Wat is de route van een glas bier tussen slokarm en urinebuis?

Ik kan nergens vinden hoe 't water de dikke darm verlaat en terecht komt bij de urinebuis.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dikke darm --> haarvaten in de darmvlakken --> poortader --> leverader --> onderste holle ader --> rechterboezem --> rechterkamer --> longslagader --> longen --> longader --> linkerboezem --> linkerkamer --> aorta --> nierslagader --> kapsel van Bowman --> uinebuisjes --> verzamelbuisjes --> urineleider --> urineblaas --> urinebuis
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
*darmvlokken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is de bloedsomloop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Voedingsstoffen en water worden nou eenmaal via de darmen in de bloedsomloop opgenomen (vetten worden voornamelijk via de lymfeklieren in het bloed gebracht). Het overtollige water wordt vanuit het bloed door de nieren uitgescheiden. Het biertje gaat dus met de bloedsomloop mee naar de nieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord hoor, mis alleen linkjes zodat de vragensteller het zelf kan nazoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit was even uit mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Mike, bedankt voor je antwoord! Maar is dat echt waar dat al het vocht in een glas water die hele route aflegt??? Kan 't me haast niet voorstellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee niet al het vocht. Wel een groot deel. Een ander groot deel van het vocht wordt gebruikt om vochtverlies door zweten aan te vullen. Als jij een hele avond in een discotheek of bar bent waar veel mensen dicht op elkaar staan wordt het al gauw broeierig en transpireer je veel. Een ander deel van het vocht in een glas bier wordt misschien zelfs helemaal niet in je lichaam opgenomen (dat is dus iets anders dan dat het in je darmen zit). Dit vocht kan met de ontlasting mee naar buiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okay. En wat is dan de weg van darm naar zweet?