Welke vakken moet ik houden om dokter te worden?

Hallo, ik twijfel tussen 2 beroepen maar waar onder 1 ' dokter' is, maar ik wil wel weten welke vakken je daar voor nodig hebt en welke talen. Ik moet aan het einde van dit jaar een paket samen stellen , dus ik wil wel lang te tijd hebben om er over na te kunnen denken. Weet iemand iets?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (1)

Toelatingseisen

De bacheloropleiding Geneeskunde is een lotingstudie. Je mag meedoen aan de loting als in het bezit bent van één van de hierna genoemde diploma’s en aanvullende eisen.

(Nederlands) einddiploma vwo nieuwe stijl
Profiel Natuur en Gezondheid met natuurkunde 1, scheikunde 1, biologie 1,2 en wiskunde B1,
Profiel Natuur en Techniek, met wiskunde B1,2, natuurkunde 1,2 en scheikunde 1, 2, aangevuld met biologie 1+2.
(Nederlands) einddiploma vwo nieuwe stijl behaald in 2010 of later
Profiel Natuur en Gezondheid met biologie, scheikunde, wiskunde A of B aangevuld met natuurkunde
Profiel Natuur en Techniek met wiskunde, natuurkunde en scheikunde, aangevuld met biologie.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké bedankt ! , ik doe havo en wil daarna vwo gaan doen maar moet ik daarna gewoon richten op m'n beroep of moet ik ook universiteit gaan doen?
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
als je dokter wil worden moet je wel de opleiding geneeskunde aan de universiteit afronden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet u misschien hoedanig dat is, ik zit nu in klas 3
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoelang*
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
de basisopleiding duurt 6 jaar. daarna kan je je gaan specialiseren. om aan de universiteit te mogen beginnen heb je wel een vwo diploma nodig, of een hbo propedeuse.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
...maar voor geneeskunde heb je weer niet genoeg aan een HBO-propedeuse, of je moet in elk geval de verplichte vakken inhalen op VWO-niveau. Dit in tegenstelling tot veel andere universitaire studies, waar je ook vaak met een HBO-propedeuse de overstap kunt maken. Zorg er gewoon voor dat je in elk geval de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en liefst wiskunde B hebt (maar A mag ook). Als je die vakken nu doet op de HAVO, kun je ze daarna doen op VWO-niveau. Misschien kun je ook even kijken naar de verschillen tussen de profielen tussen HAVO en VWO, en vakken die op VWO verplicht zijn maar HAVO niet, toch alvast doen om de overstap gemakkelijker te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet ook een extra taal nemen op de havo want op het VWO moet je twee buitenlandse talen hebben.