Mijn dochter van 3 zegt dat ze spoken ziet, wat moet ik hiermee?

Ik zag een tekening van haar en vroeg wat het was.
Ze zei dat het een spook was.
En laatst begon ze rare geluiden te maken, vroeg ik of ze wilde ophouden.
Zei ze ''Zo doen die spoken'' Waarop ik vroeg ''Waar zie jij spoken'' Haar antwoord luidde, ''In de keuken''.
We kijken geen tv, ik heb hele series dora dvd's en daar komt niks in voor over spoken.

Haar vader zit met schizofrenie in een inrichting en zelf heeft ze autisme.
Ik zelf ben psychisch gewoon in orde.
Maar, wat moet ik doen?
Moet ik haar serieus nemen? Of wat?
Dit is een serieuze vraag en ik wil hiermee niet naar de huisarts voordat ze haar willen volproppen met medicatie.

Toegevoegd na 18 minuten:
Is dit een fase? Heeft iemand hier ervaring mee? Met eigen kind of als kindzijnde gehad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf geen idee. Maar als je bij google zoekt op 'paranormaal' en 'kinderen' kom je meerdere sites tegen die advies geven van hoe je daarmee om moet gaan.
Misschien heb je daar wat aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een forum zoeken over autisme.. Ik kan mij herinneren dat er weleens een topic gestart werd over paranormale begaafde kinderen en austisme. Ook bij niet autisten komt het weleens voor dat kinderen menen spoken te zien.
Autistische kinderen zijn gewoon net even anders waardoor het onderwerp ook anders bekeken zal worden. Wat de mening van jouw of van anderen is over spoken en paranormaal begaafdheid moet je even terzijde laten. Het gaat nu om je dochter en die denkt dat wel te zien en te geloven. Veel succes

Het beste antwoord

Hee wanhopig,
Ik zou even wachten met naar de dokter gaan. Voor kinderen op die leeftijd is de grens tussen de realiteit en de fantasie heel dun. Ook voor autistische kinderen. Mijn Aspergerzoon zag toen hij 3 jaar was ook spoken en keek naar mensen die door ons huis liepen, die er echt niet waren. Dat is een paar keer voorgekomen. Het is voor hem niet beangstigend geweest en ging na een paar maanden vanzelf over.
Als die spoken dingen van je kind gaan vragen of als ze er angstig van wordt: naar de dokter!

Toegevoegd na 4 minuten:
En vooral niet te veel meegaan in dit beeld. Er niet te veel over doorvragen want dat maakt voor kinderen het beeld alleen maar echter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het Beste Antwoord! Ik zou alleen niet zo heel snel naar de dokter gaan. Als die spoken dingen van het kind gaan vragen, eerst serieus erop ingaan, het kind zeggen dat dat heel stout is van die spoken, en zeggen dat jij wel eens even met die spoken zal gaan praten. De volgende dag je kind vertellen dat je die spoken hebt gezegd dat ze dat nooit meer mogen doen. En goed blijven opletten hoe het kind in de weken daarna reageert. Bij angst ongeveer hetzelfde. Vertel je kind dat je die spoken hebt verteld dat ze niet meer zo naar moeten doen. Pas als het daarna nog doorgaat, wordt het tijd naar de dokter te gaan. Dan moet je er ook wel serieus werk van maken. Dan zou er meer aan de hand kunnen zijn, en zou een vroege behandeling heel veel leed kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@stippel Ja, ik vraag ook niet teveel door hoor, alleen die dag.. en nu loop ik al een week met zorgen vandaar dat ik het even hier plaatste.
Inderdaad het beste antwoord. Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter antwoord had ik niet kunnen krijgen :-)

Andere antwoorden (12)

Ik denk niet dat een huisarts haar vol gaat proppen met medicatie.
Een goede huisarts is een "vriend" voor de familie en niet een bedreiging. Ik kan me voorstellen dat je angst hebt voor meer dan alleen autisme, mede door de schizofrenie van haar vader. Als je hier mee rond blijft lopen, wordt je alleen maar banger. Je staat er dan moederziel alleen voor. Dat is niet goed.

