Hoe , éénmaal ermee opgescheept, raakt een mens af van een schadelijke bacterie?

Dit nr. aanleiding van het toenemend aantal resistente bacteriën.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is niet zo makkelijk te zeggen; het kan namelijk verschillende kanten op. Ik zal er met mijn antwoord van uitgaan, dat je met "schadelijke bacterie" een resistente bacterie bedoelt.

Allereerst betekent wat in de volksmond "resistente bacterie"genoemd wordt niet meteen dat de bacterie resistent zou zijn tegen alle antibiotica. In veruit de meeste gevallen is de bacterie resistent tegen de meest gebruikte antibiotica. Er zijn dan nog wel een paar antibiotica waar de bacteriën wel mee bestreden kunnen worden. Het gaat dan om zogenaamde "reserve middelen." Dit zijn antibiotica die speciaal voor deze situaties gereserveerd zijn en dus weinig worden voorgeschreven en waarvoor dus maar weinig resistente bacteriën bestaan. Dit zijn wel dure antibiotica en worden eigenlijk alleen in het ziekenhuis voorgeschreven.
Naast antibiotica zijn er nog veel meer middelen waar bacteriën dood van gaan, maar die buiten de groep van de antibiotica vallen. Als het bijvoorbeeld gaat om een huidbacterie als MRSA, dan kan die bestreden worden met bijvoorbeeld jodiumzeep. Resistente bacteriën gaan daar net zo dood van als niet-resistente bacteriën.

Naast alle antibiotica en andere middelen is er natuurlijk ook nog de eigen afweer van het lichaam. Voor je lichaam zelf maakt het geen verschil of een bacterie resistent is of niet; de reactie is hetzelfde. Dit is een vrij ingewikkeld proces, maar kort door de bocht worden de bacteriën opgegeten door je witte bloedcellen en daar kan bijna geen bacterie tegen.
Overal op je huid, maar ook in je darmen leven erg veel bacteriën (de huid- en darmflora). De nieuwe resistente bacterie moet tussen al deze andere bacteriën ook maar zijn plekje kunnen vinden. Vaak lukt dat een nieuwe bacterie (resistent of niet) helemaal niet, na verloop van een aantal dagen tot weken wordt de nieuweling dan gewoon verdrongen door de originele bacteriën.

Tot slot kan het ook zijn, dat je de resistente bacterie helemaal niet kwijtraakt. Bedenk wel, dat resistente bacteriën eigenlijk doodnormale bacteriën zijn. Om weer het voorbeeld van MRSA aan te halen: het is een Staphylococ, die niet meer reageert op de normale antibiotica, maar verder is het in alles een normale Staphylococ. Staphylococcen zijn heel normale huidbacteriën; zij hebben een positieve functie op de huid. Zolang er geen infecties optreden is er dus niets aan de hand en zal je er zelfs niets van merken.

Als ik scenario's gemist heb mogen anderen dit natuurlijk aanvullen.