Hoe kom je van een sociale fobie af?

Ik heb een sociale fobie, ik wil er graag van af, ik ben altijd angstig in sociale situaties.

Weet jij het antwoord?

/2500

Stel jezelf de vraag waarom je die angst heb? Waar komt dat vandaan en hoe kan je daarmee omgaan..

Mensen met een sociale fobie hebben eigenlijk heel veel te doen: aandacht geven aan hun gedachten, denken aan hoe ze overkomen en denken aan de gevolgen van hun toekomstig falen. Dit alles leidt vaak tot vermijdingsgedrag: alleen ergens naar toe gaan in het gezelschap van een vertrouwd iemand of helemaal niet op uitnodigingen ingaan. De persoon komt alleen te staan en gaat zich ziek, zwak en misselijk voelen De behandeling van mensen met een sociale fobie bestaat uit De gedachten veranderen die ten grondslag liggen aan de vrees en angst Basisgedachten over zichzelf, de wereld en anderen, veranderen De gerichtheid op het negatieve in het leven veranderen Het doen afnemen van vermijdingsgedrag Het doen toenemen van contact met andere mensen

Ik denk dat een paar tips weinig helpen als je het al je hele leven hebt en overal. Dan is het beste om een verwijzing van de dokter te vragen naar een instelling die je kan helpen.

Niet op GV helaas, ik mis eigenlijk ook het "raadpleeg een arts" kopje boven de vraag. omdat een sociale fobie in veel gradaties voorkomt, is er vanaf hier niks over te zeggen in zijn algemeenheid. terugkomend op de huisarts. daar zou ik in eerste instantie een afspraaf mee maken, die kan je verder verwijzen en heeft meer parate kennis dan wij. succes en sterkte! http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_fobie er bestaat ook een speciaal forum, maar toch zou ik eerst de huisarts bezoeken voor dat je je in zo'n forum mengt. maar dat is meer een gevoel, kan dat niet onderleggen. dus wilde je de link niet onthouden. http://www.socialefobie-forum.nl/index.php

Nee, hoor, SweetSasje, je hebt geen sociale fobie, echt niet. Je bent een jonge volwassene, die een hele nieuwe wereld instapt, waar allerlei nieuwe situaties en omgevingen op je af komen, en álles wat je voor de eerste keer gaat doen maakt, dat je je onzeker voelt, en heel hard weg wilt hollen naar wat wél vertrouwd is....ik ben 55, en ik heb dat nog steeds. Ik weet, door ervaringen in m'n verleden, dat het meestal erg meevalt, en soms zelfs heel erg léúk blijkt te zijn, maar m'n reaktie is nog steeds éérst : vluchten, als ik mijn hand uitsteek naar de deurknop van de deur naar de nieuwe situatie. Probeer, om eraan te wennen, met een goede vriend/vriendin zo'n nieuwe situatie aan te gaan: samen sta je sterker, je hebt allebei iemand waar je op kunt 'leunen' die je vertrouwd is. Misschien troost het je een beetje, dat íédereen, die je daar om je heen ziet, hetzelfde gevoel heeft (of heeft gehad, in z'n verleden) als jij : ze verbergen het alleen heel handig, en spelen een beetje toneel, dat ze zo zelfverzekerd zijn. Als je dezelfde soort situatie de 2e keer tegemoet gaat, zal je merken, dat het allemaal véél makkelijker gaat, omdat je weet, dat het vorige keer óók goed gegaan is, en alles waar je zo tegenop zag, 300 % meeviel in de praktijk. Toen ze nog dachten, dat de wereld plat was, tekenden ze op hun landkaarten de hen onbekende wereld in met : 'Beyond there be dragons' - als je dáár heen gaat, zijn er draken. Dus even diep zuchten, denken : ze zullen me niet opvreten, en beter dan mijn best kan ik niet doen. En dan je hand uitsteken, en de deur binnengaan.

Probeer hier hulp voor te zoeken ga naar je huisarts ,er zijn vast praat groepen met deze klachten. Zo deel je het met elkaar en leer je in een praatgroepje hoe je er mee om kunt gaan. Je voelt je dan al sterker omdat je niet de enige bent. Daar leer technieken hoe je er mee verder kan stapje voor stapje. Al pratende kan je oefenen met elkaar. Heel veel succes.

Mensen zijn ook eng. Heel eng. En ze verwachten van alles van je. Dat je leuk bent, grappig, intilligent of belangstellend. Maar niet heus. Alle mensen hebben wel iets... Er zijn trainingen om eraf te leren komen. Ikzelf ben er op de volgende manier vanaf gekomen... Mijn angst begon ik meer en meer te zien als een (te) grote invloed van buitenaf. Ik was zo ontzettend ervan doordrongen dat er mensen waren, dat ik op slot raakte. Eigenlijk zijn we nog steeds dieren en nieuwe situaties voelen we door ons hele lichaam. Dieren die verlegen zijn, gaan aan de rand zitten en bekijken de groep. Als ze zich meer op hun gemak voelen, gaan ze zich meer bewegen en uiteindelijk begeven ze zich in de groep. Dit is voor mensen lastig, omdat we niet onder de bank gaan kruipen. Wat je wel kan doen, is de groep observeren. Kijk bij welke mensen jij je op je gemak voelt, omdat ze eerlijk en integer zijn (dit uitzoeken heeft geen haast) en ga daar bij in de buurt zitten. Dring je niet op, zij moeten ook aan jou wennen. Adem rustig en diep door je neus in en door je mond naar buiten, dat helpt om jezelf op je gemak te stellen. Vragen stellen over hetgeen jou interesseert en waar je meer van wilt weten, maken je tot een belangstellend persoon. Ga niet krampachtig op zoek naar vragen, als ze komen is het vroeg genoeg. Het is leuk om na die tijd met een bekende nog eens na te praten wat jullie ervan vonden. Mocht je met 1 persoon afspreken, dan heb je geen keuze naast wie je zit. Maar dan kan je het beste 'bij je gevoel blijven' Niet de ander bepaald wat er gebeurt, maar dat doen jullie samen (je kan zeggen 'ik wil eigenlijk wel bij het raam zitten', 'heb je/wil je misschien een kopje koffie'). Adem ook weer rustig in en rustig uit. Er zijn geen wetten bij contacten met mensen. Wat helpt, is de ander in de loop van het gesprek -als je je relaxter voelt- recht aan kijken. Daarmee laat je jezelf zien en zie je ook de ander beter. En je kan van tevoren bedenken wat je van de ander wilt weten of wat leuk is om te vertellen. Veel plezier in je ontdekkingstocht naar de ander en jezelf... En mocht iemand bij jou op bezoek komen, brandt een kaarsje, zet mooie bloemen op de vaas, bak koekjes. Niet allemaal natuurlijk dat is teveel werk, maar doe datgene wat je leuk vindt. Jij bent gastvrouw. Als je bij iemand op bezoek gaat, neem iets persoonlijks mee. Een Buddha-tje, goeie bonbons, een bijzonder plantje, goed wijntje of een lievelingsdrankje van jezelf.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100