hoe weten we dat cellen van bijvoorbeeld de lever hernieuwen?

ik vraag mij af hoe wij weten dat cellen zich hernieuwen als ze in het midden van ons lichaam zitten(niet exact het midden maar wel met een grote hoop cellen ervoor) want we kunnen niet zomaar iemand open snijden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Met scanning methodes, vooral een PET scan is geschikt. Je koppelt de radioactieve atomen aan moleculen die belangrijk zijn bij celdeling. Met de scanner kun je dan zien waar de moleculen worden gebonden. Meestal wordt een PET onderzoek gekoppeld aan een CAT scan, een rontgentechniek waarmee je gedetailleerde plaatjes van het lichaam kunt maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit zou je in theorie kunnen vaststellen door middel van een leverpunctie. Hierbij wordt met een lange holle naald een beetje weefsel uit de lever (of een ander orgaan) weggenomen. Dit weefsel kan microscopisch of op een andere manier worden onderzocht. Met behulp van een echo kan worden vastgesteld waar de naald precies moet worden ingebracht.