Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er alternatieven ipv een bloedtransfusie te moeten ondergaan?

Ik zie op tegen het krijgen van een bloedtransfusie.
Zijn er alternatieven?
Waar en welke medische centra?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom, moet je een bloedtransfusie krijgen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En wáár zie je vooral tegen op? wat zie je als nadeel?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je bang bent dat je besmet bloed krygt kan ik je gerust stellen. Het bloed in Nl is zo goed en gezuiverd dat je daar nt bang voor hoeft te zyn. Maar ik weet niet waarom je n transfusie krygt dus kan je verder nt helpen! Wens je wel sterkte! En eet en drink goed tijdens en na de transfusie

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja die zijn er zeker. Jehovah´s Getuigen bijvoorbeeld weigeren bloed en worden al jaren behandeld met alternatieve methodes. De methodes worden steeds beter, en zeikenhuizen en artsen hebben de wetenschap en de apparatuur. Hier wat voorbeelden van bloedvrije geneeskunde uit 2000. Inmiddels zijn de technieken nog meer vebeterd.
Gaat niet alleen over transfusies maar alles wat met bloed te maken heeft. Je kunt je arts om informatie vragen!

De groeiende vraag naar bloedvrije geneeskunde en chirurgie

Bloedvrije geneeskunde en chirurgie
Enkele methoden
Vloeistoffen: Ringers lactaat, dextran, hydroxyethylzetmeel en andere vloeistoffen worden gebruikt om het bloedvolume te handhaven en hypovolemische shock te voorkomen. Sommige vloeistoffen zijn in staat zuurstof te transporteren.
Medicamenten: Via genetische manipulatie verkregen eiwitten kunnen de aanmaak stimuleren van rode bloedcellen (erytropoëtine), bloedplaatjes (interleukine-11) en diverse witte bloedcellen (GM-CSF, G-CSF). Andere medicamenten zorgen voor een aanzienlijke beperking van bloedverlies tijdens operaties (aprotinine, antifibrinolytica) of helpen acute bloedingen te beperken (desmopressine).
Biologische hemostatica: Verbandgaas met collageen en cellulose kan rechtstreeks worden aangebracht om het bloeden te stoppen. Fibrinelijmen en -dichtmiddelen kunnen een punctiewond afsluiten of grote oppervlakken bloedend weefsel bedekken.

Bloed terugwinnen: Met speciale apparatuur wordt bloed dat bij een operatie of trauma verloren gaat, teruggewonnen. Het bloed wordt gereinigd en kan in een gesloten circuit in de patiënt worden teruggebracht. In extreme gevallen kunnen met gebruikmaking van zo’n systeem liters bloed worden teruggewonnen.
Operatietechnieken: Grondige planning vooraf, alsook het consulteren van ervaren clinici, helpt het chirurgische team complicaties te vermijden. Prompt handelen om bloedingen te stoppen, is essentieel. Uitstel van meer dan 24 uur kan de mortaliteit sterk doen stijgen. Grote ingrepen verdelen in enkele kleinere vermindert het totale bloedverlies.
Chirurgische instrumenten: Er zijn instrumenten die de bloedvaten doorsnijden en gelijktijdig dichten. Andere instrumenten kunnen bloedingen van grote weefseloppervlakken stoppen. Met laparoscopische en minimaal invasieve instrumenten kunnen ingrepen worden verricht zonder het bloedverlies dat met grote incisies gepaard gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verhelderend!

Andere antwoorden (4)

het antwoordt op deze vraag is heel erg afhankelijk van de reden waarom je een transfusie nodig zou hebben. Als het gaat om bijv. een laag HB zou je voor medicatie kunnen kiezen zoals ijzertabletten samen met neorecommon (EPO) dat zorgt ervoor dat je meer rode bloedlichaampjes aan kan maken. Maar bedenk wel dat medicatie tijd nodig heeft om te werken. Een bloedtransfusie is dan echt een stuk sneller en in nederland echt super veilig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag zul je aan je arts moeten stellen. Jouw arts heeft de juiste achtergronden om jouw vraag adequaat te beantwoorden.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn al veel goede antwoorden gegeven.
Een ding ben ik echter nog niet tegengekomen en dat is auto-bloedtransfusie.
Voorafgaande aan een ingreep, staat de betreffende persoon bloed af om die in de nabije toekonst terug te krijgen indien de operatie dit noodzakelijk maakt.
In korte tijd kan dan max. ongeveer een liter bloed voor eigen gebruik op te slaan.
De voordelen zijn dat je geen afstoting hebt en niet bang hoeft te zijn voor je eigen bloed.
Helaas is dit niet in iedere situatie mogelijk.
Zelf heb ik moeite met het ontvangen van vreemd bloed, echter niet met het geven.
Toen mijn zoon eern ernstige snijwond met ziekenhuisopname opgelopen had, ben ik van mijn werk pijlsnel naar het ziekenhuis gereden.
Aldaar was ik de ambulance voor en heb aangegeven dat mijn zoon van MIJ bloed kon krijgen.
Ik wist al dat hij en ik dezelfde bloedgroep hebben en ik ook werkelijk zijn vader ben.
Hij is dus van mijn vlees en bloed.
Ik heb er dus geen enkele moeite mee ook een te missen orgaan aan mijn eigen kinderen te doneren.
In de Bijbel wordt het drinken en verwerken van bloed tot voedsel afgeraden/verboden.
Dit heeft te maken met het idee dat de geest in het bloed zit.
Echter kan iemand zijn eigen bloed krijgen of van zijn ouder wiens bloedgoep daarmee overeen komt.
Gelovigen zouden moeten beseffen , dat Jezus AL ZIJN Bloed gegeven heeft om ons te bevrijden van onze zondenlast.
Als ik dus mijn kinderen zou kunnen redden met mijn bloed, ervaar ik dat als niet strijdig met de geloofsopvatting, omdat hij van mijn bloed is (letterlijk.)
Heeft het kind de bloedgroep van de moeder, dan zou de moeder dus ook een geschikte en aanvaardbare donor zijn.
Ik kan in de Bijbel daar geen beletsel voor vinden.
Hierbij dient aangemerkt te worden dat de ouders dan
wel medisch geschikt moeten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, bij acute nood is er geen alternatief.
Als je plotseling een grote bloeding krijgt moet dat acuut aangevuld worden.
Dat is niet met tabletten op te vangen.
Je hebt dan een volume probleem en daar gaan andere organen aan stuk, zoals de nieren ect.!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hebben ambulances bloedvoorraden bij zich?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat kan niet want je moet eerst bloed kruisen. dat wil zeggen bloed van patiënt en de transfusie bloed met elkaar kruisen of er geen reacties zijn op elkaar.
In de ambulance hebben ze de gewone infuus vloeistoffen bij zich.
Zoals Glucose oplossing en Glucose/zout en Zout oplossing
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing