Hoe wordt iemand een goede leider?

Ben dit kwartaal projectleider van ons groepje maar heb het gevoel dat ik er totaal niet geschikt voor ben.
TIPS?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet inzicht hebben in groeps prosessen.
Beslissingen kunnen en durven nemen.
Goed kunnnen luisteren naar mensen.
Vegaderingen kunnen voorzitten.
Een groot relativeringsvermogen.
Sociale vaardigheden hebben maar ook overwicht kunnen hebben over de mensen waar je leiding aan geeft.
Feedback kunnen geven en aannemen.
Overzicht hebben over het geheel waar je mee bezig bent.
Organiseren, plannen, uivoeren, delegeren.
Zo uit mijn hoofd heb ik al aardig wat kunnen bedenken.
Je kan er wel veel van leren. Iedereen heeft leerdoelen, kom ervoor uit. Laat niet zo snel je kop hangen hoor. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Een leider is in staat zijn of haar eigen mening en ideeen voor zich te houden, en ruimt te geven aan de zwakkeren in de groep. Het is jouw taak te zorgen dat iedereen de kans krijgt inbreng te hebben, en te zorgen dat iedereen die dingen doet die goed bij die persoon passen.

Tevens moet je luisteren naar wat de groep vind, en hieruit destilleren wat de algemene mening is.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt geen goede leider worden als je van nature niet de aanleg hebt. Dit talent is voor 90% aangeboren.
Een goede leider heeft o.a. de volgende eigenschappen:

* Charismatisch (als hij binnen komt, kijkt iedereen op)
* Mensenkennis
* Diplomatie
* Duidelijke focus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand wordt een goede leider door iedereen op zijn of haar kwaliteiten in te zetten. Mensen niet teveel te laten stretchen, maar zich wel laten ontwikkelen. Als je de juiste mensen op de juiste plaats zet, krijg je optimale prestatie.

Uiteindelijk moet de leider altijd het eindresultaat voor ogen hebben, ook als dat betekent dat er minder populaire maatregelen genomen moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral luisteren naar anderen. Het voortouw nemen en iedereen erbij betrekken. Laat ieder in zijn waarde en geef ieder het gevoel belangrijk te zijn. Trek geen mensen voor waar jij denkt wat aan te hebben, neem ieder serieus.

Vooraf in het groepsgesprek doelen stellen en achteraf moet je kort en bonding voor jezelf opschrijven wat belangrijk was.

Probeer het luchtig en vrolijk te houden, dan hebben de mensen er zin in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ten eerste denk niet dat je niet geschikt bent want dan wordt het drie keer niks
ten tweede neem de leiding en zeg wat andere moeten doen zo hou je orde
ten derde maak iets van een schema wat je wanneer met je groepje af wil hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Breng de sterke en zwakke punten van de mensen in kaart, maak een overzicht van het werk.
Stel vast welk werk mensen wel en niet leuk vinden en verdeel het niet leuk gevonden werk eerlijk, en natuurlijk ook het leuk gevonden werk.

Verdeel het werk naar het kunnen van de mensen en bespreek met grote regelmaat de werkverdeling en de planning met de groep. Houdt ze betrokken. Uit jouw uitleg begrijp ik dat jullie wisselen van leiderschap, dus hoe je leidt is bespreekbaar. Laat de mensen het melden als ze ontevreden zijn en bespreek het.

Sta open voor argumenten, regeer met argumenten.

En vooral BLIJVEN ADEMHALEN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt geen goed leider worden: je wordt als leider geboren. Het is een karaktereigenschap. Als leidinggevende eigenschappen hebt, kun je deze wel in zekere mate ontwikkelen. Een z.g. goed leider kan niet onder alle omstandigheden functioneren. Voor het leiding geven aan grote projecten heb je andere eigenschappen nodig dan voor kleine projecten. In het laatste geval is specifieke kennis, naast leidinggeven, nodig. Bij grote projecten zijn management kwaliteiten van groot belang. In alle gevallen neem je initiatieven, motiveer je en kom je enigszins charistmatisch over.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede leider is zichzelf en behandelt mensen met respect.
Met opgeblazen gedrag zul je geen ontzag inboezemen.
Veel jonge "leidinggevenden" zie ik hier met open ogen in lopen.
Hun gebrek aan zelfvertrouwen compenseren ze dan met een autoritaire en hautaine houding.
Als men jou daarvoor uitgekozen hebt en je snapt zelf niet waarom, hebben de mensen die je aangesteld hebben allang gezien dat je een natuurlijke sympathie uitstraalt.
Een dergelijke leidinggevende weet medewerkers te motiveren en aan te sturen, zonder dat ze dat als zodanig
ervaren.
De leiding is dan gebaseerd op een logische keuze en niet op het boosteren van de ego.
Zulke "natuurlijke "leiders beseffen vaak zelf niet dat ze dat charisma hebben.
Ik denk dat je verbaasd zult staan over hoe ontspannen alles gaat, als je je niet op laat fokken door zelftwijfel.
Geniet van wat gaat gebeuren en stap positief in de je toebedeelde rol.
Verander je gedrag niet (teveel) en vertrouw op het je
gegeven vertrouwen.
Ik heb vaak gezien, dat de beste leiders mensen zijn die
de ander ruimte en bemoediging geven.
Zo haal je het beste uit jezelf en je medewerkers.
Nog een tip, noem ze NOOIT ondergeschikten.
Dat is de ergste fout die je kunt maken.
Maar dat past vast ook niet bij je.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent het of je bent het niet, ben je het niet, dan zul je het nooit worden en ben je het wel, dan zul je nooit orders van anderen uitvoeren...

Dat jij het gevoel hebt er totaal niet geschikt ervoor te zijn, maakt jou uitermate geschikt... Zij die denken heel geschikt te zijn, zijn dat niet...