Wat moet (kun) je doen als er vermoed word dat je dyslectie hebt?

Dit is een serieuze vraag! op de lagere school hebben ze het er bijna niet over gehad... nu hogere school en hoor het 'vaak'.. zelf heb ik me er bij neergelegd? voor mijn idee dan.. wel zoek ik heel veel na en vraag ook veel na.. en dat maakt me wel eens onzeker... ook zeggen ze.. ik zal het eens laten testen.. waarom is dat een optie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Laat het testen dan staat het vast... En als het vaststaat kun je aanspraak maken op dyslexie... Dan krijg je meer tijd om examens te maken... Dan krijg je extra hulp op je computer, programma´s die alles uitspreken en grotere letters als dat nodig is...

Maar dan zal de wereld op school rekening moeten houden met jouw dyslexie... En dan kun jij beter presteren op school en later dus waarschijnlijk ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo snel mogelijk een test laten doen. Zal een hoop ellende besparen.

Bij onze dochter kwamen we er pas achter toen ze 15 was. Er ging een wereld voor haar en voor ons open. Ook op school begrepen ze opeens heel veel meer.

Je onzekerheid zal zeker afnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je kan je laten testen. Een vand e belangrijkste redenen is waarschijnlijk wel omdat je dan officieel rechten hebt dat er bij examinering & beoordeling rekening gehouden wordt met het feit dat je dyslexie hebt.

Je kan dan bv eea in groot lettertype krijgen of je kan meer tijd krijgen. Ook kan je docent bij de beoordeling rekening houden met het feit dat er foute spelling tussen kan zitten.

Nadeel is dat je dan wel een 'label' met je meedraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Testen ok, en daarna je niet laten afschepen door een school omdat dat bugetair beter uitkomt. Dat wil namelijk ook nog wel eens geburen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een therapie doen met oefeningen die de brug tussen je linker- en rechterhersenhelft verstevigd. (Zo is het mij uitgelegd in de jaren '80.) Of het veel geholpen heeft weet ik niet, maar 't was best leuk om te doen.

Verder kan je simpelweg veel meer tijd steken in de taal-vakken die je op school krijgt; je dyslexie compenseren met motivatie, intellect, of waar je verder goed in bent.

Let wel op dat dyslexie, net als adhd, ook een beetje een mode-verschijnsel is. Laat het je niet zomaar aanpraten maar doe een serieuze test.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praat er over met je studieadviseur of decaan of hoe ze dat bij jou op school ook maar over hebben. Die weet allereerst waar je, je kan laten testen. Kan er dan meteen voor zorgen dat je mogelijke voordelen hebt als inderdaad blijkt dat je dyslexie hebt krijg je mogelijk voordelen als meer tijd voor tentamens et cetera. Bovendien weet je decaan/studieadviseur waar je terecht kan voor meer hulp met taal. Met de juiste hulp hoeft dyslexie niet persé een groot probleem op te leveren voor je studie. Ik spreek hier als dyslect uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt zo te zijn dat mensen met dyslectie wat moeite hebben met links en rechts, daar regelmatig vergissingen mee maken. Als je dat ook hebt, kan dat een indicatie zijn.
Het is een probleem. Als je bijv. serieus typles neemt en jezelf min of meer dwingt tot spellen en links en rechtshandig het toetsenbord te bedienen, kan je jezelf trainen. Het blijft waarschijnlijk altijd een moeilijkheid. Je kan het het best gewoon ook tegen je omgeving zeggen, ik bedoel je werkomgeving, want je maakt misschien veel spelfouten.

Als er een diagnose laat stellen, dan weet je zeker dat het niet komt omdat je niveau niet hoog genoeg is, maar omdat links en rechts niet goed is geplaatst in je hersenen. Ze noemen dat de lateralisatie is niet goed op gang gekomen.
Met die diagnose kan je gerichte trainingsprogramma s volgen, waarvan bovenstaande er eentje is. (die heb ik van een vriendin die typlessen gaf, en het positieve effect bij een dyslectische leerling constateerde).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij jou op school kunnen ze waarschijnlijk zelf de DST (Dyslexie Screening Test) afnemen. Die is vaak redelijk duidelijk; als je echt dyslexie hebt weet je het dan meteen.

Daarna kun je, in overleg met school, bepalen wat er gaat gebeuren: officieel laten testen (kost een hoop geld maar resulteert dan wel in een officiele dyslexieverklaring waardoor school rekening móet houden met je dyslexie) of zonder officiele verklaring toch vast wat aanpassingen maken die jou helpen, zoals b.v. meer tijd en grotere letters voor proefwerken, minder strenge normen bij Nederlands voor je spelling enzovoorts.

Persoonlijk zou ik het laten testen, zeker als je nu merkt dat je tegen bepaalde dingen oploopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je altijd en op iedere leeftijd laten testen hierop. Dus overleg eens met je mentor en/of leraar nederlands of een decaan.... Ze kunnen en willen je graag helpen.