Kan een mens echt doodgaan als hij lang genoeg zijn adem inhoudt?

Dit is een serieuze vraag!

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.9K

Antwoorden (12)

Nee.

Want op een gegeven moment val je flauw door zuurstof tekort. Je kunt dan niet meer je adem inhouden en gaat vanzelf weer ademen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou dit maar gewoon als beste antwoord markeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus net als je onderwater bent en je hapt naar adem, waardoor je water binnenkrijgt en misschien verdrinkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo had ik eigenlijk nog niet geredeneerd!
Hmm.. Ik denk het niet, ik denk dat niemand dat echt kan volhouden. De mens ademt van nature automatisch, dus je lichaam zal vanzelf weer om adem vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan je nooit volhouden. Dan moet je je mond en neus vastplakken dan zal het wel lukken.
Maar als je zelf gewoon net zolang je mond wilt dichthouden tot je doodgaat.................. hahah dat gaat nooit lukken, want hij springt vanzelf open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, in theorie kan dat.

Maar zoals de mensen hier boven zeggen, het zal waarschijnlijk praktisch niet haalbaar zijn omdat je lichaam het niet toelaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het menselijk lichaam is heel slim ontworpen. Als de hersenen door heeft dat het lichaam niet meer genoeg zuurstof heeft dan gaan er een alarmbellen af in het lichaam. Als gevolg hiervan krijg je het reflex om adem te halen. Hier kan je zelf niets tegen doen het is gewoon een reflex die je niet tegen kan houden.

Toegevoegd na 1 uur:
PS. Ik zie zelf pas net dat ik ontworpen heb neergezet bij mijn antwoord. Ik bedoel niet dat het lichaam daadwerkelijk is ontworpen in de manier die men bij ID of Creationisme opvat. Ik bedoel geëvolueerd. (moge hier misverstanden over ontstaan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*de hersenen doorhebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en **een alarmbel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
***de reflex
Nee,dan zou je een ongelovelijke zelfdiscipline moeten hebben,om je hersens niet de baas te laten worden over je lichaam. Je lichaam zal in een reflex tot zelfbehoud de regie overnemen en je weer laten ademen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onmogelijk, je raakt in een coma en dan adem je weer... Je kunt wel je bewustzijn verliezen, jongeren maken er een spelletje van, maar dat is niet zonder gevaar... Maar sterven is onmogelijk, dan zouden er VEEL en VEEL meer zelfmoorden plaatsvinden in gevangenissen (denk daar maar eens over na...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk!
ja dat kan dan komt er geen zuurstof bij je hersenen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je hebt altijd de drang naar zuurstof te happen.
Dat is het willen overleven. Je gaat gewoon weer ademen,het is net zoals je onder water zwemt, als de nood hoog is ga je weer naar boven.En kun je gelukkig weer ademhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat kan niet je valt flauw en dan begin je automatisch weer te ademen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet meer ademt vergroot de hoeveelheid koolzuurgas (C02) in je bloed. Dit prikkelt het ademhalingscentrum in de hersenen, waardoor je niet kunt voorkomen dat je weer gaat ademen. Het kan dus niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je valt dus ook niet eerst flauw en raakt ook niet in coma. Je gaat gewoon weer ademen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan wel degelijk. Nu en dan gebeurt het weleens als een paar jongens in een zwembad wedstrijdje doen wie het langst onder water kan blijven. Ik herinner me daarvan een geval van een paar jaar geleden waarbij een jongen omkwam op die manier, en in datzelfde artikel stond toen dat dat weleens vaker gebeurt.

Het is dan wel onder water, maar als je dan te lang je adem inhoudt omdat je persé winnen wilt, kun je het bewustzijn verliezen en daardoor verdrinken :-(