Hoe kan het dat ik spierpijn heb in mijn benen als ik moe ben?

Als ik laat ga slapen (voor mijn doen op een doordeweekse dag: 23:30 (of later)) krijg ik vaak last van spierpijn in mijn benen. Ik heb geen idee hoe dit komt, aangezien ik eigenlijk vooral eigenlijk de hele tijd zit (behalve als ik even wat eten/drinken haal). Hoe is het mogelijk dat ik dan toch ontzettende spierpijn krijg in mijn benen (soms is het zo erg dat ik bijna niet meer normaal kan lopen ;)) 's Avonds ben ik trouwens vaak bezig met huiswerk (misschien dat dit ook invloed heeft? :P)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet wel zeker dat huiswerk maken er niks me te maken hebt, tenzij je schrijft met je voeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hahah, jaa. Ik ging er ook niet vanuit dat het echt invloed zou hebben :P
Ritsuka
10 jaar geleden
Eet en drink je verder gezond en genoeg?
Beweeg je voldoende?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik eet wel genoeg, maar drinken kan nog wel meer. In principe heb ik mijn hele leven al wel weinig gedronken.. En bewegen. Tjaa, ik beweeg denk ik gewoon zoals de meeste mensen, dus niet echt per se veel, maar ook niet weinig ;)

Het beste antwoord

Als jij lang opblijft heb je meer spierpijn. Dit lijkt misschien niet logisch, toch is het wel een beetje te verklaren. Spierpijn ontstaat in principe door verzuring van de spieren, die treed op als je een inspanning heb gedaan. Nu is leren niet bepaald lichamelijk inspannend, wel geef je aan dat je dan meestal laat gaat slapen. Daar zit denk ik in jouw geval de verklaring. omdat je laat gaat slapen heeft je lichaam minder tijd om te herstellen, zoals bekend regenereren de cellen het meest in de slaap en in rust, als jij minder rust pakt is er minder herstel en kun je dus meer pijnklachten krijgen.
Let trouwens goed op je houding als je leert, ga niet te lang in een houding, zoals kleermakerszit, zitten want daarvan kun je ook stijve spieren en gewrichten krijgen. Te lang in een houding is niet goed voor je doorbloeding. Eigenlijk zou je er verstandig aan doen om elk half uur eventjes te strekken en een klein stukje te lopen.
Probeer ook op tijd te beginnen met leren zodat je lichamelijk en geestelijk uitgerust bent voor de volgende dag, dat komt je leerwerk uiteindelijk ook ten goede!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Last hebben van pijnlijke benen is iets dat iedereen kan overkomen, van jong tot oud. Bij mensen die voor hun beroep vaak en lang stilzitten of stilstaan, kan pijn in de benen optreden wegens een slechte bloeddoorstroming. Verder zijn ook ernstiger oorzaken van pijnlijke benen mogelijk, zoals aderverkalking of trombose. Wat zijn de mogelijke oorzaken van pijnlijke benen en wat kan je ertegen doen? Behandeling en tips.

Als je er nog steeds onzeker over bent ga dan naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Slechte bloeddoorstroming zou het misschien wel eens kunnen zijn. En gelukkig is het niet heel erg trouwens hoor. Het is soms gewoon alleen nogal pijnlijk ;) Maar dat gaat na een nachtje slapen wel weer over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke en je kunt een slechte bloedsomloop altijd verhelpen door 2x per week eens te gaan sporten. Ik had precies dezelfde probleem als u. Ik ben dus gaan sporten en ik heb er gelukkig geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meer bewegen is misschien wel beter om te doen ja ;) (en meer drinken!)
trombose, etalagebenen, fibromyalgie, er zijn zoveel oorzaken voor te vinden.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/103676-pijn-in-de-benen.html

Blijven de klachten aanhouden, ga dan liever naar een huisarts. Eet gezond en beweeg vooral voldoende. Soms is de doorbloeding in de benen namelijk te slecht.