Men zegt dat je geeuwt van honger, verveling of slaap en dat je gemiddeld 12 keer per dag geeuwt..

Maar ik heb zonder deze oorzaken soms complete geeuwaanvallen.. elke paar seconden komt er weer eentje voorbij..waardoor wordt dat dan veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

De aanblik van een gaper kan bij jezelf inderdaad al snel ook en geeuw oproepen. Soms is het zelfs al genoeg om aan gapen te denken of erover te lezen. Waarom het zo aanstekelijk werkt, weet niemand precies. Maar er zijn wel 2 aannemelijke theorieën over de "besmettelijkheid"van gapen. Volgens de meest populaire verklaring wordt een geeuw ingezet wanneer we behoefte hebben aan meer zuurstof. Wanneer we een ander zien gapen, krijgen we onbewust een signaal dat de toevoer van frisse lucht mogelijk niet optimaal is. Niemand wil een tekort aan zuurstof hebben, dus reageren we door ook te geeuwen. De 2de, evolutionaire theorie ziet gapen als een soort lichaamstaal. Het is dan een manier om de groep waartoe we behoren, ervan te overtuigen dat het tijd is om te gaan rusten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gapen kan het gevolg zijn van bewuste of onbewuste desintresse of irritatie in bijv. een gesprek. ik heb dit verwijt zelfs wel eens gekregen dus vandaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zit je wel te vaak achter de computer naar goeievraag.nl te kijken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit heb ik gehoord of gelezen,dat weet ik niet meer,dat een mens gaapt door gebrek aan zuurstof in de hersenen.Als dat inderdaad zo is,is dat een bewijs dat jij hersens hebt! Grapje, maar de vraag toont wel aan ,dat je ze inderdaad hebt en er gebruik van maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms kan geeuwen ook een tekort aan zuurstof zijn in je lichaam. Je krijgt dan een prikkel waardoor je o.a. kan gaan geeuwen. Ook een diepe zucht slaken is hier een voorbeeld van. Zo krijg je toch weer extra zuurstof binnen.Het kan inderdaad ook te maken hebben met je lich. gesteldheid als je moe bent of slaperig of beide. Kijk maar eens naar een vermoeiende trip dan heb ik dat altijd dat ik constant aan het geeuwen ben. We steken elkaar ook aan ik zit nu al te geeuwen terwijl ik dit type. als je er echt last van hebt praat er eens met je arts over die is daar voor.
P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n geeuwaanval heb ik vaak na een uur of langer heel intensief sporten. Bij mij is dat een teken dat mijn bloedsuikergehalte erg laag is.

Een suikerklontje eten en het is meteen over (ik weet het, het is niet de beste methode, maar het helpt wel).

Als er bij jou geen reden is waarom je bloedsuikergehalte erg laag is, laat dan je bloed eens controleren. Het zou kunnen zijn dat je ouderdomsdiabetes aan het krijgen bent. Hoeft niet, ik hoop het niet voor je, maar het kan geen kwaad deze mogelijkheid uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gapen is een reflex die ontstaat in de hersenstam.
Ook treden er tijdens het geeuwen een aantal veranderingen op in je lichaam: je hartslag gaat omhoog (tot wel 30% meer), je bloeddruk neemt toe.

Mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen en het koolstofdioxidegehalte te verlagen.
Je bloeddruk stijgt en je kleine bloedvaten vernauwen zich.

Soms ga je gapen als voorbereiding op inspanning.

Soms geeuw je juist omdat je nog wakker moet blijven: De geeuw verhoogt de hartslag, je bloeddruk stijgt en door te geeuwen span en strek je je spieren. Het geeft je als het ware een korte opkikker.