Een vriendin van mij heeft altijd een lage lichaamstemperatuur (ongeveer 36,2). Kan dat kwaad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (6)

Dit kan geen kwaad hoor, de normale lichaamstemperatuur van een mens is tussen de 35,8 en 38 graden. Je hoeft je dus nergens druk om te maken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al mijn hele leven hetzelfde en ook precies 36,2.
Volgens mij kan het geen kwaad. Er is maar één (klein) nadeel.

Als ik 37,5 heb ben ik echt zo ziek als een hond en als ik de 38 graden heb ga ik bijna ijlen. Dat gelooft dus niemand.

Als ik naar mijn werk belde dat ik ziek was en ze vroegen heb je koort, mompelde ik meestal iets onduidelijks, want als ik zeg, ja ik heb 37,6 gelooft niemand dat ik me zo beroerd voel.

Toegevoegd na 1 minuut:
zucht: koort = koorts
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grens voor koorts ligt bij 38 graden omdat dat de temperatuur is van waaraf eiwitten worden aangetast.
Dat jij je eerder beroerd kunt voelen, doet daar niets aan af natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Apart, ik heb hetzelfde!
Mijn temperatuur ligt normaal altijd net iets boven de 35 graden.
Ik kan me ook heel koortsig voelen als dit hoger wordt.
+
Normaal kun je aanhouden dat de lichaamstemperatuur tussen de 36,5 en 37,5 graden Celsius schommelt. Sommige mensen hebben gemiddeld een iets hogere en sommigen een iets lagere temperatuur. Let wel, rectaal gemeten! Oraal (onder de tong) is ook redelijk betrouwbaar meer geeft ongeveer een graad lager aan. Axillair (oksel) moet je eigenlijk niet willen meten omdat dat onbetrouwbaar is.

Belangrijk bij dit soort vragen vind ik altijd of de betrokkenen klachten heeft. Een lage lichaamstemperatuur kan bijvoorbeeld op een (te) traag werkende schildklier wijzen maar dat geeft ook andere klachten. Voelt iemand zich met 36,2 prima dan is er hoogstwaarschijnlijk weinig aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, iedereen heeft net even een andere 'normale' lichaamstemperatuur. Het gemiddelde is ong 37 graden, maar het kan tussen de 35,8 en 37,4 liggen. Zo is het dus voor iedereen ook anders wanneer je koorts heb en hoe ernstig het is. Zo kan iemand die normaal 35,8 is, bij 37 graden al koorts hebben, terwijl dat voor iemand anders een volstrekt normale temperatuur is.

Niet zo'n fan van wikipedia, dus hier een andere bron:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=74
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je ook afvragen waar er gemeten wordt en of daar temperatuurcorrectie op toegepast dient te worden.

ook afvragen of de termometer wel gecalibreerd is (=juiste waardes aangeeft).
13 jaar geleden
ik denk het niet. ik heb een veel lagere lichaamstemperatuur die normaal tussen 35,5 tot 35,7 is. alleen als ik ziek ben wordt het niet zo heel hoog, en dus denkt de dokter dat er niets met mij aan de hand is, terwijl ik dus wel ziek ben... maar anders dan dat ik denk niet dat het kwaad kan.