Heeft het EMDR nog bepaalde gevolgen? wat zijn de positieve en negatieve kanten ervan? Kan het kwaad? men is toch in je hersenen bezig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25K

Het beste antwoord

Kortweg maakt EMDR gebruik van het in de war brengen van de hersenen zodat ruimte ontstaat voor een nieuwe ervaring op de plaats van een traumatische of gewoonweg minder fijne ervaring.

Onze hersenen werken volgens bepaalde patronen om herinneringen, gedrag en gevoelens in stand te houden. Zowel positief als negatief.
Met EMDR worden de patronen die te maken hebben met het probleem in de war gebracht zodat de hersenen nieuwe patronen kunnen aanmaken.

Het enige nadeel is dat het misschien vreemd kan voelen om nieuwe gevoelens en beelden te krijgen op de plaats waar eerst de vervelende ervaring zat (zie bron emdr).

EMDR doet in weze hetzelfde als NLP doet als het gaat om vervelende gebeurtenissen te verwerken, namelijk het in de war brengen van de hersenen om de traumatische ervaring te vervangen door iets anders.
Je kan hier veilig en gratis mee experimenteren door gebruik te maken van de techniek uit het volgende filmpje door Joost van der Leij:
http://www.tiouw.com/nlp/enneagram.php?/archives/602-Het-verleden-loslaten-en-vergeten-met-NLP.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ze bij tiouw doen werkt ook wel :D

Andere antwoorden (3)

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing, en is een effectief bewezen behandelmethode om nare ervaringen te verwerken. Nadat EMDR in 1989 door Francine Shapiro werd ontdekt, werd het voornamelijk gebruikt om grote, eenmalige traumatische gebeurtenissen te verwerken.
Tegenwoordig is er steeds meer bewijs dat het ook bij andere klachten effectief kan zijn, zoals bijvoorbeeld bij meervoudige trauma’s, angstklachten en bij chronische pijn. Ook wanneer iemand last heeft van een negatief zelfbeeld kan EMDR als deel van een totaalbehandeling worden toegepast.

Net als bij veel behandelingen is het niet te voorspellen hoe iemand er op zal reageren. Hoe het precies werkt is nog niet duidelijk.
Het schijnt het natuurlijk verwerkingssysteem te stimuleren.

Wel belangrijk is het dat de therapeut meer doet
dan alleen maar deze behandeling. Hij/zij moet aandacht hebben voor jou en voor het totaalpakket aan wat jij meebrengt.

Lees er hier meer over:
http://www.emdr.nl/indexdonker2.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Top +
Emdr belast je werkgeheugen. Doordat je aan een vervelende gebeurtenis denkt en tegelijkertijd wordt je afgeleid (afleidende stimulus) gaat de lading van de nare gebeurtenis af. Eigenlijk ben je dus aan het multi-tasken tijdens emdr.
Laatste onderzoeken hebben uitgewezen dat piepjes minder goed werken dan bv oogbewegingen. Uit ervaring kan ik dat bevestigen, want piepjes kun je makkelijker negeren, waardoor je steviger naar het beeld kijkt. Met oogbewegingen of bv rekensommen (doen ze tegenwoordig ook) wordt je werkgeheugen meer belast. Ikzelf geef echter toch de voorkeur aan piepjes omdat ik wil kunnen kijken naar wat er met mij is gebeurd. Als ik ondertussen ook nog zou moeten rekenen is de afleiding voor mij te groot. Multi-tasken kan ik helaas niet meer.

Emdr heeft zeker ook bijwerkinfen. Doordat je zo met je traumatische ervaring bezig bent komt dat weer boven en kun je er zelfs weer de fysieke kkachten van krijgen die je destijds ook had. Ook hoofdpijn, misselijkheid, duizrlig, trillerig en de kluts kwijt zijn verschijnsrlen die vaak tot 3 dagen na de sessie aanhouden.
Daarom is het ook belangrijk dat je een dagboekje bij houdt waarin je opschrijft wat er met je gebeurt.

Als je gaat emdr-ren; sterkte.
Tis geen feestje maar de resultaten zijb vaak goed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een vraagje over dit stukje:
"Ikzelf geef echter toch de voorkeur aan piepjes omdat ik wil kunnen kijken naar wat er met mij is gebeurd. Als ik ondertussen ook nog zou moeten rekenen is de afleiding voor mij te groot. Multi-tasken kan ik helaas niet meer." Wat bedoel je met "kunnen kijken wat er met mij is gebeurd"? Is dat tijdens de sessie, of de effecten ervan in totaal?
En is het effect dat jij hebt ondervonden na emdr, dat je niet meer alles tegelijk kunt doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Wendy. Bij EMDR moet je aan een gebeurtenis denken. Het engste beeld van die gebeurtenis, daar moet he naar kijken, alsof het een foto is. Mijn angst hiervoor is herl groot, liever zie ik het niet. Als ik dan bv emdr met oogbewegingen zou krijgen, dan kijk ik alleen naar de hand van de therapeut en kijk ik nog niet naar het traumatische beeld. Dan zie ik nog steeds niet onder ogen wat er febeurd is, en loop ik er in zekere zin nog steeds voor weg. Dat ik niet meer kan multi-tasken komt niet door emdr. Mijn therapeut noemt het dat mijn hersenen een over-load hebben. Zelf druk ik beelden en herinneringen aan mijn traumatische ervaringen altijd weg. Met piepjes doe ik dat niet, die filter ik soms weg. De peut merkt dat ook, maar ik heb met haar afgesproken dat ze me dan even gewoon naar het beeld laat kijken. Tegelijkertijd is dat ook een vorm van exposure want ik stel mezelf dan bloot aan de bare gebeurtenis. Mijn therapeut let er dan op dat ik wel in het hier en nu blijf, als ze merkt dat ik mezelf kwijt raak dan roept ze me weer terug. Regelmatig beginnen we tijdens een sessie weer opnieuw en dan probeer ik wel met beeld en piepjes bezig te zijn.
Emdr is bij mij 2-ledig; onder ogen zien en durcen kujjen naar de traumatische gebeurtenissen, en middels piepjes verwerken.
Zou ik alleen met handbewegingen / oogbewegingen werken dan lukt het me niet naaf de traumatsche ervaribg te kijken. Ik hoop dat ik het een beetje gelder heb kunnen uitleggen.
Btw, dat niet meer kunnen multi-tasken is er bij ingeslopen door slaaptekort, concentratieproblemen, stress. Dat is niet per se een gevolg van emdr of ptss.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor je uitleg, super!
Dat weg filteren van de geluidjes heb ik ook. Maar ik dacht ook, dat dit okee was; ik ben dan in het verleden (exposure) en ervaar ze nauwelijks.
Ik word misselijk van het volgen van de vingers en ben dan inderdaad daarmee bezig in het nu. Ik begrijp en herken nu wat je bedoelt.
Die 3-4 dagen na-effecten is rot hè!
Heeeeeeeeeeeeeel veel succes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, grappig dat jij dat ook hebt. Technisch gezien is dat dus niet t doel van emdr. Toch, onder ofen zien, exposure, helpt ook bij de verwerking. Als je peut maar wel goed oplet dat je in het hier en nu blijft. En daarna toch ook weer proberen op de piepjes te letten!!!
Jij ook heel veel succes!!!!!
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht, dat het zo okee is, echt!! Ze haalt me wel geregeld terug met de vraag: waar denk je aan, of wat gebeurt er, maar ik ben veeeeeeeeeel meer in het daar dan in het hier. Ga het haar toch vragen!
Dank je wel!
Misschien als aanvulling van de mooie antwoorden die je al hebt gekregen Forall..: De effecten van EMDR zijn, voor zover ik weet, positief tot geen effect, waarbij de meeste mensen positief ervaren, dus werkend voor hun problemen. Ik heb er veel over gelezen, ook bij forums e.d. waar mensen hun ervaringen vertellen.
Voor zover nu bekend kan het geen kwaad. Daarbij moet wel gezegd worden, dat er nog volop onderzoek gedaan wordt naar EMDR, de werking en de gevolgen. Zou er enige twijfel zijn over gevaarlijk of slechte gevolgen, dan zou deze therapie niet gebruikt mogen worden lijkt me. En het wordt al jaaaaaaaaren gedaan. Zorg er wel voor, dat je de therapie gaat doen bij een psycholoog, die verbonden is met de emdr vereniging.
In feite ben je zelf met je hersenen bezig, weliswaar met hulp van technieken en het volgen van vingers of geluiden op de koptelefoon.
Het is een heel wonderbaarlijk gebeuren ;-)