Als de gebruikelijke dingen zoals afleiding, meditatie, beweging niet helpen uit een dip te komen, wat kun je dan nog doen?

Afleiding als muziek maken, met je handen bezig zijn creatiief, stuk wandelen fitness, etc. Als dat niet meer helpt om je somberheid te laten verdwijnen, terwijl je steeds weer in bepaalde gedachten verzand, wat kun je dan nog doen?

Toegevoegd na 4 uur:
Even voor de goede orde: Antidepressiva is geen optie. Het is een illusie dat je daar op de lange termijn beter van wordt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bezig gaan met iets waar je zodanig je aandacht bij moet houden dat je niet kúnt afdwalen. Omdat ik jou niet ken kan ik wat dat betreft niet aangeven wat je dan kunt gaan doen. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld: op een stel kleine kinderen passen, activiteiten bij dementerende ouderen begeleiden, op stap gaan met een groep verstandelijk gehandicapten. Anderen intensief helpen met de talenten die jij hebt en daarvoor worden gewaardeerd.

Je zou een serie kunnen kijken en dan meeleven met de personages, dan zet je je gedachten even hierop. En blijven sporten.

Een zelfhulpboek kopen over cognitieve gedragstherapie. CGT is een heel goed middel om depressie en angst tegen te gaan. Bijv. http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/je-gevoel-de-baas/666836022/index.html

Het lijkt me, dat je dan het best een professionele hulpverlener kunt raadplegen.

Ik zie dat je 42 jaar bent,als je rond die leeftijd dat soort problemen krijgt kun je met creatief zijn niet veel verder komen.Misschien last beginnende overgang? persoonlijk zou ik een gesprek willen met mijn h.a.praat de dingen eens door,misschien moet je even aan de medicatie, om er weer een beetje bovenop te komen,je kan wel lang zelf blijven dokteren,maar dat is vaak niet goed hoor. Somber zijn is een van de ergere dingen in het leven.

Als deze situatie zich langer voordoet dan een maand of 2-3 (en da’s al lang!), dan lijkt het mij geen "dip" meer te zijn. Ik ben geen professioneel deskundige, dat even voorop gesteld! Ik raad je aan er eens met je huisarts over van gedachten te wisselen. Hij/zij is deskundig genoeg om voor jou persoonlijk en op maat een plan van aanpak te maken of je door te verwijzen. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er al mogelijke oplossingen zijn?

Emoties kun je niet afdwingen. "Wees vrolijk" is voor de meeste mensen net zo'n onmogelijke opdracht als "wees spontaan". Sommige dingen zijn op eigen kracht nou eenmaal niet te veranderen; hoe graag je het ook wilt. Misschien is dan de tijd rijp om het probleem op een andere manier te benaderen: in je hersenen wordt kennelijk te weinig serotonine geproduceerd. Geen psychologisch maar een medisch probleem dus, dat om een medische oplossing vraagt. Psychotherapie in combinatie met antidepressiva kan op zo'n moment uitkomst bieden. De medicijnen zorgen ervoor dat je nét even iets minder zwaar tilt aan de dingen waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt. Sommige soorten antidepressiva hebben bovendien een positief effect op dwanggedachten en dwanghandelingen. Wat je daarnaast zou kunnen overwegen is iets te doen aan je negatieve gedachten. Je gevoelens worden immers voor een deel ook door je gedachten bepaald. Die kun je zelf een bepaalde richting op sturen, wanneer je negatieve gedachten vervangt door positieve. Twee goede boeken daarover zijn "Denk je sterk..." van Fred Sterk en "Ik kan denken/voelen wat ik wil..." van René Diekstra. Het zijn boeken met allerlei opdrachten, dus je moet behoorlijk gemotiveerd zijn om eraan te beginnen. Sterkte en succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100