Conditie opbouwen (uitleg)

Ik ben 15 jaar, heb astma, bronchites én (ernstig) overgewicht maar ik wil afvallen. Hierbij let ik op wát, wanneer en hoeveel ik eet en dat ik elke week minstens 3 dagen een uurtje 'snelwandel' op de loopband. De eerste 10 minuten loop ik rustig, dan steeds sneller maar rennen doe ik niet. Ik heb 't (rennen) weleens geprobeerd maar ik hield het niet langer vol dan 1 minuut, slechte conditie dus. Hoe zou ik mijn conditie kunnen opbouwen/verbeteren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Gaan rennen kun en moet je (heel) langzaam opbouwen.

Je begint met opwarmen.
Dan ga je in een wandeltenpo lopen. (Al dan niet op een loopband)
Dan de eerste keer probeer je 1 minuut hard te lopen, daarna 2 minuten rustig aan weer 1 minuut hard , 2 minuten langzaam en dan nog een derde keer 1 minuut.
En nog even cool-down.

Wil dat niet dan begin je met 1 minuut hard!
Als dat goed gaat verhoog je het aantal keren en minuten.
iemand in een sportschool kan je aan een schema helpen.

Het gaat vaak mis als je te snel wilt
Het is een kwestie van heel langzaam opbouwen.
Dat voorkomt ook blessures.

In de bron een hardloopschema voor absolute beginners.
En ook dat schema kun je aanpassen als je voelt dat het te snel voor jou is!

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Doorgaan met trainen, op den duur kun je weer wel rennen, maar rustig aan en doorgaan en doorgaan...

Dit is echt het enige wat je kunt doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dorrgaan met waar je aan begonnen bent, ken het probleem van een waardeloze conditie, na veel ziek zijn.
Je wilt ook afvallen, niet schrikken maar door conditie opbouw worden de spieren goed ontwikkeld en dat betekent dat het afvallen eerst nog wat zal tegenvallen.
Dat komt later weer goed, je wordt dan misschien eerst wel zwaarder maar alles wordt wel steviger en dat zie en merk je wel. Als je spieren goed zijn zul je merken dat ook de kilo's er af gaan en als ik het goed heb gelezen moet dat bij jou lukken.
Heel veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik jou was zou ik veel vaker tegen de rand van ‘rennen’ aan kruipen. In alles wat je doet een spurtje maken. Trap op met twee treden tegelijk zo snel je kan. Van keuken naar kamer op ‘n holletje. Naar school fietsen op topsnelheid. Probeer je lichaam zoveel mogelijk te trainen in piek-prestatietjes leveren. Vaak, maar niet te ver gaan of echt buiten-adem raken. Hou vooral de cara in de gaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Astma en bronchites zijn vaak erfelijke aandoeningen.
Deels veroorzaakt door stress.
Deels veroorzaakt door voeding!
Deels veroorzaakt door levensstijl.
Het allebelangrijkste wat je moet doen is WILLEN dat je beter moet worden!!
Als je WIL sterk genoeg is, dan is alles mogelijk.
Een gezonde levensstijl betekent, regelmaat, ook als je een astma aanval hebt, je niet op je kop laten zitten door die astma.
Voor je voeding, advieseer ik je , ga op internet zoeken er staat genoeg hierover, je voeding is natuurlijk van invloed op je overgewicht, maar ook op je astma-aanvallen.
Drink vooral nooit melk!!! Maar er is veel meer wat wel of niet mag eten en drinken.
Kijk waar je stress vandaan komt, want juist vaak door die stress ga je verkeerd en te veel eten, dat geeft weer overgewicht en dat geeft weer stress.
Doorbreek de cirkel met je WIL!!!
Als dat allemaal beter wordt, pas dan ga je aan je conditie werken, met alleen op de band lopen los je niets op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je bent toch geen kalfje? Voor veel mensen is melk helemaal niet gezond. Probeer het eens een tijdje zonder, de kans is groot dat je je beter voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mensen met astma, bronchitis, huidproblemen, darmproblemen, allergieproblemen, is het drinken van melk buitengewoon slecht.
Het vormt veel slijm, kan een allergische reactie oproepen (benauwdheid) is slecht voor je darmen en juist daar zit ook een groot gedeelte van je weerstand, en juist je weerstand moet een astma-aanval voorkomen!
karnemelk, yoghurt en dat soort zure drankjes zijn wel gezond.
Over het roken hoef ik je natuurlijk niets te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt eens Minus L proberen als je toch melk wilt. Is lactose vrij, en slijmt veel minder! Is wel een ietsje zoeter dan gewone melk.
Ik vind hem goed te doen. Gewoon in de supermarkt te krijgen. (jumbo in elk geval...)
Met hardlopen kun je je algehele conditie prima verbeteren. Met deze weetjes pak je het extra efficiënt aan.

