Hoe maak je keuzes?

Wat zijn effectieve manieren om gerichte keuzes te maken?
Vaak (lees ‘altijd’) wanneer ik voor een keuze kom te staan in mijn leven is het een haast onmogelijke opdracht om de juiste keuze te maken. Vaak ben ik uren al dan niet dagen bezig met de verschillende mogelijkheden af te wegen voordat ik een beslissing heb genomen. Ik wil eigenlijk altijd de dingen van zoveel mogelijk verschillende kanten bekijken voor ik erin duik.
Mijn probleem is nu: Er zijn zat mensen die dagelijks vele keuzes moeten maken en dit zonder enkel nadenken, overwegen of problemen lijken te doen. Zelfs het resultaat van hun keuze lijkt in de meeste gevallen prima in orde. Wanneer ik dit probeer heb ik vrijwel altijd op een later moment spijt van mijn keuze of blijkt dat ik dingen over het hoofd heb gezien.
Heeft iemand tips voor mij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

je kan bij keuzes maken kijken naar hoe het voelt. hoe voel je je als een een keuze in gedachte neemt. word je er blij van of geeft het je een minder goed gevoel. ik denk persoonlijk dat dat over het algemeen het beste werkt. Rationele overwegingen zijn ook van belang, maar je kunt zo lang tobben als je dingen gaat afwegen. je gedachten kunnen je echt gek maken, omdat er altijd zoveel voor en tegens zijn.
ik persoonlijk heb goede ervaringen met luisteren naar mijn gevoel (ook in combinatie met je verstand natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De basis van je keuze moet liggen in het besef: Achteraf is deze keuze niet mer te beoordelen: Je maakt op dat moment de keuze op basis van de informatie die je op dat moment beschikbaar hebt. Naderhand heb je het voordeel van het weten van resultaten. Oftewel: Hindsight is 20-20.

Als je dat kan, dan ben je al ver. Daarnaast moeten die mensen een besluit nemen wat niet kan wachten, omdat dat tonnen kost of erger nog, levens. Dus MOETEN ze een besluit nemen, zonder na te denken. En de persoonlijke kant ervan los laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het goed dat je niet impulsief bent, neem de tijd om er goed over na te denken. Schrijf de voordelen en de nadelen op en lees het goed door ,vooral de nadelen ,als die meer zijn dan de voordelen ,dan weet je het antwoord. Succes ! En beredeneer erbij waarom je het zou willen of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft natuurlijk ook te maken met je persoonlijkheid. Zelf ben ik redelijk impulsief, maak makkelijk keuze's en heb er nooit spijt van, want dat laatste heb ik mezelf afgeleerd. Spijt is een redelijk nutteloze emotie (niet altijd natuurlijk, heb je iets verschrikkelijks gedaan moet je spijt hebben)
Heb ik de verkeerde, of mindere goede keuze gemaakt, jammer, weer wat geleerd. Op naar de volgende keuze.
Klinkt misschien simpel maar voor mij werkt het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een methode die ik vaak gebruik, is het gooien met een dobbelsteen, waarbij ik met mijzelf afspreek welke resultaten voor welke keuzes staan. (werkt het best met keuzes uit twee opties)

Ik kies de uitkomst van de worp en als het me dan heel erg tegenstaat weet ik dat ik beter de andere optie kan nemen...
14 jaar geleden
Een combinatie van gevoel en argumenten.

Wees niet bang te kiezen, je kunt vaak nog veranderen als je er achter komt dat het niet goed is. (zie alle scheidingen). Als je minder bang bent zul je wellicht vaker de juiste keuze maken.

Maak er niet zo'n probleem van, blijf gewoon opletten en probeer het recht te zetten als blijkt dat je een fout hebt gemaakt. (Ik hoop wel voor je dat je geen arts of chirurg bent.) Fouten maken mag, echt waar we doen het allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem twee zaken die je NIET kent en neem er dan eentje, dan maak je een keuze...

Als je een van die twee kende of allebei, dan maakte je geen keuze... Dus een vereiste is twee totaal onbekende zaken en dan pas kun je werkelijk kiezen... Kiezen is altijd en per definitie dingen over het hoofd zien, dat is intrinsiek zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik kan niet kiezen tussen het plus- en het minduimpje. En ik ken ze allebei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha