Waar zou ik meer informatie kunnen vinden over activiteiten die goed zijn voor het zenuwstelsel?

Poet
9 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "goed voor het zenuwstelsel?"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je het centraal zenuwstelsel trainen door middel van een kennis- en inzichttraining?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op internet, in boeken, enzovoorts.
Reddie
9 jaar geleden
Ademhalen, rondkijken, naar het verkeerslawaai luisteren, in je neus peuteren, zingen. Al die activiteiten stimuleren je zenuwstelsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Internet ?

Antwoorden (3)

Een poos geleden las ik een artikel van PNAS over oefeningen die het autonome zenuwstelsel en immuunsysteem in positieve zin kunnen beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Annswers,

Behalve specifieke oefeningen kun je meer aan beweging doen in het algemeen. Bij veel activiteiten en vooral bij sport en spel wordt de hand-oog coordinatie getraind. Bijvoorbeeld bij het werpen en opvangen van voorwerpen maar ook bij het trappen van een voetbal. wanneer je jouw zintuigen laat werken, is dat in principe goed voor je zenuwstelsel.
In principe, want je hebt ook rust nodig dus te veel activiteit is ook niet goed. Ook denkwerk is goed voor je zenuwstelsel (en voor het functioneren van je hersenen) dus puzzelen, dammen, schaken of bridge en klaverjassen zijn prima; ook hier niet overdrijven. Denk ook aan lichte en recreatieve bezigheden als fietsen, wandelen en tuinieren. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Misschien kun je aangeven waar je precies behoefte aan hebt, dan is ook een preciezer antwoord mogelijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je ' zenuwstelsel' is nogal wat en doet nogal wat. Alles wat je waarneemt en ervaart, doe je met ' je zenuwstelsel' , waarbij je hersenen, je ruggenmerg en je ' inputorganen' (smaak, gehoor, zicht, tastzin, reukvermogen, gevoel) allemaal even belangrijk zijn. Het is erg gevoelig voor prikkels, en alles wat je doet of tot je neemt, ziet, hoort, ervaart, voelt, eet en drinkt heeft invloed. Alles wat goed is voor je, is DUS ook goed voor je zenuwstelsel en alles wat niet zo best voor je is...je raadt het al.

Helaas zijn er geen oefeningen (of zelfs leefregels) die ernstige aandoeningen aan het zenuwstelsel kunnen voorkomen, vooral omdat die vaak aangeboren danwel erfelijk bepaald zijn. Het is altijd goed te zorgen voor goede voeding (dus voldoende vitaminen en mineralen, geen prikkelende stoffen als alcohol, koffie, tabak en dergelijke) en zo weinig mogelijk stress, voldoende nachtrust en beweging. Maar nogmaals, dat is vooral om in het algemeen goed in conditie te blijven, niet om ernstige aandoeningen te voorkomen. Hooguit kun je er naar streven je zintuigen zo goed mogelijk te houden.

Juist opmdat het zenuwstelsel zo'n centraal en complex orgaan is, zijn er een hele hoop kwakzalversites uit verschillende bedenkelijke hoeken die je op een of andere manier proberen wijs te maken dat er een middeltje, pilletje, dieetje, behandeling, boek of smeerseltje is dat goed zou zijn voor het zenuwstelsel. Natuurlijk zijn die er - zoals genoemd ; alle gezonde voeding- en leefmaatregelen) maar er worden nog wel eens bedenkelijke claims aan verbonden - en natuurlijk veel geld mee verdiend. Staar je daar dus niet op blind.

Zorg goed voor jezelf, en je zorgt goed voor je zenuwstelsel. En en passant ook nog voor hart- en bloedvaten, inwendige organen, hormonen, spieren en gewrichten. Wat wil je nog meer ?