- Voor een goede conditie moeten je longen zich met voldoende lucht kunnen vullen. Daarnaast moet het hart krachtig kunnen pompen om een inspanning te kunnen leveren. Conditie moet je opbouwen en onderhouden door het hart en de longen aan het werk te zetten. Bewegen dus!

- Om je conditie op te bouwen moet je hartslag worden opgevoerd. Hoe hoog, hangt af van je (kalender)leeftijd. Het ideale hartslagniveau bereken je door de leeftijd af te trekken van het getal 220, en daar vervolgens 65 procent en 85 procent van te nemen. Je traint optimaal als je hartslag tussen die twee getallen blijft.

- Als je sport kun je wel 150 liter zuurstof per minuut inademen (ongetraind slechts 80 tot 100 liter). Met meer zuurstof in je bloed kan je lichaam beter verbranden. Daardoor kun je weer betere prestaties leveren.

- Naast lopen, fietsen en zwemmen zijn roeien, schaatsen en langlaufen perfecte conditiesporten.

Hier kun je veel handige tips en leuke informatie over jouw levensstijl en je gezondheid vinden:

http://adv.jeltests.nl/2005/articledetail.asp?id=2602

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je heel makkelijk kunt doen zonder meteen vast te zitten aan allerlei trainingsschema's is met jezelf afspreken dat je zo veel mogelijk dingen met de fiets gaat doen. Dus gewoon de fiets pakken als je een klein boodschapje wil doen (en niet aan je moeder vragen of ze het voor je mee wil brengen).

Zorg dat je genoeg buiten komt en daglicht krijgt (dus ga vooral ook lekker buiten wandelen in plaats van alleen op die band!), daar wordt je humeur beter van en dan word je vanzelf beweeglijker. Ik kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt als het miezert of plenst, maar verder zijn er eigenlijk geen goede excuses om niet buiten te komen. Ken je misschien iemand waar je de hond voor uit kunt laten, dan heb je meteen een doel!

En zoek iemand om het samen mee te doen. Spreek met een vriendin af om tijdens de lunchpauze op school een rondje rond de school te gaan lopen terwijl je je boterhammen opeet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Succes, ik heb me jarenlang tegen laten houden door m'n inspanningsastma, toen ik echt aan de gang moest bleek ik opeens veel meer te kunnen dan ik dacht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat de overgewicht betreft zou je een verwijsbrief aan de dokter kunnen vragen voor een dietist

en missschien zou je naar een sportschool kunnen gaan , daar krijg je dan goede begelijding en kunnen ze precies zien wat je wel of niet aankan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon heel simpel bekijken. Elke dag een half uurtje lopen (tot een uurtje) paar weken lang. Je lichaam raakt er aan gewent. Mooi. Nu ga je beginnen met dagelijks 60 minuten fietsen. Gewoon fietsen. Elke dag. (geen uitzonderingen maken). En als laatst na een paar weken gaan hardlopen en dat is het moment dat je ziet dat je steeds dichterbij je doel komt. Vanaf dat moment wordt het ook een genot om te bewegen. Je gaat je lekkerder voelen, je hebt steeds meer zin omdat je weet wat het effect is van een uurtje bewegen. Je weet waar je het voor doet. Dan kijk je er anders tegenaan. (pas op dat het geen verslaving wordt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het rennen kan ik je deze tip geven:
zoek je grenzen op MAAR GA ER VOORAL NOOIT OVERHEEN! De eerste keer dat je rent gaat het misschien slecht, maar als je dit vaker blijft doen gedurende de tijd dat je het volhoudt om te rennen zal dit verbeteren, je lichaam past zich namelijk aan. Succes met je conditie opbouwen ;)