Ik (vrouw) heb nogal veel beharing. Kan een anticonceptiemiddel daar een oplossing voor zijn? En zo ja: welk middel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het hangt er van af welke soort overbeharing jij hebt, en wat er de oorzaak van is, wat er het beste tegen gedaan kan worden.

De anticonceptiepil Diane-35 is een veelgebruikt middel om overtollige haargroei te bestrijden. Het brengt de mannelijke en vrouwelijke hormonen in het lichaam weer in balans en vermindert zo de haargroei.

Een crème op basis van efloritine helpt vooral tegen gezichtshaar. In Nederland is deze crème echter niet verkrijgbaar. In het buitenland, zoals in België, kan de crème op doktersrecept gehaald worden. Je huisarts zou je daarmee kunnen helpen.

Bij sommige vrouwen, zeker als er sprake van een teveel aan testosteron is, werken antiandrogenen heel goed. Dat zijn anti-mannelijke hormonen die na een maand of zes zorgen voor een verminderde groei van de lichaamsbeharing. Als de behandeling goed aanslaat kan deze therapie jarenlang voortgezet worden.

Laseren is ook een goede en permanente oplossing. Een laserbehandeling verwijdert de haar permanent.

Moet je om de dag scheren, epileren, harsen of ontharingscrème gebruiken? Wacht dan niet langer en ga er mee naar de huisarts. Eerst moet er uiteraard vastgesteld worden of er geen sprake is van een ernstiger, onderliggend probleem. Maar er kan hoogstwaarschijnlijk iets aangedaan worden. Bespreek met je arts wat de mogelijkheden zijn.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In verband met de (m.i. vrij zorgwekkende) nieuwsberichten onlangs, over de Diane 35 pil, vind ik het jammer dat je die noemt. Zie bijv. http://www.nrc.nl/nieuws/2013/05/17/mogelijk-achttien-nederlandse-doden-door-slikken-pil-diane-35/ De + is voor de rest uit je antwoord :)
Amadea
10 jaar geleden
Die slechte berichten betreffen toch alleen de nieuwe generatie van die pil? De vorige generatie ervan kan gewoon worden voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, helaas, Diane 35 valt een beetje buiten al die generaties en geeft van zichzelf echt heel veel meer kans op trombose. Zie de NRC van afgelopen zaterdag 25 mei, 2003 wetenschapsbijlage blz 4.