Nachtmerries.

Ik heb mijn hele leven al gedroomd en veel, maar de laatste jaren heb ik een steeds terugkomende nachtmerrie. Ik zal proberen hem uit te leggen en heb al overal gezocht naar een *betekenis*, maar kan niks vinden. Misschien is er hier iemand die er iets over kan vertellen. Ik zit telkens in een kast, donker, en voor die kast hangt een dik gordijn. Aan de andere kant van het gordijn zijn *aanvallers* *monsters*, wat precies weet ik niet, maar ze zijn wel gevaarlijk. Die aanvallers proberen steeds door dat gordijn te komen om mij aan te vallen. Ik trap uit alle hevigheid terug, zodra dat gordijn dus beweegt. In werkelijkheid trap ik ook. Mijn man weet er alles van:-) Daarbij komt nog dat ik vreselijk lig te huilen en nadat mijn man mij wakker heeft gekregen (wat vaak 10 minuten of langer duurt) ben ik meestal de hele dag overstuur. Mijn keel is hees van het schreeuwen en emotioneel ben ik niet al te best. Deze nachtmerrie komt nu ongeveer elke week voor. Ik zou er graag vanaf komen, want dit is niet leuk meer.
Alvast bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Meestal heeft zo'n droom een betekenis. Kan het misschien dat je als klein kind een keer achter een kast zat en je heel erg bang was dat er iets achter de kast zat? Of misschien kan het zijn dat je dit ergens 'in een vorig leven' hebt meegemaakt. Maar ik zal in jou trefwoorden even de waarschijnlijke kenmerken en gevoelens duidelijk maken.

Bang:Als je droomt dat je bang bent om een bepaalde situatie voort te zetten, duidt dit op problemen thuis of in zaken. Als anderen bang zijn in je droom, suggereert dit dat een vriend(in) zodanig in beslag is genomen door zijn/haar sores, dat ze je even niet bij kunnen staan met iets.

Gordijn:Als je droomt dat je de gordijnen sluit, duidt dit op geheimzinnigheid en het onderdrukken van gedachten. Je probeert een persoonlijke iets verborgen te houden. Wanneer de daarentegen de gordijnen opent in je droom, geeft dit aan dat je klaar bent om een bepaald iets te onthullen.

Als je droomt dat je een toneelgordijn op ziet gaan, wijst dit op persoonlijke ontwikkeling en groei. Je hebt iets belangrijks over jezelf geleerd. Wanneer het toneelgordijn naar beneden valt, suggereert dit dat je een bepaald besluit moet leren accepteren. Je zou met de uitkomst moeten leren leven.

Aanval: Als je droomt dat je iemand aanvalt, suggereert dit dat je slechte humeur en temperament ertoe kunnen leiden dat je iemand kwaad doet. Je laat opgekropte frustratie en boosheid los. Je hebt het gevoel dat je onrecht is aaangedaan. Dergelijke gevoelens zijn makkelijker in een droom te uiten dan in het echte leven.

Als iemand anders je aanvalt, duidt dit op kritiek op jou als persoon en jouw behoefte om je hiertegen te verdedigen. Je zou je gestressed, kwetsbaar en hulpeloos kunnen voelen. Je zou ook met een moeilijke verandering te maken gehad kunnen hebben in het echte leven.

Een droom waarin je wordt aangevallen door een dier is een waarschuwing om voorzichtig te zijn met mensen om je heen. Let er in het echte leven op wie het meest lijkt op het dier dat je heeft aangevallen.

Dit zou allemaal mogelijk kunnen zijn. En misschien wil je droom wel wat zeggen. Kijk anders verder op: Droominfo.nl Ik denk dat je droom je iets duidelijk probeert te maken. En dat je alleen van je nachtmerrie af kan komen als je de betekenis onderzoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe even een gooi, zo uit het niets. Je moet maar kijken of je dit aanspreekt.

Binnen dromen zijn emoties heel belangrijk. Jouw emoties is diepgewortelde angst. Maar ook strijdkracht (het schoppen naar de gordijnen).

Misschien dat jij in het gewone leven (en/of je verleden) in een hoekje bent gedrukt. Dat jij je nooit zichtbaar heb mogen opstellen. Dat je altijd onderdanig hebt moeten zijn.
Die monsters is de grote boze wereld waarvoor je bent beschermd. Altijd bang gemaakt voor 'alleen op de fiets', 'zou je dat nu wel doen', 'pas op hoor'.
Altijd ben je weggehouden voor die grote wereld. Uit angst dat je iets overkomt.
Nu komt deze angst terug in je droom. Zo bang dat je niet eens durft te kijken wat er nu werkelijk achter het gordijn zit.

Je oplossing is, om in je droom het gordijn open te doen. Hoe weet je immers dat het monsters zijn? Het kan net zo goed shrek zijn. Die is groen, groot en heeft een hele zware stem. Maar hij is ook heel zachtaardig.

Zolang jij bang bent in je droom, ben je bang in de werkelijke wereld. Zoek die angst en kijk waardoor die is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Gdanonym!
Bedankt voor je reactie. Ik heb erg gelachen om het voorbeeld van Shrek! Inderdaad, ik weet niet wie het is en ik zal de eerste de beste keer proberen het gordijn te openen. Bang gemaakt ben ik nooit, noch door ouders, noch door wie dan ook, dus dat kan het niet zijn. Eigenlijk ben ik nergens bang voor, behalve in die rotnachtmerrie voor wat er achter dat gordijn zit. Maar ik ga het zeker proberen!!! Bedankt.
Je nachtmerrie kan ook steeds terugkomen omdat je voor je gaat slapen als laatste daaraan denkt.Je bent immers bang dat je weer diezelfde nachtmerrie krijgt.Probeer aan iets leuks te denken voor je gaat slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zit in de kast..je hebt bepaalde emoties die je in die kast bewaard.er zit een gordijn voor.dat wil zeggen dat je er niet zo bewust van bent dat je oude emoties bewaard.je voelt je aangevallen wanneer je t gordijn ziet bewegen.dat wil zeggen dat je in het dagelijks leven merkt dat je ergens beladen op reageerd,al snap je niet waarom.de droom zegt je bewuster te worden van wie jij in die kast bent.welk oud zeer dacht jij al verwerkt te hebben,maar heeft toch nog dagelijks invloed op jouw gevoelsleven?