Als je te weinig eet en een beetje sport, wanneer gaat je lichaam dan vet verbranden?

Ik weet dat het lichaam eerst de spieren verbrand, maar na hoeveel tijd en wanneer verbrand deze automatisch vet.
Weinig eten is rond 300 kcal en beetje sport is rond 3x per week hardlopen (bijvoorbeeld kwartier).

Dit is een kennisvraag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Bedoel je slechts 300 kcal op een dag eten?
Dat is een hongersnood voor je lichaam, heel erg slecht!!
Ritsuka
10 jaar geleden
Je denkt hier toch niet serieus aan he? Is ook een grote kans dat je flauw gaat vallen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha nee maar ik vroeg het me af, alleen nu lijkt t met 300 calorie niet mogelijk om voorbij de spierverbranding te komen. Mijn vraag is dus met laag calorie (nja zeg 1000 dan) hoelang het dan duurt voor het lichaam vet gaat verbranden omdat de spieren al op zijn. Of ligt dit anders?
Ritsuka
10 jaar geleden
Gelukkig maar, ik was al bang.
Ik denk niet dat je dit zomaar kunt zeggen, verschilt heel erg per persoon denk ik, afhankelijk van lichaamsbouw, vetpercentage, stofwisseling etc.
Zijn ook niet echt dingen die onderzocht worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee dat snap ik. Maar er is wel een mogelijkheid dat het uiteindelijk het vet gaat afbreken? Of gaat het eindeloos door met spieren afbreken en daarna andere dingen? Ongeacht de persoon ed.
Ritsuka
10 jaar geleden
Er word vast wel vet afgebroken, dat heeft je lichaam dan ook nodig voor energie als er niks binnenkomt.
Maar het lichaam kiest de makkelijkste weg, die de meeste overlevingskans bied, en dat zal voornamelijk spieren zijn denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat hier beweerd wordt klopt niet. In alle gevallen dat er te weinig of helemaal niet gegeten wordt gebruikt het lichaam allereerst de glycogeenvoorraad in de spieren en de lever en vervolgens wordt de vetvoorraad aangesproken en zeker niet in de eerste plaats de eiwitten van het spierweefsel. Als die vetvoorraad voor een flink deel is opgebruikt zijn inderdaad de spieren aan de beurt. Lichaamsvet heeft een aantal functies: brandstofvoorraad, isolatie, opslag van vitamines en bescherming van de organen, zoals hart en nieren. Alle lichaamsvet eerst verbranden zou die organen schade berokkenen. Uithongering is een proces dat gekenmerkt wordt door subtiele evenwichten, erop gericht om de spieren en de hersenen het langste in stand te houden. Het hart is namelijk ook een spier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Keesvi, kun je dit als antwoord met bronnen neerzetten? En hoelang duurt dat, voor de vetvolrraad aangesproken wordt?

Antwoorden (2)

Dat gaat niet gebeuren als er slechts 300 kilocalorieën per dag gegeten worden. Daar kan een lichaam niet op functioneren. Dus het houdt alles vast, en het beetje sporten dat die persoon dan doet gaat haar of hem zeer zwaar af en het heeft geen verbranding van vet tot gevolg.
Pas wanneer er zo'n 1500 à 2000 kilocalorieën via gezonde voedingsmiddelen bij een mens binnenkomen is zij of hij in staat zich goed te voelen, lekker te gaan bewegen, en zo vet te verbranden.

Toegevoegd na 49 minuten:
Een menselijk lichaam gebruikt koolhydraten, vetten en eiwitten als leverancier van energie. De koolhydraten bevinden zich in de spieren en de lever, de eiwitten voornamelijk in de spieren, en de vetten uiteraard in het lichaamsvet.
De koolhydraten, ook wel glucose of suiker genoemd, worden het eerste verbrand zodra het lichaam energie nodig heeft. Wanneer de koolhydraten volledig zijn verbruikt door het lichaam gaat deze over op de verbranding van eiwitten en vetten. Onderzoeken hebben uitgewezen dat dit het geval is na ongeveer 20 minuten sporten.

