hiv verspreiding wat betekend in het engels per act?

Average per act risk of getting HIV
by exposure route to an infected source

Exposure route

Chance of infection

Blood transfusion

90% [25]

Childbirth (to child)

25%[26]

Needle-sharing injection drug use

0.67%[25]

Percutaneous needle stick

0.30%[27]

Receptive anal intercourse*

0.04–3.0%[28]

Insertive anal intercourse*

0.03%[29]

Receptive penile-vaginal intercourse*

0.05–0.30%[28][30]

Insertive penile-vaginal intercourse*

0.01–0.38% [28][30]

Receptive oral intercourse*§

0–0.04% [28]

Insertive oral intercourse*§

0–0.005%[31]

* assuming no condom use
§ source refers to oral intercourse
performed on a man

me vraag was dus me engels leraar zei dat per act dus per keer dat je seks hebt is. maar niet per keer dat je de penis bij iemand erin stopt. klopt dit?
dus laat stellen ik heb gister avond seks gehad dan is dat 1 act?

nu nog een vraag haha der staat onbeschermde anale seks voor een top dus de man die hem erin steekt is 0.03% wat hoog is vind ik zelf. maar voor top man naar vaginaal is 0.01% tot 0.38% dus dan bedoelen ze waarschijnlijk dat als de vrouw ongesteld is je zelfs meer risco loopt dan bij iemand die top is bij anale seks best intressant. alsnog hoog natuurlijk. maar normaal gesproken 0.01% is?
hier komt wel uit dat anale seks nemend gevaarlijkste is met 3%!! dat is belachelijk hoog.

m.v.g

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

In deze tekst betekend ''per act'', per keer dat dit voorkomt.
Bij de ene tekst is het baren van een kind, de ander is orale seks en weer een ander het gebruik van een naald.
Als je gister orale seks had, is dat 1 act. Als je vandaag een naald hebt gebruikt, is dat 1 act.
En ja, 3% is veel, waardoor er ook veel belang voor is om dit te verminderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dit is alleen bij sommige dingen zo. Er staan ook naaldgebruik en bloedtransfudie ed tussen..dit heeft dus niks met seks te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op je eerste deel van de tekst:
nee, het heeft niet allemaal met seks te maken, de PER ACT is gewoon; per keer dat ''dit'' (de 'activiteit' die boven de cijfertjes staan) zich voordoet.
Dus als er staat: Blood transfusion
90% [25] Per act. Bedoelen ze; per keer dat er een bloedtranfusie plaatsvindt, is de kans 90% dat de HIV die je hebt, dan overgebracht wordt op de ander. Op je tweede deel:
Het verschil zit hem in de Insertive en Receptive, wat dit betekend weet ik zelf niet.
Overigens is de kans op besmetting van anaal of vaginaal niet erg veel groter(gezien deze cijfers), maar dit heeft denk ik meer te maken met dat de huid in de vagina dunner is dan dat dit bij de darmwand zo is. Maar dit is enkel een aanname.
Ritsuka
10 jaar geleden
Insertive is de uitvoerende partij, over het algemeen de man, die inserteerd zijn penis.
Receptive is de ontvanger, dit kan dus een vrouw of man zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje ritsuka dat wist ik niet ;) Jojo of dat zo is weet ik niet.