Hier op GV kan niemand je goede raad geven. We kunnen met je meeleven, maar dat is niet genoeg. Wees verstandig en ga naar de huisarts. Zeg hem ook dat je bang ben dat hij met medicatie wil beginnen. Hij zal je direct vertellen, dat er andere wegen zijn en dat eerst moet worden uitgezocht of het fantasie is of iets ernstigs. Denk erom: een huisarts is een vriend!
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen heeft dergelijk goede ervaringen met huisartsen. Mijn oude huisarts die inderdaad een dergelijke vriend te noemen was, werd toen hij ziek werd vervangen door een die voor iedere kwaal wel een pil had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken ook huisartsen die je de hele tijd vol medicijnen of voedingssupplementen stoppen. Zij zien zichzelf ook heus niet als vijand, maar als vriend die jou helpt door jou die medicijnen te geven waar je in zijn ogen beter door wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Fynnya Ja precies en dat is dus bij haar vader gebeurd.
Ivana
14 jaar geleden
Ik heb gelukkig nog nooit een huisarts gehad, die niet rustig naar me wilde luisteren. Jammer dat jullie wel slechte ervaringen hebben.
Toch zou het beter zijn als ze wel ging. Daarna kan ze eventuele medicatie toch weigeren? Je bent niet verplicht iets te slikken of laten slikken wat je niet wilt.
Ze kan met angst echter niet alleen doormodderen en GV is geen oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ivana misschien zijn er ouders die hier ervaring mee hebben.
En misschien zitten er wel huisartsen op deze site.
Ivana
14 jaar geleden
Ik heb ervaring met schizofrenie. Weet hoe erg dat voor de omgeving is. Bij dit soort ziekten moet je niet alleen blijven modderen.
In ieder geval niet haar het gevoel geven dat het raar is of niet mag.
Simpelweg in de gaten houden want schizofrenie is erfelijk.

Het concept van spoken heeft ze ergens opgedaan anders kon ze het niet als zodanig benoemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen aandacht aan besteden. Gaat vanzelf weer over. Ze heeft dat toch ergens vandaan, van een TV-programma of van gesprekken in haar buurt.
Zo te horen is ze helemaal niet van streek, dus extra aandacht voor dit onderwerp is niet nodig. Als ze het nog steeds zegt als ze 18 is, dan zou ik me zorgen gaan maken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochtertje heeft autisme.
Haar denkwijze, alles is anders.
Ze is ook niet bang voor spinnen bijv. en verder toont ze helemaal geen enkel vorm van emotie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik vind nog 15 jaar wel heel erg lang.
AWM
14 jaar geleden
Wat ik wilde betogen, is dat je sommige dingen niet echt beter maakt door er overdreven aandacht aan te besteden. Het past op dit moment in het speelpatroon van het kind. Er is verder niets alarmerend aan de hand, behalve in je eigen hoofd. Maak het niet belangrijker dan het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
speelpatroon? Ze heeft autisme?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ook autistische kinderen hebben een speelpatroon. Ook autistische kinderen maken een stuk ontwikkeling door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het eens met antwoordman, niet teveel aandacht aan besteden, ze is er niet bang voor. Kan heel goed over een tijdje helemaal weg zijn, sommige kinderen zien 'spoken'of hebben onzichtbare vriendjes, helemaal geen dingen om je gelijk zorgen over te maken. Stukje normale ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord man, wat een misplaatste reactie van jou! Het gaat wel over. Ik kan je verzekeren dat er meer is, voor haar is dat haar realiteit. Dat gaat niet zomaar over. Spreek niet als je er geen verstand van heb of erken dat je niets weet, dan ben je het slimt van allemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel lotus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Lotus, hoe kan jij zo stellig zijn dat er meer is?
En als je het niet eens bent met een antwoord is het nog niet een fout antwoord.
Iemand persoonlijk aanvallen om een antwoord is erg kinderachtig, jouw mening, over het verstand van Antwoordman wil niemand weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen ruzie maken jongens... Maar Lotus, een autistisch kind is echt allerminst gebaat bij zweverige aandacht voor waanbeelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, als jij dat geloof van je pink moet je dat vooral doen! Als jij gelukkig wordt van die gedacht, houden zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly, met mijn schrijven dat er meer is doel erop dat er meer is voor het kind. Blijkbaar heeft zij reden toe dit te zien/denken. Je moet dus naar de oorzaak zoeken mét haar i.p.v jou realitiet dat er absoluut niets is aan haar opleggen. Als mensen thuis een hond hebben die vanuit het niets naar de deur loopt, blaft of zijn staart laat hangen dan ga je toch ook kijken?
AWM
14 jaar geleden
Ik word daar niet gelukkig van, Lotus, het is namelijk diep droevig. En je vergelijking met honden is evenmin gelukkig.
Cryofiel
14 jaar geleden
Eens met Nelly3, en ook met (het principe achter het antwoord van) Antwoordman. Het is een normaal ontwikkelingspatroon voor kleine kinderen. Autistisch of niet, dat heeft hier niets mee te maken. Kinderen zien dingen, kinderen verzinnen dingen, kinderen kunnen fantasie en werkelijkheid niet altijd goed onderscheiden. Dat is normaal, dat hoort bij het kind. Dat IS het kind-zijn. Je mag blij zijn dat een autistisch kind deze heel normale ontwikkelingen op zo'n heel normale manier doormaakt! Doe gewoon normaal tegen het kind. Doe hetzelfde wat je zou doen als het kind het heeft over een domme bij, of over een narrig koolmeesje. Voor het kind is dat echt zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een narrig koolmeesje, hoe verzin je het? Over fantasie gesproken :) ;)
Cryofiel
14 jaar geleden
Da's het kind in mij. Geholpen door eigen ervaring met kinderen.
Het is haar wereld, dat moet je altijd serieus nemen.
Volproppen met medicatie is toch niet nodig zolang ze er goed mee omgaat.

