Fabel of waar. kippenbouillon is goed bij een verkoudheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.7K
Aliyari
een jaar geleden
Zojuist getest en het werkt toch echt.. :)

Het beste antwoord

Vooral kippenbouillon werkt effectief tegen verkoudheden omdat het bijzonder rijk is aan eiwitten, vitamines en mineralen. Warme vloeistoffen stoppen de de beweging van neutrofielen. Dat zijn blooedcellen die aanvallende virussen bestrijden, maar ook griepachtige symptomen opwekken. Warme vloeistoffen doen bovendien de temperatuur in de neus- en de mondholte stijgen, wat helpt om virussen op afstand te houden.

Toegevoegd na 42 minuten:
Dat komt omdat een bepaald eiwit in kippenvlees het aminozuur cysteïne bevat. En dat vertoont chemisch heel veel gelijkenissen met het geneesmiddel acetylcysteïne, een zogenaamde 'slijmverdunner' die taai slijm in de luchtwegen dunner of vloeibaarder maakt, zodat je het beter kan ophoesten.

Daarnaast onderdrukt kippensoep de werking van ontstoken witte bloedcellen die je aan het hoesten brengen. Soep uit blik werkt prima, concludeerde een groep Amerikaanse wetenschappers onlangs na jarenlange studies en experimenten, maar zelfgemaakte kippenbouillon doet het nog beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, niet meer dan tomatensoep.
Ondanks dat dit 'feit' op vele huismiddeltjes-websites staat, is het niet aangetoond.
Dat is ook logisch. Er zit niets geneeskrachtigs in een kip, laat staan het water waar die in heeft gelegen en nog eens uren heeft staan koken.
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Bron?
AWM
14 jaar geleden
Aangezien er geen betrouwbare bronnen zijn, die aantonen dat dit voedsel deze bijzondere eigenschappen bezit, kun je er van uit gaan dat dit niet het geval is.
Anders kun je wel alles aan iedereen gaan wijsmaken...
AWM
14 jaar geleden
Sorry, Panteo, maar dat is toch onvoldoende voor me.
Er zijn nog veel meer sites waarop staat dat mensen met overleden familie hebben gesproken. Het internet is in dat opzicht geen betrouwbare bron.
Nee hoor fabeltje...

Als je niets neemt duurt een fikse verkoudheid of griep een week en als je wel wat neemt duurt een fikse verkoudheid of griep zeven dagen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kippenbouillon wordt al eeuwen gegeven aan mensen die ziek zijn. Je komt het bijna in alle culturen tegen. Je kikkert er van op, het bevat eiwitten en is licht verteerbaar. Het is niet echt een fabeltje dus.

Als je ziek bent heb je geen zin in eten en om toch iets binnen te krijgen is kippenbouillon heel voedzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen betere remedie dan een kop hete kippensoep bij winterkwalen, wordt al eeuwen beweerd. ‘Serieuze’ dokters die de stelling al bijna even lang afdoen als larie, kregen ongelijk.
Kippensoep of -bouillon verlicht wel degelijk de symptomen van verkoudheid en griep, en dat op twee manieren. Enerzijds maakt de soep beter komaf met neusverstopping dan
om het even welke andere warme drank. Dat komt omdat een bepaald eiwit in kippenvlees het aminozuur cysteïne bevat. En dat vertoont chemisch heel veel gelijkenissen met het geneesmiddel acetylcysteïne, een zogenaamde ‘slijmverdunner’ die taai slijm in de luchtwegen dunner of vloeibaarder maakt, zodat je het beter kan ophoesten.

Daarnaast onderdrukt kippensoep de werking van ontstoken witte bloedcellen die je aan het hoesten brengen. Soep uit blik werkt prima, concludeerde een groep Amerikaanse wetenschappers onlangs na jarenlange studies en experimenten, maar zelfgemaakte kippenbouillon doet het nog beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je link doet het niet. Ik wil ZO graag dat onderzoek van die wetenschappers zien!
Al eeuwen wordt kippensoep aanbevolen bij griep en verkoudheid, en dit is geen fabel. Studies hebben aangetoond, dat kippensoep inderdaad helpt.

In 1978 deed de Amerikaan Kiumars Saketkhoo vergelijkend onderzoek naar het effect van koud water, van warm water en van warme kippensoep. De studie bevestigde dat warm water, maar nog beter hete kippensoep, het slijm uit de neus sneller afvoert.

Ten eerste, de stoom die van de soep afkomt, verlicht de verstopping van neus en borst. Bovendien zou de bouillon ontstekingremmende eigenschappen hebben. De beweging van witte bloedlichaampjes, deze zouden aanzetten tot het vermeerderen van slijm in neus en longen, zou gestopt worden.

Bovendien zijn de kruiden, zoals knoflook en peper, al vanouds middeltjes die gebruikt worden bij aandoeningen van de luchtwegen.

Hete kippensoep, volgens grootmoeders recept met veel kruiden en groenten, schijnt goed te helpen bij verkoudheid. Het snot stroomt sneller uit de verstopte neus. Kippensoep, ook wel joodse penicilline genoemd, wordt door joodse moeders dan ook al heel lang aangeraden en voorgezet bij griep en verkoudheid.