Wie raken er sneller onderkoeld snelle temperatuur schommelingen en oververhit mannen of vrouwen?

mannen zijn gemiddeld langer maar hebben in verhouding een kleiner oppervlak.
vrouwen zijn gemiddeld kleiner maar hebben weer in verhouding een groter opervlak.
Of is het daardoor dat mannen sneller onder koelt raken en vrouwen sneller oververhit.
Of is het niet geslachtsgebonden maar persoonsgebonden?
Of maak ik ergens een denk fout?

3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Vrouwen hebben het van nature al eerder koud dan mannen. Ze hebben een minder goede ‘kachel’ in hun lichaam om weer op te warmen en warm te blijven. Dit komt doordat ze over het algemeen meer vetweefsel hebben en minder spieren dan mannen.

Ook is het lichaamvolume van vrouwen zo’n 20 % kleiner die van dan mannen. Iemand met meer lichaamsvolume heeft het minder snel koud. Dit verklaard ook waarom slanke mensen het eerder koud hebben dan mensen met meer volume.

Vrouwen raken dus over het algemeen sneller onderkoeld dan mannen. En mannen raken eerder oververhit dan vrouwen.