Om vet te verbranden moet je dus spiermassa kweken. Zodra je spiermassa toeneemt kan je meer verbranden.
Niet eten of het overslaan van maaltijden helpen niet!!! Je lichaam verbruikt dan namelijk je spieren als brandstof.
Ook een caloriearm dieet kan gevaarlijk zijn. Op het moment dat je langere tijd minder calorieën binnen krijgt schakelt je lichaam zich over naar een spaarstand en vertraagt je metabolisme, met gevolg dat je lichaam spieren "op gaat eten".
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus wanneer je dat doet, ook al doe je het een jaar lang, je behoud je vet?
Wat verbrand je lichaam dan, als je spieren op zijn geraakt? Of gaat het dan naar je organen bijvoorbeeld?
Amadea
10 jaar geleden
Het lijkt mij onmogelijk om dat een jaar vol te houden. Ik denk dat je na een paar maanden in het ziekenhuis belandt, en aan de sondevoeding gelegd wordt. Kijk maar naar hongerstakers, die eten helemaal niets, en houden dat toch echt niet langer dan twee weken vol. Daarna ga er eraan tenonder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha ja maar daar gaat het niet om :P gaat even over theoretisch dan, ik weet namelijk dat zulk gedrag je spieren gaat aanvreten, maar wat pakt het dan ná je spieren? En hoelang moet je zoiets dan doen voor het bij je vet komt. (ik heb de calorien en sport erbij gezet omdat ik er vanuit ging dat dit wel gevraagd zou worden)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je uitbreiding wist ik al, alleen het vervolg stukje mis ik nog. Met: Na het afbreken van de spieren...
Amadea
10 jaar geleden
Wíl je het niet snappen dan? Dan hou je een lijk over....
Je had beter niet de vraag kunnen baseren op 300 calorieën!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja..een lijk, maar wel een lijk mét vet dan?
Oke, stel je baseert het dan op 1000 calorien waarvan genoeg eiwitten en weinig koolhydraten. Wanneer ga je dan vet verbranden (je lichaam dan)..?
Ritsuka
10 jaar geleden
1000 kcal is nog veel en veel te weinig.
Je kunt foto's zien van mensen met anorexia, op een gegeven moment zal er vast ook wel vet weg zijn, maar vaak is het vooral een zak botten met vel, dunne armen en benen, maar nog wel wat onderhuids vet.
Je lichaam houd dit zolang mogelijk vast, dit is evolutionair bepaald.
Spieren kosten veel energie, vet isoleert en is makkelijker voor je lichaam om te onderhouden,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoef niks over anorexia te weten haha ik wil alleen weten na hoeveel tijd het op het vet aankomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoewel de vraag al van een foute veronderstelling uitgaat is het antwoord natuurlijk ook fout. http://www.rechtopmigratie.be/teksten/Hongerstaking%20medische%20aspekten.pdf
en http://nl.wikipedia.org/wiki/Hongerstaking
In alle gevallen dat er te weinig of helemaal niet gegeten wordt gebruikt het lichaam allereerst de glycogeenvoorraad in de spieren en de lever. De glycogeenvoorraad is toereikend voor ongeveer anderhalf uur. Vervolgens wordt de vetvoorraad aangesproken en zeker niet in de eerste plaats de eiwitten van het spierweefsel. Wel is het zo dat er de hoeveelhed vet die binnen een tijdsbestek verbrand kan worden beperkt is, zodat ook bij voldoende vetvoorraad al spierewitten verbrand kunnen worden. Als die vetvoorraad voor een flink deel is opgebruikt zijn inderdaad de spieren tenvolle aan de beurt. Lichaamsvet heeft een aantal functies: brandstofvoorraad, isolatie, opslag van vitamines en bescherming van de organen, zoals hart en nieren. Alle lichaamsvet eerst verbranden zou die organen schade berokkenen. Uithongering is een proces dat gekenmerkt wordt door subtiele evenwichten, erop gericht om de spieren en de hersenen het langste in stand te houden. Het hart is namelijk ook een spier. Mijn bronnen gaan weliswaar over hongerstaking maar sluiten m.i. wel aan op je vraag. Je kunt overigens met teststripjes je urine testen op ketonen, een afvalproduct van vetverbranding. Daar kun je goed mee constateren hoe snel je al vet gaat verbranden bij geen of te weinig eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Hier heb ik erg veel aan en leer elke keer weer bij haha. Top!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan. Ik wordt beroepsmatig zo af en toe met hongerstakers geconfronteerd. Dan is het handig om kennis paraat te hebben. Ik kijk ook graaag op de website van de Johannes Wierstichting maar daar kon ik na een reorganisatie zo snel niet meer vinden wat ik zocht. Komt wel aardig overeen met bovenstaande sites.