mijn man zei dat hij vuil uit zijn penis had, bruin, slijmerig. In het verleden heeft hij een prostaatontsteking gehad. wat kan dit zijn?

Toegevoegd na 2 uur:
De prostaatontsteking hebben ze toevallig ontdekt bij nazicht voor een vasectomie, hij had daar nl. absoluut geen last van, nu ook niet. Hij heeft geen pijn, plassen gaat heel goed alleen is het langer wachten eer het komt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Huisarts
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb nog bijkomende informatie toegevoegd bij mijn vraag zelf n.a.v. de reactie van filpjeboot, waarvoor dank trouwens, ook aan de overige mensen. Momenteel wil hij niet naar de dokter, hij wacht liever af wanneer hij het nog eens voor heeft.. hij maakt er zich zelfs boos om
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook te lang wachten...?

Het beste antwoord

Zoals de anderen ook al zeggen, zeker iets om mee naar de huisarts te gaan.

Slijm vanuit de penis wordt eigenlijk altijd veroorzaakt door een ontsteking ergens in het verloop van de plasbuis/ zaadleiders. De bruine kleur wordt dan eigenlijk altijd veroorzaakt door oud bloed; dat hoeft niet verontrustend te zijn. Ontstoken weefsel bloed nou eenmaal makkelijk.

Er kan gedacht worden aan een ontsteking aan de plasbuis, dit is meestal op basis van een infectie; dan hebben we het meestal over een SOA. De klachten, die dit geeft zijn afhankelijk van vele factoren; soms alleen wat slijm.
Verder naar binnen zit de prostaat, die kan (zoals hij dus al ondervonden heeft) ook ontstoken raken. Dit is ook vaak op basis van een (bacteriële) infectie, maar dan kan het ook gaan om een steriele ontsteking. Dat wil zeggen, een ontsteking zonder infectie; er is dan dus een andere oorzaak voor de ontstekingsreactie.
Weer verder naar binnen zijn de zaadleiders, testes en bijballen. Deze kunnen alle drie ook ontstoken raken, meestal is er dan sprake van een bacteriële ontsteking. Ontstekingen aan deze drie gaan eigenlijk altijd gepaard met veel pijn, soms koorts.

Zoals gezegd zijn er soms andere oorzaken voor het ontstaan van een ontstekingsreactie dan puur een bacteriële/ virale/ parasitaire infectie. Een van die oorzaken is kanker. Hierbij zou ik dan in eerste instantie denken aan een maligniteit aan de prostaat, of eventueel aan de testes.
Aangezien ik verder geen gegevens over uw man heb, kan ik niet inschatten hoe waarschijnlijk dit is.

Al met al dus genoeg reden om een arts te bezoeken. Zeker ook omdat eigenlijk al die ontstekingen, die ik hierboven noem, gewoon behandeld kunnen worden. Ook een maligniteit behoeft natuurlijk medische aandacht.

Als hij al eerder een prostatitis heeft doorgemaakt en de klachten van nu overeenkomen met de klachten van toen, dan is de kans dat het nu weer om een prostatitis gaat het grootst. Via internet kan ik daar natuurlijk geen zekerheid over geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, ik zie nu net de uitbreiding van de vraag.
Als uw man een vasectomie heeft ondergaan dan vallen problemen achter de zaadleiders dus af. De opties zijn dan dus (in willekeurige volgorde) SOA/ plasbuisontsteking, prostatitis, prostaatcarcinoom, ontsteking van de zaadleiderstomp. Als hij vorige keer in het geheel geen klachten had van de prostatitis, dan is het te verwachten, dat hij dat deze keer ook niet had. Doordat hij het dan niet doorheeft gaat de ontsteking steeds verder totdat die wel klachten geeft. Slijmerige afscheiding (met of zonder oud bloed) zou daar zeer wel bij kunnen passen. Dan gaat het dus om een verwaarloosde prostatitis.
Met "verwaarloosde" bedoel ik overigens niet, uw man zich niet zou verzorgen of dat hij er iets aan had kunnen doen. Als dokters het hebben over "verwaarloosde" dan wordt enkel bedoeld dat het ziekteproces (bij uw man de prostatitis) er wel was, maar dat daar geen behandeling op volgde, ongeacht wat de oorzaak van het uitblijven van behandeling was. Dus nog steeds in mijn ogen (met de vele slagen om de arm, die ik natuurlijk moet houden) meest waarschijnlijk een prostatitis. De andere diagnoses kan ik echter zeker niet uitsluiten. Dus nog steeds het advies om een arts te bezoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor uw bijkomende reactie. Hij werd indertijd ook behandeld met medicatie tegen deze beginnende prostatitis, bij controlebezoek aan de uroloog een maand later was alles in orde. Dit is allemaal zo'n 3 jaar geleden. Hij wil hiermee niet naar de huisarts omdat het een jonge vrouw is. Hopelijk kan ik hem overtuigen om naar de uroloog te gaan, ook al haat hij deze onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat ik nog vergeten ben: Ondertussen heeft hij hier niets meer van ondervonden (zo beweert hij) en acht hij het ook niet nodig een dokter te raadplegen, ook al zou ik geruster zijn mocht hij dit laten checken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, dat hij nu geen klachten meer heeft zegt helaas niets. De gene voor de huisarts kan uk me zeker voorstellen, maar eigenlijk mag dat natuurlijk geen argument zijn. Zij is misschien een jonge vrouw, maar toch ook arts. Als zodanig heeft ze echt wel vaker iemand met dit soort klachten gezien; het is haar werk.
Eventueel terug naar de uroloog is natuurlijk ook prima. Met een prostatitis gebeurd het nog wel eens, dat de ontsteking blijft bestaan ondanks de initiële behandeling. Aangezien hij geen klachten had kon dat onopgemerkt blijven. Dan heeft hij dus al 3 jaar die ontsteking.
Of het echt zo gelopen is kan ik natuurlijk niet zeker zeggen, maar voor mij klinkt het aannemelijk.
Als dit soort ontstekingen onbehandeld blijven gaat het van kwaad tot erger. Dat geldt ook voor de andere genoemde diagnoses. Succes met het overtuigen.

Andere antwoorden (1)

Dat klinkt als (weer) een ontsteking waarbij wat bloed / pus vrijkomt. Even mee naar de dokter gaan.