Vertel haar maar dat spoken zich ook horen te gedragen, dat zij ook een beetje lief moeten doen. En als die spoken raar doen dat zij dat dan maar niet na moet doen.

Ze moet geen verkeerde dingen gaan doen omdat anderen dat ook doen, of omdat anderen dat haar zeggen te doen. Dat geld altijd en overal.

Als jullie huis echt last heeft kun je natuurlijk iemand inhuren om ze te begeleiden naar waar ze wel thuis horen. Het kan voor je eigen gemoedsrust waarschijnlijk geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het serieus nemen.. Als zij het gevoel krijgt dat ze niet serieus genomen wordt kan dat weer een gevoel geven voor onbegrip..
Wie zegt namelijk dat het niet zo is? Misschien is ze er wel gevoelig voor en kan weleens voorkomen dat haar sensitiviteit en prikkels wat hoger ligt dan de rest.

Misschien er gewoon over praten en vragen of je ook met de spoken mag praten, wat ze zeggen, of ze lief zijn...
Vooral niet de angst erin gooien dat spoken eng zijn.

Ik zou mee gaan in haar wereld en proberen in haar wereld erachter te komen hoe je dit kan veranderen zodat er geen spoken meer komen.. Als het wel blijft en het wordt een obstakel kan je nog altijd iemand inschakelen die je huis kan reinigen..
Misschien werkt het echt, of is het net placebo..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom moeten die spoken weg? Het meisje heeft waarschijnlijk een levendige fantasie, niets bijzonders, niet eng, niet vreemd, niet abnormaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly3 het is voor mijn dochter's doen en laten, wel abnormaal.
Ze communiceert amper, was al een wonder dat ze dit opbiechtte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dan is dit een té specifieke vraag om zo te stellen. Niemand hier kent jouw dochter en weet wat wel en niet 'normaal' is voor haar.
Persoonlijk zou ik me er niet te druk over maken, maar dat baseer ik dan op mijn eigen ervaringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ze erover communiceert blijkt dat het waarschijnlijk wel veel invloed op haar geeft en belangrijk is om dat te zeggen..
Misschien omdat ze het het leuk vind en enthousiast is of omdat ze er bang voor is dat weet ik niet.. Als je maar zo weinig mogelijk angst erin stopt en doet alsof het normaal is voelt het meisje zich ook niet raar en anders. Vooral omdat ze misschien net iets anders is dan de rest door haar autisme. Ga er zo positief mogelijk mee om zodat het voor het meisje ook geen obstakel vormt. Toon interesse in haar wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ook aan de leeftijd liggen hoor, heb een dochter van 2,5 en ze zegt niet dat ze spoken ziet, wel opa en oma bijvoorbeeld. Ik was er zelf ook als kind gevoelig voor en in de puberteit nog veel erger. Nu is het minder. Heb alleen nooit echt spoken gezien maar wel denken het gevoelt te hebben of het zien als een flits of een schim. Het ergste is als mensen je niet geloven en denken dat je gek bent.. Dan krop je het op, ga je het alleen beleven en komt de angst erin. Juist omdat het dan wordt gekenmerkt als iets raars en slechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SadeJoella Ja precies, ik wil haar ook absoluut niet het gevoel geven dat ze gek is.
Maar ikzelf word er wel bang van.
Tuurlijk wil ik niet dat ze schizofrenisch is of echt spoken ziet.
Als ze geesten van overledenen zou zien, had ik die vraag hier niet eens gesteld.
Maar ze ziet echt een spook. Dat woord gebruik ik niet eens.
praat met haar en zech waarom ze spoken ziet en hoe ze daar bij is gekomen als je dat heb gedaan kan ik je meer helpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga met haar naar een arts.
Schizofrenie kan erfelijk zijn, dus stel dat ze het van haar vader heeft, dan kan je er maar beter vroeg bij zijn.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich is het niet erg. Zolang ze verder goed functioneert is er geen reden om je ongerust te maken. Probeer te achterhalen of zij het erg vindt dat deze spoken er zijn. Kijk of deze spoken een goede ontwikkeling in de weg staan. Zolang het slechts om een rijke fantasie gaat is het niet erg, misschien zelfs goed. Hebben deze spoken een negatief effect op haar ontwikkeling dan zou ik naar de huisarts gaan. Deze zal heus niet gelijk met medicatie beginnen. Als ouder bepaal je zelf of medicatie uberhaupt tot de mogelijkheden behoort. Jij beslist uiteindelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg haar dat in de bijbel spoken niet voorkomen... Dus dat ze niet bestaan... En als ze dat weet, zal het ophouden, als vanzelf... De fase is voorbij als ze geen spoken meer ziet...

