kun je van nature ook een hoge bloeddruk hebben?

Dik is niet goed, toch zijn er mensen die van nature dik zijn. kan het ook zo zijn met de bloeddruk? die wordt dan te hoog genoemd. maar als die van nature al hoog is, is dat dan erg?

Toegevoegd na 13 uur:
het gaat mij om de bloeddruk, niet om het (over)gewicht! kan een hogere bloeddruk ook normaal zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
Je bent niet echt van nature dik hoor.nje kunt wel wat steviger gebouwd zijn, maar echt dik heeft vaak een medische oorzaak
Pieter2011
10 jaar geleden
'Overgewicht wordt vooral veroorzaakt door te veel eten en te weinig bewegen. Toch blijkt er ook een erfelijke aanleg te zijn voor overgewicht. Door veranderingen in het DNA gaat het lichaam anders om met voedingsstoffen. Hierdoor kunnen mensen overgewicht krijgen'.
Bron: http://www.hartstichting.nl/risicofactoren/erfelijkheid/erfelijk_hart_vaten/ Uit die pagina blijkt dat ook hoge bloeddruk genetisch bepaald kan zijn. In hoeverre dat erg is? Geen idee...
Ritsuka
10 jaar geleden
Soms ook te weinig eten, dan gaat je lichaam het vet opslaan omdat het denkt dat er een hongersnood is.
Mensen hebben dat dan niet door, maar eten bijvoorbeeld alleen avondeten en verder niks.
As ze dan regelmatig op een dag en meer gaan eten, vallen ze ineens af.

Het beste antwoord

Het kan zijn dat de bloeddruk van iemand te hoog is zonder oorzaak. Mensen hebben echter niet 'van nature' een hoge bloeddruk. Het kan dus wel zo zijn dat iemand van zijn eigen een hoge bloeddruk heeft, terwijl niet bekend is hoe dat kan, maar dat is niet normaal en ook niet natuurlijk.
Als iemand een hoge bloeddruk van zijn eigen heeft is dat in die zin erg, dat er een verhoogd risico bestaat op beroerte, hartinfarct, hartfalen en nierproblemen. Hoe hoog dat risico precies is, is afhankelijk van hoeveel de bloeddruk te hoog is (een bovendruk van 180 is natuurlijk een tandje erger dan een bovendruk van 150), en andere risicofactoren (roken, cholesterolgehalte, etc.).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
to the point en informatief!