Is de stof van een valkparkiet schadelijk?

Mijn vogel heb ik in m'n kamer. En er komt redelijk vaak stof en losse veertjes van haar af, is dit schadelijk voor mij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
uit ervaring kan ik vertellen dat ik nooit benauwd was in huis maar sinds we een vogel hadden wel. uiteindelijk op advies de vogel weg en na een maand was mijn benauwdheid volledig weg. dusja, je kunt er last van krijgen als je er gevoelig voor bent; maar dat merk je dus vanzelf :-)

Antwoorden (3)

ja, je kunt hier een allergische reactie door krijgen. als je gevoelig bent voor allergieën, en bijv al last hebt van andere allergieën, zoals huisstofmijt, of pollenallergie, dan kunt u ook last krijgen van de stofdeeltjes, die door uw parkiet in huis worden verspreid.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu heb ik helemaal nergena last van, maar kan dit met de tijd wel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nergens*
Ja, het kan allergische en astmatische reacties geven. Er is ook een syndroom dat vogelhouderslong wordt genoemd, waarbij een ontstekingsreactie longlachten geeft.
Deze ziekte kan een serieus probleem worden wanneer er (teveel) littekenweefsel ontstaat, omdat dan de longfunctie onomkeerbaar wordt aangetast.
Vogels zoals kaketoes geven extra veel problemen door "poederdonsveren" die vergaan tot een poeder van wasachtige keratine dat wordt gebruikt om het verenpak te onderhouden. Vanwege de verwantschap met kaketoes neem ik aan dat ook valkparkieten tot deze groep vogels behoren.
Er is tijdens een studie in Den Haag ook een verhoogd risico op longkanker (4 keer zo een grote kans op longkanker) gevonden, maar verder is het bewijs daarvoor magertjes.

Toegevoegd na 22 minuten:
Parkieten vormen inderdaad een extra groot probleem. Zie tweede bron. Dit verwijst weer naar de resultaten uit de Haagse studie overigens. Er is echter ook een studie uit Berlijn die daarop wijst.
http://www.researchgate.net/publication/21697864_Pet_birds_as_an_independent_risk_factor_for_lung_cancer_case-control_study
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ieder stof is gevaarlijk voor de longen. Dit kan lijden tot het ergste geval, kanker.
Het is ook afhankelijk van persoon tot persoon.
Ook de concentratie van stof is belangrijk.
Maar zo kan iemand die in een lage concentratie, vertoeft voor een korte tijd, toch snel problemen krijgen en iemand die in zeer hoge concentratie voor lange tijd heeft vertoeft geen problemen hebben.
Stof blijft een netelige kwestie en oppassen is de bootschap.