Vroeger kreeg je op de lagere school schoolmelk. Regelmatig zat er dan één bruin flesje tussen de andere flesjes. Hoe kwam dat?

Toegevoegd na 8 uur:
Er zat dus niet altijd een bruin flesje bij.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien voor iemand met allergie sojamelk ofzo
Amadea
10 jaar geleden
Wij kregen het uit driehoekige kartonnen verpakkingen. Nooit gezien dat er een andere soort bij zat. Sojamelk kende men toen nog niet, dus dat kan het niet zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zat ook niet altijd een bruin flesje bij.

Antwoorden (2)

Dat was chocolademelk. Bij mij in de klas waren er ook mensen met een roze pakje, dat was dan aardbeiendrinkyoghurt. Ik denk dat de ouders konden opgeven wat hun kind te drinken kreeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag ging om FLESJES, in de tijd van de FLESJES was er nog geen chocolademelk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoeveel decennia is dat geleden dan Pelle?! Ik heb daar nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ver voor mijn tijd Eloines ;) a, schoolmelk! Die kwam in kwartliter glazen flesjes met zo'n aluminium dop die we vroeger spaarden voor de arme zwartjes in Afrika. (blauw was gewone melk, rood karnemelk, groen yoghurt, geel vanillevla en bruin chocoladevla - die kleuren vind je nog steeds terug op de huidige kartonnen verpakkingen!)
Ik herinner me nog dat tijdens een koude winter de ijsklonten in de flesjes dreven . . ze zetten die kratjes gewoon op het schoolplein voor de deur neer, ook als het tegen de klippen op vroor. Zo rond de zesde klas (1968) kwam de melk in driehoekige kartonnetjes, dat was iets nieuws. Op de verpakking stond de dag van uitgifte, zo zag je of het vers was. De kartonnetjes gaven hun smaak aan de melk en soms waren ze lek; er wilden nog wel eens superlichte, lege driehoekpakjes tussen zitten . . http://zodedenwijdatvroeger.hyves.nl/forum/4175105/6X-q/Schoolmelk/
In mijn tijd waren alle flesjes bruin en daar stond ook een tekst op waarom dat zo was. Bruin glas beschermde de melk tegen zonlicht en zou de melk langer vers houden. De melk stond met warme dagen uren te wachten voordat we die mochten opdrinken rond tien uur. Het was dan lauw. Ik heb daar slechte herinneringen aan. Misschien dat de fabriek waar jouw schoolmelk vandaan kwam zowel doorzichtige witte als bruine flesjes leverde waardoor de verschillende kleuren door elkaar kwamen? In mijn tijd was er in elk geval geen chocolademelk of yogidrink. Alleen volle melk in bruine flesjes met daarop een aluminium capsule die met een potlood werd opengedrukt om er een rietje in te doen.