Zoals hierboven al wordt gezegd dat paniek voort uit angst. Maar de angst ontstaat uit een gebrek van liefde. En dat geeft vaak veel verdriet.

Zoals je ziet zijn er vaak vele lagen met emoties. Zo ook bijvoorbeeld dat woede een uitvergroting is van boosheid en dat onder de boosheid vaak verdriet zit.
Vele extreme emoties hebben vaak dezelfde soorten onderliggende oorzaken. Het verschilt echter per persoon of iemand uitkomt bij woede of bij paniek.
Zowel woede als paniek hebben beiden dezelfde functie: namelijk om de onderliggende emotie van verdriet te maskeren. Te verdrukken zeg maar.

Hoe bozer iemand is, hoe meer het verdriet bij hem pijn doet. En hoe verder hij van dat verdriet af wil staan. Boosheid is een enorme afleidingsmanoeuvre. Ze doen alles om de aandacht af te leiden.

Toegevoegd na 36 seconden:
hetzelfde geldt voor paniek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+"

Andere antwoorden (6)

Paniek komt voort uit angst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okee, maar waarom heb je angst en waarom heb je paniek... het verschil bedoel ik. Mop zal allicht wel doorhebben dat het met angst te maken heeft maar wanneer angst paniek wordt en wat daar dan de oorzaken van zijn, is ook mij niet duidelijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paniek-gevoelens komen voort uit onmacht en angst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
overlevingsdrang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
eens
Paniek wordt veroorzaakt door verschillende achtergronden, je hebt paniek dat verbonden is met angst, bijvoorbeeld: vliegangst, als mensen bang zijn om te vliegen, hoef je alleen het woord maar uit te spreken en ze raken in paniek.

Je hebt ook een soort paniek zoals een fobie, in alles wordt paniek gezien, zelfs met het oversteken van de straat, twijfel kan ik wel oversteken, dan komt de angst en onzekerheid naar boven...

Maar paniek vloeit voort uit onzekerheid en angst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paniek is een natuurlijk oerinstinct welke als doel heeft om iemand te beschermen tegen overprikkeling. Paniek geeft een vlucht of vechmechanisme en kan ook het bewustzijn vernauwen waardoor de prikkel niet in alle hevigheid binnenkomt.