Mag je de gla capsules openmaken?

Hallo,
Ik heb de gla capsules 711 net binnengekregen, maar ze zijn echt heel erg groot. Het zijn vetcapsules. Mag je deze ook openmaken? Groetjes

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Nee, in de gebruiksaanwijzing staat: "Innemen met voldoende water en in zijn geheel doorslikken". Het is de bedoeling dat de inhoud van de capsule pas in jouw maag beschikbaar komt, en niet al in je keel en slokdarm. Daarom zit er een beschermend laagje omheen wat in je maag door het maagzuur wordt afgebroken.
En nog even een toelichting waarom dat dan zo is:

GLA is gammalinoleenzuur en dat is het hoofdbestanddeel van borageolie (ook wel bernagieolie genoemd). Hoewel borageolie veel positieve effecten heeft op het lichaam zijn er enkele bijwerkingen. Onder meer zachte ontlasting en diarree, oprispingen, misselijkheid en een opgeblazen gevoel. Sommige mensen ervaren hoofdpijn na het nemen van de olie. En er kunnen allergische reacties optreden zoals: huiduitslag, jeuk, ademhalingsproblemen en zwelling van de mond, gezicht, lippen of de tong.

De kans op de laatst vermelde klachten voorkóm je dus door de zachte capsules in z'n geheel in te slikken. (En de eerst vermelde klachten door dit tijdens een maaltijd te doen, want de olie heeft sterkere invloed op een lege maag).
Toegevoegd op 24 juni 2018 14:06: bron, tekst
Amadea
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Welke gebruiksaanwijzing?
Hier staat dat je GLA-capsules wel mag breken:
https://www.thehealthyhomeeconomist.com/gamma-linolenic-acid-weight-loss-fat-with-anti-inflammatory-benefits/
Je kunt ze gerust openmaken. Ik lees in de gebruiksaanwijzing niets over "in zijn geheel doorslikken".
De capsules bevatten enkel borageolie die je ook in vloeibare vorm in kunt nemen (10 druppels per dag). De olie wordt dan snel en effectief opgenomen.