Is een loopfiets een goed alternatief voor mensen met de ziekte van Parkinson?

Een loopfiets is te gebruiken bij personen die moeilijk langere tijd kunnen staan of lopen, omdat hun benen het lichaamsgewicht onvoldoende kunnen dragen. Bij het gebruik van een loopfiets neemt het zadel deze ondersteunende functie over, maar moet de gebruiker nog wel voldoende kracht hebben om zich met een loopbeweging voort te kunnen bewegen. Een loopfiets zie ik dan ook als een hulpmiddel dat tussen een rollator en een rolstoel in zit.

De meeste Parkinson-patiënten hebben moeite met lopen, maar worden wel gestimuleerd om zoveel mogelijk te bewegen. Zal een loopfiets voor hen geschikt zijn, of zullen ze moeite krijgen met het handhaven van hun evenwicht? Of zijn er andere problemen die zich voor zullen doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie een loopfiets niet tussen rollator en rolstoel inzitten omdat een loopfiets inderdaad evenwicht vereist en als ik zie hoe mensen met een rollator zich voortbewegen zie ik niet dat ze, als ze nog slechter zijn, zich kunnen voortbewegen op een loopfiets. Een loopfiets met drie wielen zou wel kunnen overigens. In ons winkelcentrum zie ik regelmatig een vrouw met zo'n soort ding maar inderdaad je moet aan de ene kant te weinig kracht in je benen hebben om te blijven staan en aan de andere kant moeten je benen nog voldoende kracht hebben om je voort te bewegen en bovenal heb je je evenwicht nodig en ik vraag mij af of ze dat met Parkinson hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien eerder een driewielfiets met trapondersteuning?

Antwoorden (2)

Het hangt ervan af welk stadium van Parkinson, maar als fietsen al geen optie meer is, is een loopfiets dat ook niet. Bij Parkinson neemt de stabiliteit af bij het lopen. Het beginnen met een beweging levert op den duur moeite op. Het stoppen ook. Een tweewielige loopfiets is dan een gevaar. Er zijn speciale Parkinson rollators die worden door de zorgverzekeraar vergoed. Ze zijn erg stabiel en gaan op de rem als de patiënt niet meer kan stoppen met lopen. Ook heeft zo,n rollator een laserlampje die op de grond een streep projecteert, als referentiepunt als het starten met lopen niet gaat. ( de zogenoemde freezing) . Parkinsonpatienten staan soms als aan de grond genageld omdat het dan niet lukt te beginnen met lopen. Een orientatiepunt op de grond, zoals het laserstraaltje helpt dan. Gelet op deze bij Parkinson tamelijk algemene problemen lijkt een loopfiets niet erg verstandig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is iets persoonlijks, hangt van zoveel factoren af dat het enige goede advies kan zijn dat de patiënt in kwestie het zelf moet beoordelen en dan niet alleen even in een winkel, maar ook in de thuissituatie.
Ik ken iemand met Parkinson die dolgelukkig is met haar loopfiets.
Denk er ook aan dat als het ziekteproces voortschrijdt de fiets niet meer zou kunnen voldoen.