Kan je hersencellen alleen afsterven bij een alcoholvergiftiging of ook bij een kater?

Kan je hersencellen alleen afsterven bij een alcoholvergiftiging? Of ook gewoon bij een (enorme) kater? Maar zonder in het ziekenhuis te belanden...

Of

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.1K
TurfGraver
2 jaar geleden
Regelmatig drinken is voldoende voor afsterven van hersen cellen.
Alcohol (in welke mate dan ook) is gif voor ons lichaam.

Antwoorden (2)

Je hersencellen gaan niet dood van alcoholgebruik. Dat is een fabeltje. Het verandert wel de chemische samenstelling van je brein. Als je op regelmatige basis de neurochemie van je hersenen verandert, veranderen op den duur de eiwitten van de cellen, waardoor de verbindingen verslechteren. Deze schade is soms (gedeeltelijk) omkeerbaar. Als je je hersenen te weinig kans geeft om te herstellen, met andere woorden, als je te regelmatig te veel drinkt, bestaat de kans op blijvende schade.

Een eenmalige alcoholvergiftiging of kater verandert structureel weinig aan de verbindingen in je brein.
2 jaar geleden
De receptoren in je hersenen zijn gevoelig voor het gebruik van alcohol. Er komt meer serotonine vrij in je brein, maar normaal gesproken doet de synaps van de cel dit. Steeds meer receptoren worden op den duur ongevoelig (dat noemt men tollerantie) Als je dit proces vaak herhaalt dan 'denkt' de synaps dus dat er geen serotonine vrijgegeven hoeft te worden. Stop je abrubt met alcohol, geeft die synaps dus (tijdelijk) te weinig serotonine vrij, met als gevolg dat je een onthouding krijgt, oftewel afkick; Bij zware alcoholisten is dit zeer gevaarlijk en kan een delerium (delier) triggeren. Daarom is stoppen met alcohol (bij zware verslaving) absoluut noodzakelijk onder toezicht van een arts of een detox in een kliniek. Dan krijg je zogenaamge benzodiazepinen die de afkickverschijnselen tegen gaan. Het is dus niet zo dat de cellen afsterven, maar gewoon ongevoelig worden. Je hersenen hebben een geheugen stand en daarmee kan je dus het beloningscentrum in de pre frontale cortex van je brein beschadigen. Het wordt als het ware gereset naar zoals je belongingscentrum was in de puberteit. Dit herstelt zich nooit meer. Eens verslaafd aan alcohol, al ben je 20 jaar gestopt, als je weer begint zit je vrijwel direct in dezelfde verslaving. Alcohol wordt daarom enorm onderschat, is een slaapmoordenaar en gewoon een hard drug.
*sluipmoordenaar
Een delier is een compleet verwarde toestand. Ook kan je een insult krijgen bij plotselinge onthouding, dit is een soort epileptische aanval. Vervolgens is er nog Korsakov syndroom en dat is echt blijvende schade door alcohol, maar niet progressief. Stop je dus met alcohol als je korsakov hebt, gaat het nooit meer over, maar het wordt dan ook nooit erger.
Toegevoegd op 7 december 2022 17:25: tekst
een jaar geleden