Hoe lang moet een mens niet douchen om eraan te kunnen overlijden?

Soms lees ik over de een of andere zwerver of dakloze die zichzelf zó lang niet heeft gewassen dat hij kwam te overlijden door een douchebeurt.
Dit omdat het vuil op het lichaam na een tijd een onmisbare beschermlaag vormt.
Hoe lang moet men niet-douchen voordat hij/zij aan een wasbeurt kan overlijden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het water van de douche zal de oorzaak niet kunnen zijn als je je heel lang niet doucht. De huid vormt met zijn omgeving een micro-organismensynergie die zeer goed functioneert. Als je na zeer lange tijd doucht, verdwijnt de biologische beschermlaag, maar wat erger is, er kunnen stoffen uit het douche- en haarwasmiddel door opname via de huid weleens een fatale allergische reactie veroorzaken. Tevens is je afweer niet in balans met de nieuwe aard van handelen. Je afweersysteem is getraind om bepaalde organismen te weren. Dat pakket huidflora wat je dan na de eerste wasbeurt opbouwt, is totaal anders. Daar kunnen dus pathogenen bij zitten die je afweermechanisme nog niet kent, wat ook hele vervelende gevolgen kan hebben. Dus deze twee mogelijke oorzaken zie ik als het grootste probleem. Dat zou te voorkomen zijn, door alleen met water te wassen en dus geen detergenten ed. te gebruiken bij de eerste serie douchebeurten.

Je gaat niet dood van niet-douchen en je gaat ook niet dood van het douchen. Dit zijn broodje-aapverhalen.

Het is niet zo dat je MOET douchen... We hadden de pre-historie niet overleefd als we hadden moeten douchen... Dus het is niet waar, het niet douchen is niet levensbedreigend...

Als iemand elke dag vies werkt doet. en zich jaren niet doucht en na 10jaar gaat douche kan jou verhaal wel kloppen. Maar in het algemeen kan je er niet aan dood gaan, de mensen om je heen die het ruiken wel :-)

Beetje een raar verhaal inderdaad, want die onmisbare beschermlaag zal nou niet bepaald een desinfecterend/steriel laagje rotzooi zijn, dus alleen deze laag zou de gedupeerde al moeten infecteren, maar dit wordt misschien tegengehouden door de natuurlijke laag. Ik denk dat het van je weerstand afhangt, en volgens mij hebben de meeste zwerfers een prima weestand, als je kijkt naar wat die gasten allemaal naar binnen werken. Daarentegen verlaagd een drugsverslaving wel weer je weerstand, en als je jezelf dan gaat wassen, mis je een beschermlaagje op je huid en ben je vatbaar voor infectie's en andere enge ziektes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100