waarom wordt een repeterend geluid door veel mensen op den duur als onverdraaglijk ervaren?

als iemand (vaak een kind) buiten een geluid maakt en dat blijft herhalen, zoals bijvoorbeeld met een stok slaan op een lantaarnpaal of met de stem een bepaald geluid maken.

Toegevoegd na 5 dagen:
beste mensen, hartelijk dank voor alle reacties en antwoorden op dit "repeterende geluid probleem"!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.5K

Het beste antwoord

Het zit hem niet zozeer in het repeterende geluid, maar meer in het gevoel dat je geen controle hebt over je geluidsomgeving en iemand of iets anders wel.

We noemen dit viability self-regulation. Dit betekent losjes vertaald zoiets als: 'zelf bepalen hoe ver je van je dood verwijderd bent' Dat klinkt heel heftig, maar het is vrij sterk gekozen.

Als we weinig controle over onze omgeving hebben en onze aandacht constant naar een bepaalde geluidsbron (een blaffende hond of een zeurend kind) wordt getrokken dan hebben we minder het gevoel onze eigen omgeving te controleren.

Ons brein associeert dit met verminderde persoonlijke veiligheid en lagere 'viability'. Dit veroorzaakt stress en daardoor voel je je onprettig bij constant herhalende geluidsbronnen.

Lees bijgaand artikel over wat geluid prettig en onprettig maakt als je hier meer over wilt weten. Hierin staat ook een verhandeling over de uitwerking van onprettig geluid op onze emotionele huishouding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel een mooi antwoord, een eye-opener. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Weer wat geleerd.
Vandaar dat ik het prettig vindt, dat als ik geconstateerd heb wie wat waarom het geluid gemaakt wordt, dat er dus geen gevaar is) ik er geen last meer van heb als het doorgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bierkaai, hetgeen je opschrijft lijkt op zich wel goed. Maar ik weet niet in hoeverre Jodokus dat een antwoord op je vraag vind. Kan goed natuurlijk.
Maar in de vraag gaat het wel over een repeterend geluid. En dat is toch iets speciaals, net iets anders als een ander oncontroleerbaar geluid. Je kunt van een telkens herhalend geluid denk ik nog in een soort ongewilde hypnose raken waardoor je een beetje kunt gek lijkt te worden. Je raakt ongewild het gevoel van tijd kwijt en misschien van oriëntering. Het werd dan ook soms toegepast als marteling om mensen wat meegaander te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lekker helder!! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ear-opener, bedacht ik me later als een passender kwalificatie. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad boeiend om te lezen. Blijft wat mij betreft de vraag openstaan: waarom de een wel en de ander niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ter aanvulling: allereerst is het moeilijk om de vraag die je wilt stellen te verwoorden. waargebeurd:
een kind sloeg "langdurig" (weet niet hoe lang) met een stok tegen een lantaarnpaal... het leek eindeloos... mijn lontje werd korter en korter.
ik besloot naar buiten te gaan en te kijken waar het geluid vandaan kwam, ik nam mij voor niet boos te worden!
ergernis oké, woede néé...
ik ging naar buiten, keek (verdekt opgesteld) en zag een jongetje van 8 à 9 jaar geconcentreerd kijkend op de lantaarnpaal slaan.
ik deed de haak van het hek en zette een stap buiten de tuin, terwijl ik zei: wat kan jij dat goed zeg, jij wilt zeker drummer worden? hij keek mij aan en knikte heftig, dat was kennelijk de bedoeling... hierna zei ik: nou, jij bent zo goed, je hoeft bijna niet meer te oefenen ! hierop draaide ik mij om, liep de tuin in en deed het hek weer op de haak.
na nog 3 of 4 stokslagen vond de drummer het genoeg, het bleef heerlijk stil en mijn hoofd knalde niet uit elkaar van hoofdpijn door boosheid of ergernis en ik kon mij weer verdiepen in de te schrijven brief/mail aan een instantie die zeker een bepaalde mate van concentratie vergde. dit is een voorbeeld
dit is de achtergrond
dit is waargebeurd
vaak is er groeiende ergernis, door niet/amper buiten te sluiten geluiden/herrie door mensen/kinderen
meestal lukt dit niet (omgekeerde psychologie)
vaak asociale buren
vaak kinderen uit de buurt
soms kinderen van familie/vrienden van buren (een van mijn favoriete uitspraken is: "silence is divine!") ;))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ elicrates
Uit onderzoek (zie bron bij mijn antwoord) blijkt dus dat de fysieke eigenschappen van het geluid, zoals repetitie of volume, minder belangrijk zijn dan de sociaal-emotionele interpretatie als het gaat om geluidshinder. Uit het onderzoek blijkt dat mensen vooral last hebben van geluiden die hen het gevoel hebben geen eigen keuzes te kunnen maken. Bijvoorbeeld: ik kan niet rustig in de tuin zitten, want ze zijn aan het heien. Het maakt dan minder uit of ze aan het heien zijn (repeterend geluid) of dat de buurman harde muziek draait (niet noodzakelijk repeterend geluid, afhankelijk van muzieksmaak buurman). De beperking in je vrijheid: niet zelf kunnen kiezen of je rustig in de tuin of rustig binnen wilt zitten (want een van beide locaties is niet rustig en daar heb jij geen directe invloed op) veroorzaakt de stress en irritatie. In het voorbeeld van Jodokus spelen ook sociale aspecten een rol, dit blijkt ook in het onderzoek wel een rol te spelen. Er zijn vrij weinig mensen die last hebben van hun eigen kinderen die proberen te leren pianospelen. Er zijn heel veel mensen die last hebben van beginnend pianospelende buren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ook voorkomt:
zodra je weet wat het geluid is en (belangrijk) door wie het wordt gemaakt: minder ergernis, beter ertegen kunnen ! waarom is dat ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je dan inleeft in de persoon en daardoor accepteer je de situatie waar jezelf geen controle over hebt. En daardoor heb je dan weer de controle over je eigen gevoel.
Of zoiets...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, jodel, bedankt, zo had ik het ook bedacht, zover was ik ook gekomen :) maar is dat het wel ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou het niet zo zijn?
Als het voor jou op zijn plaats valt en je wordt er rustig van waarom zou het dan niet zo zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat is ook zo ! :)

Andere antwoorden (1)

een irritatiegrens ontstaat op veel manieren. Meestal is die bepaald door herinneringen. Ook concentratieproblemen worden getriggerd door zich herhalende geluiden.

Dit is ook de reden waarom sommige repeterende geluiden door de ene mens wel en de andere niet als storend worden ervaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mee eens :) (stuiterballen, frictie autootjes, nep geweertjes met geluid, arghhh. niet te doen met een ADD bekabeling) +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tsja..... it takes one to know one.