Ik wil graag 10 kilo afvallen, hoe begin ik..?

Ik ben sinds februari 10 kilo afgevallen in ongeveer 3 maanden. Daarna een tijdje stil gestaan en ondertussen weer 1,5 kilo aangekomen. Ik heb niet echt een dieet gevolgd, gewoon meer bewegen, veel water drinken enz.

Ik wil graag nog 10 kilo afvallen maar loop een beetje vast met wat ik nu wel en niet moet eten, drinken, hoe vaak ik ga sporten, enz.
Ik woog toen ik startte 95 kilo en wil uiteindelijk dus zo rond de 75 kilo wegen. Ik zit al veel lekkerder in m'n vel nu op 86, maar ben nog steeds te zwaar. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
eerst eens berekenen wat je nodig hebt op een dag: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou het voor je haalbaar zijn alle geraffineerde suikers en zoetstoffen te laten staan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die calculator is wel handig, al is mijn beweging, rust en slaap wel elke dag anders, je kunt er wel wat uit afleiden, bedankt! Suikers en zoetstoffen zijn inderdaad killing! Ik houd niet van snoep, taart en andere zoetige dingen, dus dat is makkelijk. En in m'n koffie of thee ook geen suiker voor mij. Lastiger vind ik het om hartige dingen als chips en kaas te laten staan. Dat haal ik dan ook steeds minder vaak in huis, kan ik het ook niet pakken!
Ritsuka
10 jaar geleden
elke dag is het anders inderdaad, maar je kunt wel een beetje gemiddeldes berekenen van bijvoorbeeld een drukke dag of een rustige dag. Dan heb je een beetje een richtlijn. Kaas is niet zo erg voor af en toe hoor, dat kun je prima eten. Chips ook wel,maar als je weet dat je daar moeite mee hebt, is het goed dat je het gewoon niet haalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed bezig, wat je koopt gaat meestal niet de vuilnisbak in, dus inderdaad, de keuze maak je in de winkel. Wat betreft suiker kan je een stapje verder gaan door koolhydraten te gaan minderen.
De balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten is belangrijk,
de meesten zitten veel te hoog in koolhydraten. Dus geen chips meer, met goeie kaas is niks mis.
Als het even kan boeren en biologisch van koeien die buiten lopen.

Antwoorden (2)

Ga naar je huisarts, die heeft briefjes klaar liggen met een dieet en wat belangrijker is een lijst van voedingsstoffen die je helpen op het juiste gewicht te blijven. De eerste 10 kg afvallen is namelijk veel makkelijker dan de daaropvolgende kilo's.

Eenmaal aangekomen op het juiste gewicht zal je je bewust moeten zijn van een totaal aangepaste leefwijze, anders komt het er met een sneltreinvaart weer aan.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft een huisarts dat? Gewoon briefjes klaar liggen? Als die dat al heeft kun je dat ook op internet vinden, maar ik weet zeker dat mijn huisarts geen briefjes heeft.
Ivana
10 jaar geleden
Dan is jouw huisarts niet bij de tijd. Onze huisarts heeft ALLES. Voor normaal afvallen en slank blijven gelden algemene regels en als je verder gezond bent is er niet meer nodig dan strikte leefregels.
Ivana
10 jaar geleden
Bovendien heeft iedere huisarts de hulp van een diëtiste die ook nog eens te raadplegen valt (mocht de huisarts dat wenselijk vinden).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk, nu komen we ergens.... de diëtist kijkt naar wat je normale eetpatroon is en past dat aan. Geen enkele huisarts kan dat met een briefje!
Ritsuka
10 jaar geleden
de huisarts heeft dat naar mijn weten niet zomaar klaarliggen, meestal verwijzen ze je door naar een dietiste.
Iedere persoon is uniek en heeft vaak een iets ander eetpatroon nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies Ritsuka, de meeste vrouwen van mijn leeftijd eten veel en veel minder dan wat ik op een dag wegstouw. Als ik een lijstje krijgt voor de gemiddelde vrouw van mijn leeftijd om af te vallen denk ik niet dat ik dat overleef!
Ivana
10 jaar geleden
Een beetje apotheek heeft die briefjes in de standaard. Het gaat dus voornamelijk om zelfbeheersing en beweging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat veel eten bij niet het probleem is, eerder te weinig. Ik eet ongeveer 3 bruine boterhammen op een dag en een normaal bord avondeten. Tussendoor snoep / eet ik ook niet bovenmatig. De ene keer wel wat meer dan de andere, maar ik denk niet dat dat het grote probleem is...
We eten wel veel pasta en rijst als avondeten, maar ook weer wel met veel groenten...
Ivana
10 jaar geleden
Mocht je eventueel medicijnen gebruiken, dan kan het ook daaraan liggen en houd je misschien vocht vast. Kijk dan is een diëtiste wel gewenst en de tussenkomst van de huisarts ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoelt dus gewoon een foldertje over afvallen. Kant en klare diëten vertrouw ik voor geen cent....
Ritsuka
10 jaar geleden
lijkt mij persoonlijk een beetje weinig, ik weet verder niet precies hoe actief je bent.
maar ik ben 1.80m, rond de 70 kilo en eet op een dag 4 boterhammen, 2 stuks fruit, met lunch een bakje van wat over is van de dag ervoor, avondeten en een toetje. Rond de 2500 kcal, en dat heb ik gewoon nodig.
Heb je gekeken bij die calculator?: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee die kant en klare dieten vertrouw ik ook nooit zo. Een dietiste is misschien geen gek idee. Een afspraak maken kan natuurlijk nooit kwaad.
Ik heb een eigen bedrijf en werk veel vanuit huis dus eet ik ook vaak onregelmatig, dat is natuurlijk ook niet goed. Ik weet deels wel waar het aan ligt, maar om een goede structuur te vinden is toch lastig..
Bedankt voor jullie tips, daar ga ik zeker wat mee doen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben bijna even lang, weeg een kilo of twee meer en eet per dag 6-8 boterhammen, flinke koeken, vaak wat chips, twee borden avondeten en ik kom al jaren niet aan.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je kunt op de site van je zorgverzekering kijken welke dietisten vergoed worden, en dan moet je vaak via de huisarts een verwijsbrief krijgen. Met het basispakket heb je de eerste 3 uur vergoed volgens mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je kan eten zonder dat je aankomt bij iedereen anders ook al zou je even lang en zwaar zijn.de mate van hoe actief je bent en je stofwisseling is hierbij erg belangrijk.zo kan de 1 elke dag chips eten en komt niks aan terwijl een ander dan snel kilo's aankomt
Schrijf je in in een fitcenter en contacteer een diëtiste. Een goed fitcenter combineert zelfs persoonlijke oefeningen inclusief advies van de eigen diëtiste.

Vertellen ze je ook op voorhand hoeveel je op een bepaalde tijd gaat kwijtraken.