Gedachtes lezen. Kan dit?

Kunnen mensen andermans gedachten lezen, bestaat dat werkelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (11)

Er is geen wetenschappelijk geaccepteerd bewijs dat het bestaat.
Maar mensen die elkaar goed kennen, kunnen elkaar in ieder geval aan de buitenkant lezen. Hierdoor kan het zijn dat het lijkt alsof men gedachten leest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Letterlijk gedachte lezen lijkt me moeilijk, maar kan best mogelijk zijn.. (of gewoon heel toevallig)

Wel kan het voortkomen dat je emotie van een ander kan voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee men kan niet andermans gedachte lezen. Er zijn "mediums" die pretenderen dit te kunnen. Echter zoals zo vaak al is gebleken is dit nepperij. Hun op het eerste oog verbazingwekkende resultaten is niets meer dan wat men cold reading noemt. Dit is het op knappe wijze vragen stellen zodat men denkt dingen van mensen te weten en het aflezen van lichaamstaal.
Je kan veel meer aflezen aan lichaamstaal dan men denkt, al je emoties sluipen op een of andere reden wel door in je lichaamstaal. Echter dit is niet hetzelfde als gedachte lezen. Er is geen enkel bewijs voor het lezen van gedachten en mensen die pretenderen dit te hebben blijken allemaal fraudeurs te zijn of lichaamstaal af te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kunnen hun eigen gedachten niet eens lezen. Ze zijn nl. niet geschreven.
Laat staan dat iemand anders ze kan lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je gedachtes op papier zet kan je er gerust van uit gaan dat anderen ze kunnen lezen. (Deze manier van gedachtelezen bestaat daadwerkelijk.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan... Een gedachte in namelijk niet persoonlijk... Iedereen die een sauna binnenstapt denkt iets in de trend van: "Poeh, hier is het warm...", dat overkomt iedereen... En dat is goed te lezen bij een ander...

Dus algemene gedachten zijn heel goed te lezen, maar specifieke gedachten minder goed... Feitelijke gedachten zijn nog moeilijker te lezen...

Maar het kan wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bedenkt, dat 80 tot 90 % van de menselijke communicatie non-verbaal is, dus de taal die je lichaam onbewust spreekt, en je oefent goed wat voor 'weggevertjes' iemands lichaamstaal verraadt, 'versta' je als het ware de (soms onbewuste!!) gedachten en gevoelens van iemand, waar je heel nauwlettend naar kijkt.
Als het je interesseert, kan ik je het boek 'Manwatching" van Desmond Morris van harte aan bevelen - heel duidelijk en leesbaar, met ontzettend veel illustrerende foto's erin, maar ieder boek over non-verbale communicatie zal je al verder helpen. Nóg een voordeel voor jou zou kunnen zijn, dat je, doordat je iemand observeert, jezelf een beetje lijkt te vergeten, en zo heb je dan ook geen tijd/aandacht om erbij stil te staan, of jij je in deze situatie nou wel of niet op je gemak voelt (dit ivm. je andere vragen...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je gedachten zelf niet kunt lezen. Echter communiceren wij als mensen ook non-verbaal waardoor je wel kunt zien wat mogelijk iemand denkt; vooral gezichtsuitdrukkingen helpen hierin mee, of iemand verbaasd kijkt bijvoorbeeld of als iemand minder in zijn vel zit, zie je dit ook via het lichaam omdat iemand al somberder uit zijn of haar ogen kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heb ik wel meegemaakt.

Ik kreeg een negatieve gedachte van een ander in mijn hoofd over mij (die was dus duidelijk gericht). Het was geen lichaamstaal want de persoon fietste achter mij, en ik was me er niet eens van bewust dat ze er was.

Ik was in die periode erg bezig met wat anderen van mij dachten en stond er dus erg open voor, daardoor kon de gedachte van de ander binnen komen/kon ik hem 'horen'.
Ik was hier totaal niet in getraind, en niet bezig met dat soort zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mogelijk, maar het is wel uitzonderlijk.

Om gedachten te kunnen lezen, moet je een zogenoemde "ontvanger"zijn. [ zie over het onderwerp zender en ontvanger elders ]. Bovendien moet je ook nog eens van binnen vrij zijn. Dat wil zeggen: je moet je eigen hangups en projecties erg goed kennen. Als je die namelijk niet kent, dan lees je niet andermans gedachten, maar leg je je eigen projecties aan anderen op.

Veel mensen die zich medium noemen doen dat: hun eigen hangups en projecties aan anderen opleggen.

Een aanwijzing van het bestaan van gedachten lezen is als twee mensen tegelijkertijd over hetzelfde beginnen, met dezelfde woorden, zonder dat daar in de buitenwereld een aanleiding voor geweest is. [ minstens ] Een van de twee leest dan bewust of onbewust de gedachten van de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat weinig he kunnen!