Ik zie ook spoken, maar ik noem ze anders, maar omdat ik niet in de bijbel geloof mag ik ze wel zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de meesten van ons vroeger voor het slapen gaan, eerst onder het bed keek of er geen spoken waren. Zou dus eerst even afwachten hoe ze zich de komende weken gedraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat kinderen veel meer kunnen zien dan wij denken. Persoonlijk denk ik dat het onschuldig is zolang ze (je dochtertje) er geen last van ondervindt.

Mijn dochtertje bijvoorbeeld heeft haar Opa nooit kunnen zien in levende lijve omdat hij voor haar geboorte is overleden. Echter, zij zei toen ze 3 jaar was dat ze regelmatig met Opa sprak. Ze sprak ook regelmatig over hem, terwijl ze hem alleen maar van foto's kent. Ze heeft hier nooit hinder van ondervonden. Wij hebben altijd met haar erover gesproken, maar nooit gezegd dat het niet kan. Laat haar rustig, praat erover, stel haar gerust, wees geinteresseerd, maar maak je niet teveel zorgen.

Ik begrijp dat je, gezien haar vader, dat je ongerust bent. Maar zolang zij geen verandering in haar gedrag vertoont, bijvoorbeeld huilerig, bedplassen, zou ik mij zeker geen zorgen maken. Het zal vast wel overwaaien, is bij onze dochter ook het geval geweest. Ze is nu bijna 5 en praat er bijna niet meer over.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou me er vooral niet al te veel zorgen over maken, dit hoeft helemáál geen teken van schizofrenie te zijn.

Het ene kind ziet monsters onder het bed, een tweede spoken, en een derde heeft een fantasievriendje. Ze moet ooit over spoken gehoord hebben, anders zou ze het woord ook niet kunnen zeggen. Dus wie weet waar ze het vandaan heeft.

Je dochter heeft dan wel autisme, maar dat betekent niet dat ze zich niet ontwikkelt. Dat betekent dat ze wel eens dingen zal doen die je niet zou verwachten.

Ik zou zoiets gewoon laten zijn. Niet proberen te onderdrukken, en niet heel erg op fixeren. Het is heel naar voor haar als haar moeder haar niet gelooft, haar beleving probeert te ontkennen. Dat is overigens ongeacht de vraag of er wel of niet echte spoken zouden zijn.

Pas als ze ook bang wordt van die spoken, en er zélf dus last van heeft, zou ik me er zorgen over maken.

Overigens, als je je zorgen blijft maken, zou ik toch de huisarts aanraden. Een driejarige wordt echt niet zomaar volgepropt met medicijnen omdat ze spoken ziet.

En heb je écht zo weinig vertrouwen in je huisarts dat je hier bang voor blijft, een laatste tip: zoek dan als de wiedeweerga een andere huisarts! Een huisarts moet juist een vertrouwenspersoon zijn, iemand bij wie je terecht kan voor problemen met (lichamelijke of geestelijke) gezondheid. Is jouw huisarts dat niet, vervang hem dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor de andere huisarts!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof haar.. anders had ik die vraag hier niet gesteld.
Bedankt.