Ik schrik vaak wakker met een raar gevoel bij mijn hart of longen, wat kan het zijn?

Soms heb ik er last van. Ik ga slapen en het lukt me maar niet en telkens wordt ik schrikkend wakker. Ik droom ook niet echt volgens mij.. Het is ook niet het gevoel van vallen maar echt iets bij het hart of longen. Heel snel in een keer ademen.maar een keer zeg maar heel vaag te herinneren maar ik kom maar niet in slaap.. Wat kan het zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat zou misschien slaapapneu kunnen zijn. Apneu (spreek uit: aa pneu, wordt ook wel geschreven als apnoe) betekent letterlijk: geen adem. Bij sommige mensen stokt de adem in de slaap. Ze worden dan even wakker of bijna wakker, en dan ademen ze weer gewoon verder, tot de volgende keer. Dat stokken kan twee oorzaken hebben: de luchtstroom wordt belemmerd (dat is vaak het geval bij hevige snurkers) of de hersenen 'vergeten' even adem te halen. Bij snurkers is het meestal het zachte gedeelte van het gehemelte dat naar achteren zakt en de luchtweg afsluit. Hoe dan ook: mensen worden meermalen per nacht (bijna) wakker, raken vermoeid of zelfs suf, en de hersenen krijgen een aantal malen per nacht een poosje minder zuurstof. Allemaal dingen die niet goed zijn voor je gezondheid. Er is wel wat aan te doen. Eerst kan uitgezocht worden OF iemand aan slaapapneu lijdt en zo ja, om welke vorm het gaat. En dan kan gekeken worden naar de behandeling. Bij snurken kan dat van alles zijn, tot een operatie van het gehemelte toe. Maar ook minder alcohol drinken en/of afvallen kan al veel helpen. Het kan ook opgelost worden (beide vormen) door een ademmasker te dragen, waarbij onder iets verhoogde druk lucht wordt toegevoerd. Zie bronnen.

Misschien doe je te veel op een dag dat u lichaam aankan. Hoge bloeddruk, ademhalingsproblemen of stress/zenuwen kunnen daar oorzaak van zijn. In de zomer is de kans ook groter met dit warm weer. Voldoende water drinken, de laatste 2 uur voor je gaat slapen relaxen dus geen zware inspanningen doen. Dat kan al helpen. Als je pijn hebt raad ik u een bezoek langs u huisdokter of eventueel een hart of long specialist aan.

Kijk eens of je nachtangst herkent, het gaat gepaard met hartkloppingen, snelle ademhaling en transpiratie. Het komt vaak voor bij kinderen en soms ook bij volwassenen: Het komt weinig voor, maar toch zijn er volwassenen die last hebben van nachtangst. Deze komt vaker voor als gevolg van een angststoornis, tijdens periodes van stress en bij PTSS (post-traumatisch stress syndroom). Ook koorts kan de kans op een aanval vergroten. De symptomen mogen bij kinderen en volwassenen dan wel ongeveer hetzelfde zijn, de ervaring is helemaal anders. Ook hebben volwassenen vaker last van gevolgen overdag: depressieve neigingen, ingehouden agressie, passiviteit, angst, verminderd geheugen en het vermogen om pijn te negeren. Als één of meer van deze zaken zich voordoen, kan therapie en behandeling effectief zijn. Volwassenen worden meestal wakker met een gil, ervaren een intense angst of paniek, hartkloppingen, snelle ademhaling en transpiratie. Ze kunnen niet worden gerustgesteld tijdens de fase van nachtangst en kunnen zich achteraf niets herinneren van de aanval zelf. Ook weten zij niets van een nare droom of nachtmerrie. Partners staan ook hier vaak machteloos. Hen wordt afgeraden om de persoon aan te raken of wakker te maken. Ze worden niet herkend en kunnen door de felle bewegingen gewond raken. Personen met nachtangst verwonden op die manier ook vaak zichzelf. Het grote verschil tussen kinderen en volwassen is dat volwassenen vaker wakker worden tijdens of na zo’n aanval. Ze worden zich dan stilaan bewust van hun omgeving en komen zo uit hun slaap. Verwardheid en een gevoel van paniek overheersen op dat moment. De persoon kan er even over doen voor hij de omgeving herkent. Van zodra dit gebeurt en hij of zij zich bewust wordt van wat er is gebeurd, trekt de angst weg. Toch blijft het een vervelende ervaring, aangezien er geen duidelijke reden is voor het ervaren van de angst en men zich niets herinnert van wat er is gebeurd voor het wakker worden. Psychotherapie kan in vele gevallen nuttig zijn. Er wordt dan gewerkt het verminderen van stress, het verwerken van bepaalde trauma’s en ontspanningsoefeningen voor het slapengaan. Medicatie (zoals kalmerende middelen) kunnen de kans op een aanval verkleinen maar worden niet aangeraden, omdat de aandoening zelf op deze manier niet wordt aangepakt.

Bronnen:
http://plazilla.com/nachtangst-of-night-terror

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100