afwijkend slaapritme, hoe komt dat?

Hallo. Ik ben een jongen van 18 jaar. Gisteren kon ik de hele nacht niet slapen. Ik heb het geprobeerd, maar uiteindelijk ben ik gewoon opgestaan omdat ik toch niet kon slapen. Uiteindelijk werd ik om 9 uur 's ochtends moe genoeg om ook daadwerkelijk in slaap te vallen. Toen heb ik zo'n 3 uur geslapen en daarna werd ik wakker en was ik niet moe meer. Ik ben diezelfde avond uitgegaan. Heb zo'n 3 biertjes gedronken. Lag om ongeveer half 4 uur in bed en kon toen ook wel meteen slapen. Vreemd genoeg werd ik om een uur of 8 al wakker. Dat betekent dat ik in de afgelopen 48 uur zo'n 7 uur geslapen heb. Dat klinkt niet goed, en hoe het precies komt snap ik ook niet. Er is niet echt een grote stressfactor. De afgelopen dagen ben ik juist vrij rustig geweest. Het is niet dat ik niet kan slapen vanwege zorgen, maar gewoon omdat ik niet moe ben.

Weet iemand hoe dit zou kunnen komen? Ik gebruik geen medicatie of pillen of iets dergelijks. Ik vind het zelf allemaal een beetje vreemd.

Weet jij het antwoord?

/2500

7 uur slaap in 48 uur is inderdaad wel wat weinig, maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat er iets aan de hand is. Over het algemeen is het zo dat je lichaam het wel aangeeft als je slaap nodig hebt, dan wordt je vanzelf moe en ga je wel slapen. Het is echt niet erg om een paar minder goede nachten te maken. Je lichaam is gewend aan een bepaald ritme. Voor de meeste mensen geldt dat zij 's avonds naar bed gaan en 's ochtends wakker worden. Doordat je lichaam daaraan gewend is, doet het dit eigenlijk vanzelf. Als je dus een nacht niet slaapt, ben je overdag niet heel erg moe, omdat je biologische klok zegt dat je wakker moet zijn. Ik denk dat je daardoor de volgende dag om een uur of acht weer gewoon wakker werd, en je dus ook niet heel erg moe voelde. Als je lichaam last heeft van het weinige slapen, dan ben je vanavond waarschijnlijk wel moe genoeg om een goede nacht te maken. En als je niet moe wordt, dan heb je blijkbaar die slaap niet erg nodig. Je kunt dan het beste wel 's nachts gewoon op bed gaan liggen, zodat je lichaam wel uitrust. En overdag kun je het beste niet toegeven aan je vermoeidheid, want dan verandert je ritme en slaap je 's nachts niet meer goed.

Misschien is je lichaam niet moe genoeg om in slaap te vallen en je te veel energie hebt. Als het geen slechte gevolgen voor je heeft om niet te slapen dan hoef je je ook geen zorgen te maken toch.

Allereerst wil ik me aansluiten bij het antwoord van 10e, zo op het verhaal dat je schrijft hoef je je geen zorgen te maken. Waarom je nu 2 nachten zo weinig heb geslapen kan ik je niet vertellen; waarschijnlijk is er geen mens op aarde die dat wel zou kunnen. Wel kan ik je vertellen, dat het heel vaak voorkomt, dat mensen opeens een paar nachten weinig slapen. Zeker bij jonge mensen gebeurd dat veel. Dat is helemaal geen teken, dat er iets aan de hand is. Overigens is het meestal zo, iemand wel degelijk steeds kort en oppervlakkig geslapen heeft, juist als die persoon zelf het idee heeft de hele tijd wakker te hebben gelegen. Het is dus waarschijnlijk, dat je wat meer hebt geslapen dan je zelf denkt. Over slapen bestaan nogal wat erg hardnekkige fabeltjes. De bekendste is wel, dat we minimaal 8 uur slaap nodig hebben per dag. De slaapbehoefte verschilt nogal van persoon tot persoon en van situatie tot situatie. Een pasgeboren baby slaapt makkelijk 20-22 uur per dag, ouderen hebben meestal genoeg aan gemiddeld 5-6 uur. Bij stress en inspanningen neemt de slaapbehoefte toe; zo kunnen we nog wel even doorgaan. Belangrijk is, dat we medisch gezien pas van een slaapprobleem spreken als je overdag minder functioneert. In je verhaal schrijf je dat er overdag niets aan de hand was. Dus niet te veel zorgen om maken en proberen zoveel mogelijk je normale ritme aan te houden. Als je een een uur wakker ligt, ga er dan even uit voor een half uurtje en probeer het dan weer. En bedenk dat bijvoorbeeld cafeine (koffie, thee, ice-tea, cola, energiedrank (redbull, bullit, highway) of chocolade), maar ook alcohol (dus ook 3 biertjes) en nicotine een negatieve invloed hebben. Het beste kan je dus 's avonds geen koffie of alcohol drinken. Uiteindelijk zorgt je lichaam er dan zelf wel voor, dat je genoeg slaap krijgt. Mocht je ondanks deze tips toch steeds wakker blijven liggen en krijg je er overdag ook last van (slecht concentreren, continu moe) ga dan even naar je huisarts.

Bronnen:
http://www.thuisarts.nl/slaapproblemen/ik-...
https://www.nhg.org/standaarden/volledig/n...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100