wat moet ik doen met medicijnen die ik over heb?

ik heb een hele tijd geleden met mijn therapeut overlegd dat ik zou stoppen met mijn ritalin, maar twee weken daarvoor had ik net 5 doosjes opgehaald bij de apotheek. nu heb ik mijn medicijnkast eens opgeruimd, en vond ik die nog. (inmiddels zijn ze al overdatum) ook heb ik nog overdatum vitaminepillen en lenzenvloeistof, en anticonceptiepillen (ook nog 4 doosjes) die ik niet meer gebruik, maar die nog wel goed zijn. wat moet ik hiermee doen? ik neem aan dat ik dit niet gewoon in de container moet gooien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (5)

Medicijnen kun je altijd weer terugbrengen naar de apotheek. Zij verwerken het vervolgens op de juiste manier.
bamibal
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je was zeven seconden sneller dan ik...
Medicijnen kun je inleveren bij de apotheek. Zij zorgen dan voor een verantwoorde vernietiging.

Mocht de apotheek ze niet accepteren, dan is het KCA (klein chemisch afval) van je gemeente een alternatief. Maar de apotheek heeft de voorkeur.

Lenzenvloeistof kun je gewoon weggooien. Dat bevat geen gevaarlijke stoffen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is inderdaad de juiste volgorde
+
die moet je inleveren bij de apotheek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt oude en overgebleven medicijnen inleveren bij uw apotheek of bij een chemokar of kca-depot van uw gemeente. U mag medicijnen niet in de vuilnisbak gooien. Medicijnen horen namelijk tot het klein chemisch afval (kca).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ze inleveren bij de apotheek, of zelf wegdoen met het klein chemisch afval (KCA). De apotheek zal medicatie vernietigen, wat ergens wel jammer is als de medicatie nog goed is.

Wat je eventueel zou kunnen doen voor medicatie die nog goed is, is bijvoorbeeld een medicijnbank zoeken in je regio. Dat is (naar analogie van de voedselbanken) een inzamelpunt van een medische dienst (vaak de GGD) die mensen helpt die niet verzekerd zijn. Er zijn bijvoorbeeld GGD's in de grote steden die medische zorg organiseren voor daklozen. Die zijn vaak niet verzekerd, en voor medicatie zijn ze daar dan ook afhankelijk van wat ze aangeleverd krijgen van mensen die medicatie over hebben. Nu zullen ze met ritalin waarschijnlijk niet veel kunnen, maar antibiotica of pijnstillers kunnen ze vaak goed gebruiken.

Ik vind het zelf altijd zonde om dingen die echt nog goed zijn, te laten vernietigen bij de apotheek. Hergebruik van medicatie is natuurlijk lastig, maar bij een dergelijke dienst is er altijd een arts die het voorschrijft, dus kun je erop vertrouwen dat de middelen ook op de juiste manier gebruikt worden.