dank!
Cryofiel
14 jaar geleden
Dank je, congoleo. Waar ik wel van schrok is dit stukje tekst, dat ik pas las nadat ik mijn antwoord had gegeven: "zonder medeweten van belangrijke mensen in mijn leven". De wijsheid daarvan kun je natuurlijk alleen zelf beoordelen - wat ik wel belangrijk vind, is: zijn er *andere* belangrijke cq betrouwbare mensen in je leven, met wie je dit *wel* kunt delen? Die je kunnen steunen tijdens je sessies, en ook *daarna*? Die steun zul je hard nodig hebben. Ik denk dat die steun je ook zal helpen met het verleden in het reine te komen. Ik bedoel: die therapie is confronterend maar goed, maar mét steun zal de therapie vele malen effectiever zijn dan zonder steun.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan wel terugvallen op bepaalde personen maar ben niet zo'n goede hulpvrager..belast anderen niet graag met mijn oud zeer...
Cryofiel
14 jaar geleden
Als die mensen het in ieder geval wéten - dat helpt al. Het helpt jou nú al, omdat het je ontlast. Het zal je straks helpen, omdat je zonder bezwaar op ze terug kunt vallen als je daar behoefte aan hebt. Is dat een idee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet ik wel even moed voor verzamelen..
Cryofiel
14 jaar geleden
Die moed heb je wel, dat heb je al bewezen. Moed is niet iets wat opraakt, dus maak je geen zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe mijn best....

Andere antwoorden (11)

Uit je vrienden en eventueel familie.

Mocht je een hele goede vriend of vriendin hebben die sterk is: Leg uit in welke situatie je je bevindt. uit eigen ervaring weet ik dat dit 80% van de vervelende zaken uit het verleden doet smelten. Puur het praten met iemand die je ECHT vertrouwt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is heel veel moed voor nodig, maar waar haal je het vandaan? Heb je steun aan vrienden of een andere naaste waar je je heel veilig bij voelt?
Vraag aan hem of haar of hij of zij er samen met jou doorheen wil gaan en ga er dan helemaal voor, ook al is het heel erg en gaat het heel diep. Een beetje beleven of een kleine confrontatie helpt niet, dat is net een pleister die je langzaam aftrekt. Ga ervoor. En denk bij jezelf: ik ga dit doormaken en dat is voor verder, voor de toekomst, want ik wil leven!
Heel veel goeds en sterkte toegewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noodgedwongen zeg je toch? Heb je dan een keuze?

Dan gebeurt dat toch, noodgedwongen... Dan heb je toch geen keuze, dan gebeurt het toch... Dan heb je geen moed nodig, dan zit je in een achtbaan en die wordt van de helling losgelaten, dan onderga je gewoon alles, tot de rit erop zit... Kan toch niet anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
@XiniX; Zonder hulp zou iemand halfweg de achtbaan uit het karretje kunnen springen, uit wanhoop..............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat je wel een keuze hebt maar het alternatief nog erger is.
Of het kan zijn dat je het moment zelf kunt bepalen.
Of dat je het moment zelf kan bepalen maar hoe langer je wacht hoe erger het zal worden. Allemaal situaties waarmee het noodgedwongen is maar iemand toch wat aan gevraagde 'moed' kan hebben.
Ik heb dit zelf meegemaakt ivm EMDR. en ik moet zeggen dat het op somigge momenten erg pijnlijk kan zijn maar als het je op lange termijn baat kan geven kun je daar heel veel kracht uit putten. en zo ook de steun van naasten om je heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult inderdaad sterk in je schoenen moeten staan, en minsten één, maar liefst meerdere goede vrienden moeten hebben, die je bijstaan. Als je die hebt, komje wel door, bedenk altijd: na regen komt zonneschijn.............
ook al is het eerst maar een flets zonnetje.
jc54
14 jaar geleden
Ik begrijp uit je vraag dat er iets uit je verleden wat negatief was/is weer op je pad komt?
Zo begrijp ik je vraag tenminste... als dat zo is vraag ik jou of jij jezelf kunt beschermen? Want dat lijkt mij het verstandigst. Door het niet toe te laten en je grenzen duidelijk te stellen. Tot hier en niet verder! Sterkte !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt 'nood' waarschijnlijk omdat je voelt 'dat dit de oplossing is' iets wat je als je laatste mogelijkheid zag..
'Liever niet' maar toch moeten omdat je geen andere oplossing ziet..
Denk dan [geloof oprecht] dit is DE oplossing..
Na deze ervaring leef ik gelukkiger...
Worden me veel dingen duidelijk..
Het geeft me meer rust...

Om in de diepte te stappen moet je in de diepte geloven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top antwoord..dank!
Die moed heb je al, je gaat het aan..dat is al moedig.
Uit je vraag begrijp ik dat je het hebt afgeschermd, dus je hebt het voor jezelf gehouden en nooit echt verwerkt.
Om iets uit het verleden 'op te ruimen' zul je het moeten herbeleven, zodat je het kunt begrijpen en het dan een plaatsje kunt geven.
Ik wens je veel kracht bij de sessies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat je nu volwassen bent geworden. En dus ook als een volwassene tegen die situatie aan kunt kijken waar je als kind (jonger) bang voor was. Je kan als het ware als een buitenstaander ernaar kijken. En je hebt de wijsheid en inzichten die je toen nog niet had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord maar ben bang dat het niet werkt zoals jij het ziet..toch een plusje..
mij zelf kosten dat tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door voor ogen te houden waarvóór je het doet ;) Het is immers altijd ergens goed voor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lief! +1