Verlies je vies bloed tijdens het menstrueren?

Islamitische mensen doen aan hijama cupping daarmee verwijder je vies bloed uit het lichaam maar is menstrueren niet hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hijama (Cupping) is afgeleid van het woord ‘Hajm’ wat ‘zuigen’ betekent.
Het is een oude geneeswijze, te vergelijken met wat vroeger hier gebeurde: het plaatsen van bloedzuigers. Het is niet bedoeld om "vies" bloed te verwijderen, want er is ook
Dry cupping, daarmee wordt geen sneetje gemaakt en geen bloed afgetapt.
Ritsuka
10 jaar geleden
bloed is bloed, hoe kan het vies zijn? (tenzij je echt een infectie in je bloed hebt, maar die kans is klein)

Antwoorden (1)

Er bestaat niet zoiets als vies bloed.
Bloed wordt pas vies als het met de buitenlucht in aanraking komt, en er micro-organismen bij komen en/of als het uit zichzelf 'vergaat'. Bij dode cellen (dus ook bij bepaalde bloedcellen) komen er enzymen vrij die de boel gaan afbreken.

Zo lang het bloed in het lichaam zit (en er geen sprake is van een sepsis of bloedvergiftiging), is bloed niet vies.

Wat je tijdens je menstruatie verliest, is het opgebouwde baarmoederslijmvlies. Dat is in de weken daarvóór 'klaargemaakt' voor de innesteling van een bevruchte eicel. Als er geen bevruchting heeft plaatsgevonden, wordt het slijmvlies afgestoten. Daar komt natuurlijk bloed bij vrij. Maar dat bloed is in principe schoon. Het wordt pas 'vies' op het moment dat het naar buiten komt, omdat het dan wordt afgebroken en allerlei bacteriën aantrekt.