Heeft het EMDR nog bepaalde gevolgen? wat zijn de positieve en negatieve kanten ervan? Kan het kwaad? men is toch in je hersenen bezig?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kortweg maakt EMDR gebruik van het in de war brengen van de hersenen zodat ruimte ontstaat voor een nieuwe ervaring op de plaats van een traumatische of gewoonweg minder fijne ervaring. Onze hersenen werken volgens bepaalde patronen om herinneringen, gedrag en gevoelens in stand te houden. Zowel positief als negatief. Met EMDR worden de patronen die te maken hebben met het probleem in de war gebracht zodat de hersenen nieuwe patronen kunnen aanmaken. Het enige nadeel is dat het misschien vreemd kan voelen om nieuwe gevoelens en beelden te krijgen op de plaats waar eerst de vervelende ervaring zat (zie bron emdr). EMDR doet in weze hetzelfde als NLP doet als het gaat om vervelende gebeurtenissen te verwerken, namelijk het in de war brengen van de hersenen om de traumatische ervaring te vervangen door iets anders. Je kan hier veilig en gratis mee experimenteren door gebruik te maken van de techniek uit het volgende filmpje door Joost van der Leij: http://www.tiouw.com/nlp/enneagram.php?/archives/602-Het-verleden-loslaten-en-vergeten-met-NLP.html

Bronnen:
http://community.nlpkring.nl/discussion/to...
http://www.emdr.nl/EMDRinfo.htm

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing, en is een effectief bewezen behandelmethode om nare ervaringen te verwerken. Nadat EMDR in 1989 door Francine Shapiro werd ontdekt, werd het voornamelijk gebruikt om grote, eenmalige traumatische gebeurtenissen te verwerken. Tegenwoordig is er steeds meer bewijs dat het ook bij andere klachten effectief kan zijn, zoals bijvoorbeeld bij meervoudige trauma’s, angstklachten en bij chronische pijn. Ook wanneer iemand last heeft van een negatief zelfbeeld kan EMDR als deel van een totaalbehandeling worden toegepast. Net als bij veel behandelingen is het niet te voorspellen hoe iemand er op zal reageren. Hoe het precies werkt is nog niet duidelijk. Het schijnt het natuurlijk verwerkingssysteem te stimuleren. Wel belangrijk is het dat de therapeut meer doet dan alleen maar deze behandeling. Hij/zij moet aandacht hebben voor jou en voor het totaalpakket aan wat jij meebrengt. Lees er hier meer over: http://www.emdr.nl/indexdonker2.htm

Emdr belast je werkgeheugen. Doordat je aan een vervelende gebeurtenis denkt en tegelijkertijd wordt je afgeleid (afleidende stimulus) gaat de lading van de nare gebeurtenis af. Eigenlijk ben je dus aan het multi-tasken tijdens emdr. Laatste onderzoeken hebben uitgewezen dat piepjes minder goed werken dan bv oogbewegingen. Uit ervaring kan ik dat bevestigen, want piepjes kun je makkelijker negeren, waardoor je steviger naar het beeld kijkt. Met oogbewegingen of bv rekensommen (doen ze tegenwoordig ook) wordt je werkgeheugen meer belast. Ikzelf geef echter toch de voorkeur aan piepjes omdat ik wil kunnen kijken naar wat er met mij is gebeurd. Als ik ondertussen ook nog zou moeten rekenen is de afleiding voor mij te groot. Multi-tasken kan ik helaas niet meer. Emdr heeft zeker ook bijwerkinfen. Doordat je zo met je traumatische ervaring bezig bent komt dat weer boven en kun je er zelfs weer de fysieke kkachten van krijgen die je destijds ook had. Ook hoofdpijn, misselijkheid, duizrlig, trillerig en de kluts kwijt zijn verschijnsrlen die vaak tot 3 dagen na de sessie aanhouden. Daarom is het ook belangrijk dat je een dagboekje bij houdt waarin je opschrijft wat er met je gebeurt. Als je gaat emdr-ren; sterkte. Tis geen feestje maar de resultaten zijb vaak goed...

Misschien als aanvulling van de mooie antwoorden die je al hebt gekregen Forall..: De effecten van EMDR zijn, voor zover ik weet, positief tot geen effect, waarbij de meeste mensen positief ervaren, dus werkend voor hun problemen. Ik heb er veel over gelezen, ook bij forums e.d. waar mensen hun ervaringen vertellen. Voor zover nu bekend kan het geen kwaad. Daarbij moet wel gezegd worden, dat er nog volop onderzoek gedaan wordt naar EMDR, de werking en de gevolgen. Zou er enige twijfel zijn over gevaarlijk of slechte gevolgen, dan zou deze therapie niet gebruikt mogen worden lijkt me. En het wordt al jaaaaaaaaren gedaan. Zorg er wel voor, dat je de therapie gaat doen bij een psycholoog, die verbonden is met de emdr vereniging. In feite ben je zelf met je hersenen bezig, weliswaar met hulp van technieken en het volgen van vingers of geluiden op de koptelefoon. Het is een heel wonderbaarlijk gebeuren ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100