Vroeger kreeg je op de lagere school schoolmelk. Regelmatig zat er dan één bruin flesje tussen de andere flesjes. Hoe kwam dat?

Toegevoegd na 8 uur:
Er zat dus niet altijd een bruin flesje bij.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat was chocolademelk. Bij mij in de klas waren er ook mensen met een roze pakje, dat was dan aardbeiendrinkyoghurt. Ik denk dat de ouders konden opgeven wat hun kind te drinken kreeg.

In mijn tijd waren alle flesjes bruin en daar stond ook een tekst op waarom dat zo was. Bruin glas beschermde de melk tegen zonlicht en zou de melk langer vers houden. De melk stond met warme dagen uren te wachten voordat we die mochten opdrinken rond tien uur. Het was dan lauw. Ik heb daar slechte herinneringen aan. Misschien dat de fabriek waar jouw schoolmelk vandaan kwam zowel doorzichtige witte als bruine flesjes leverde waardoor de verschillende kleuren door elkaar kwamen? In mijn tijd was er in elk geval geen chocolademelk of yogidrink. Alleen volle melk in bruine flesjes met daarop een aluminium capsule die met een potlood werd opengedrukt om er een rietje in te doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100